Sunset Boulevard, nog glorieuzer dan Norma zelf - Musical Reports

Sunset Boulevard, nog glorieuzer dan Norma zelf

Op het moment dat ik Sunset Boulevard zag in London had ik de Nederlandse productie al meermaals gezien. Behalve het script en de muziek is er niets gelijk aan beide producties. Het meest opvallende is dat de Nederlandse productie groots is in zijn letterlijke vorm en de Londonse productie groots is in zijn uitvoering!

Wat: Sunset Boulevard
Wie: Ben Goddard & Kathryn Evans
Wanneer: 29 april 2009
Waar: Comedy theatre, te London
Door: Sebas Verboom

Sunset Boulevard draait om Norma Desmond (Kathryn Evans). Een ster uit de tijd van de stomme film. Geholpen door haar butler Max (Dave Willets) leeft ze in haar eigen wereld die verre van consistent is aan de buiten wereld. Een wereld waarin zij nog niet vergeten is, een wereld waarin zij de allergrootste ster is. Joe Gillis (Ben Goddard) raakt per ongeluk verzeild in dit bizarre tafereel, eenmaal gesetteld trekt hij zijn eigen plan.

Sunset Boulevard is één van de muzikale hoogtepunten uit het oevre van Andrew Lloyd Webber. Deze muziek kent vele hoogtepunten zoals; ‘With one look’ en ‘As if we never said goodbey’. De dramatiek die doorklinkt in elke klank is passend bij elke scene. Natuurlijk zijn er ook muzikaal vrolijke momenten als ‘Film is a circus’. We zijn niet anders gewend als dat de muziek van Webber door een groot orkest wordt opgevoerd. In deze productie pakken ze het anders aan.

De volledige cast, op Norma na, bespeelt een instrument. Dat wil zeggen dat de cast tevens het orkest vormt. Hoe werkt dit? Ik kan niet anders zeggen dan briljant. De spelers maken de instrumenten tot een onderdeel van hun spel. De instrumenten worden een verlengstuk van de spelers. Mede door het geluid dat ze produceren ervaar je heel mooi de kleuren van de gevoelens die de personages op dat moment hebben. Niets dan lof voor de gehele cast, die twee zware taken tegelijk op zich neemt.

Dave Willets is werkelijk beangstigend als Max. De wijze waarop hij de droom van Norma beschermd is vol passie en overgave. Ben Goddard zet een hele sterke prestatie neer met zijn vertolking van Joe. Je ziet zijn ontwikkeling van onfortuinlijk schrijver tot berekenend persoon. Daarbij zingt hij zich voortreffelijk door de partijen heen. Iemand die dit ook doet is Cathryn Evans als Norma. Haar prestatie is werkelijk verbluffend. Qua postuur is ze niet groot en wat dat betreft ook niet imposant, haar stem en haar spel zijn dit wel! Een grootsere Norma dan Evans is er naar mijn idee niet.

Deze productie heeft een geweldige cast en een prachtige score, maar het geen dat deze productie echt naar een hoger niveau tilt is de bewerking. Het origineel is Grootser dan groots met een compleet huis dat opgetakeld kan worden, de Nederlandse productie hoort wat formaat betreft bij de middenmoot en deze productie is klein, intiem en hierdoor intens. Binnen één vaste setting worden doormiddel van een draaibare trap, waaronder een piano zit verscholen, verschillende locaties uitgebeeld. Op de vloer liggen tegels die kunnen dienen als zwembad wanneer de trappetjes er bij worden gezet, of als dansvloer. Verder wordt er nog gebruik gemaakt van enkele rekwisieten. De mensen die niet hoeven te spelen in bepaalde scènes zitten aan de zijlijn en bespelen hun instrument. Dit vergroot het gevoel dat Norma daadwerkelijk in een film leeft in plaats van in de echte wereld. Dit maakt de voorstelling nog meer dramatisch dan dat deze al is.

Deze Sunset Boulevard is intens, melodieus, dramatisch, treurig, glorieus en pakkend. De nog geen twintig mensen die in de zaal zaten hadden dit ook allemaal in de gaten. Als je het mij vraagt is dit Sunset Boulevard zoals het ooit bedoeld is.

Shortlist:

Geplaatst op: 17/09/2009 Geplaatst in: > Reports, West End
Mogelijk ook interessant: