De crisis, die kaartverkoop heet - Musical Reports

De crisis, die kaartverkoop heet

Op woensdag 23 september kopte ‘Metro’; ‘Nieuw musicalseizoen, zalen blijven vol’. De auteur van het desbetreffende artikel beweert dat de economische crisis geen invloed heeft op het aantal musical bezoeken. Maar is dit wel zo? Loopt de kaartverkoop van het nieuwe seizoen echt zo goed?

Als we het artikel van ‘Metro’ moeten geloven gaan er drie miljoen mensen komend seizoen naar een musical. Wanneer we een beetje op letten wordt duidelijk dat dit aantal helemaal niet op komend seizoen (2009/2010) slaat, maar op afgelopen seizoen (2008/2009)! Geeft dit dan een duidelijk beeld van de invloed van de economische crisis? Dat denk ik niet, want zoals ‘Albert Verlinde’ (producent V&V Entertainment) op dezelfde pagina verklaart: ‘Het publiek gaat voorzichtiger met zijn geld om… Er wordt niet meer blind van te voren op de titel een kaartje gekocht’. Deze uitspraak gaat over nu, dit kan vorig seizoen dus weleens heel anders zijn geweest. Waarschijnlijk hadden mensen toen wel een jaar van te voren een kaartje in huis. We spreken dus over kaartjes zo een ruime twee jaar geleden gekocht, toen was de crisis ook nog lang niet zo voelbaar als nu. Dit maakt het getal drie miljoen gelijk minder representatief.

Laten we nog eens kijken wat ‘Albert Verlinde’ zei: ‘Het publiek gaat voorzichtiger met zijn geld om… Er wordt niet meer blind van te voren op de titel een kaartje gekocht’. Heeft deze man gelijk? Want ‘Erwin van Lambaart’ (Producent Stage Entertainment) heeft meermaals gezegd dat ‘Mamma Mia!’ terug naar Nederland is gekomen omdat deze productie te vroeg is gestopt en crisisproof zou zijn. Hoe kan een productie crisisproof zijn? Het eerste waar je dan aan denkt is de bekendheid van de titel. Dit is iets wat ‘van Lambaart’ ook wel eens heeft aangestipt. We kennen tenslotte allemaal de muziek van Abba, bijna iedereen kent de productie uit het ‘Beatrix theater’ en veel mensen hebben de film gezien. Waarom loopt de kaartverkoop dan nog niet zo goed? Buiten de première om heb ik deze voorstelling tweemaal mogen zien in ‘Carré’ en beide keren was de galerij gesloten, het balkon halfleeg en waren er in de zaal ook nog veel lege stoelen. ‘Verlinde’ lijkt gelijk te hebben met zijn uitspraak. Nu, na de première van Mamma Mia! lijkt de kaartverkoop wat aan te sterken, maar het loopt nog geen storm.

Dit is iets wat overigens over bijna elke productie te zeggen valt. Voor de musical ‘Hairspray’ (weliswaar voor de première) was het mogelijk om een dag van te voren kaarten te bestellen voor rij zes. Om nog maar iets te noemen, ook voor de musical ‘Chicago’ zijn in vele theaters nog goede plekken vrij.

Is het dan alleen maar kommer en kwel op het gebied van kaartverkoop? Natuurlijk niet, De revival van ‘Piaf’ doet het ontzettend goed en ‘Urinetown’ was een halfjaar van te voren al uitverkocht. Beide producties hebben (in het seizoen 2009/2010) een korte speelduur, dit zou van invloed kunnen zijn. Of dit daadwerkelijk de reden is van de goede verkoop kunnen we niet met zekerheid zeggen want een productie als dromen zijn bedrog trekt ook nog geen volle zalen, deze heeft dan weer tegen dat het een kleine productie is van een kleine producent. Mensen zullen ongetwijfeld kiezen voor grotere namen.

Wat is er dan wel van invloed? Ik denk dat er één meest belangrijke factor naast de smaak van de toeschouwer aangewezen kan worden. De prijs van de kaartjes! ‘Urinetown’ en ‘Piaf’ zijn beide producties waarvan de kaarten niet zo heel erg duur zijn. En opvallend is dat wanneer mensen genodigd zijn, ofwel ze kunnen gratis dan staan ze in de rij. Bij ‘Mamma Mia!’ bijvoorbeeld, drie dagen voor de voorstelling waren er slechts 200 kaarten verkocht in het zaal gedeelte van ‘Carré’, tijdens de voorstelling zelf zat dit gedeelte zo goed als vol met wat blijkt, genodigden. Ook kortingsacties doen het goed. Zodra een dergelijke actie wereldkundig wordt gemaakt krijgt de kaartverkoop altijd een enorme boost. Neem bijvoorbeeld de musicalweken van een supermarktketen, of een aanbieding uit een tijdschrift of krant. Daarbij staan er ook bijna altijd voor aanvang van een voorstelling een aantal mensen te wachten om voor een ‘last minute’ prijs naar binnen te mogen. Onder deze mensen zijn vaak jongeren te vinden. ‘van Lambaart’ probeert deze jongeren door het aanbod af te stemmen naar het theater te krijgen maar vaak blijkt dat dit niet het enige is waar op gelet moet worden.

Sommige producenten doen wat extra’s, er zijn producenten die meer aan marketing doen om op te vallen en andere producenten wachten het gewoon af omdat de bezoekers toch wel komen. In het artikel uit ‘Metro’ blijkt echter dat er slechts één producent het begrepen heeft. Dit is ‘Inge Bos’ (Bos Theaterproducties), zij presenteert komend seizoen ‘Amandla Mandela’ aan het publiek en zegt: Ik houd wel bewust de entreeprijzen zo laag mogelijk.

Als we alles samenvatten en kijken naar welke invloed de crisis heeft op de kaartverkoop van musicals lijkt het er op dat de prijs van een kaartje één van de grootst bepalende factoren is. En dat het voor producenten helemaal geen gek idee zou zijn om hier iets mee te doen.

Tot die tijd blijven we gewoon lekker gebruik maken van kortingsacties en last minutes.

Sebas Verboom

Geschreven op: 24 september 2009
Gepubliceerd op: 24 september 2009

Shortlist:

Geplaatst op: 24/09/2009 Geplaatst in: Van de redactie
Mogelijk ook interessant: