Hairspray, niemand stopt die beat! - Musical Reports

Hairspray, niemand stopt die beat!

‘V&V entertainment’ staat bekend om zijn eigen bewerkingen. Zij hebben in de afgelopen jaren succesvolle en minder succesvolle producties geproduceerd. Voor het musicalseizoen 2009/2010 waagden zij zich aan de Broadway hit ‘Hairspray’.

Wat: Hairspray
Wie: Oa. Richard Groenendijk, Esmee van Kampen, Jim Bakkum & Cindy Bell
Wanneer: 24 september 2009
Waar: Nieuwe Luxor, te Rotterdam
Door: Sebas Verboom

In het conservatief Baltimore van 1962 kijkt Tracy Turnblad (Esmee van Kampen), samen met haar vriendin Penny (Cindy Bell) elke dag naar het dansprogramma ‘The Corny Collins Show’. Tracy Droomt er van deel uit te maken van dit programma en ooit naast haar grote liefde Link (Jim Bakkum) te mogen dansen. Haar stevige en wereldvreemde moeder Edna (Richard Groenendijk) staat haar in de weg om auditie te doen en wanneer Tracy uiteindelijk toch auditie doet staat haar eigen gewicht haar in de weg. Ze wordt bij de audities weg gehoond door de producent van de show, Velma von Tussle (Ellis van Laarhoven) en haar dochter Amber (Anouk Maas). Uiteindelijk krijgt Tracy het toch voor elkaar om deel uit te maken van de show, wanneer zij echter haar wens voor integratie uitspreekt stuit ze op een hoop verzet. De vraag is of het Tracy lukt om uiteindelijk samen met haar gekleurde medemens te mogen dansen op TV.

De Nederlandse Hairspray is een feestje dat gezien moet worden. De bewerking van het origineel is ontzettend sterk, de cast is werkelijk fenomenaal en de muziek swingt de pan uit!

De moeder van Tracy, wordt traditie getrouw gespeeld door een man. In deze voorstelling wordt de rol gedeeld door Arjan Ederveen en Richard Groenendijk. Ik zag Richard Groenendijk. Wat is dit een geweldige Edna. Hij is vrouwelijk, Hilarisch, speelt fenomenaal en zingt ook nog eens lekker. Groenendijk geeft de rol net dat beetje extra. De transformatie van wereldvreemde huismoeder tot wereldwijf is werkelijk prachtig. Zijn man (Wilburd) wordt gespeeld door Dick Cohen. Dit doet hij met liefde en passie (met een hoofdletter P). Zijn samenspel met Groenendijk is werkelijk voortreffelijk, hun nummer; ‘Je blijft wie je bent’ is naast ‘Ik weet hoe het was’ het hoogtepunt van de avond. Dit laatst genoemde nummer wordt op fenomenale wijze vertolkt door Joanne Telesford als de donker gekleurde Motormouth Maybelle. Zowel haar spel als haar zang is puur en krachtig en ontroert tijdens dit nummer. Telesford overtuigd als zelfverzekerde moeder en TV persoonlijkheid en geeft Motormouth een dramatisch randje. Je ziet door de sluier heen en voelt de pijn die zij heeft gevoeld in een verleden dat gekenmerkt werd door segregatie. Hierdoor begrijp je maar al te goed dat deze vrouw niet zal stoppen tot segregatie geschiedenis is.

Motormouth is de moeder van Inzes die energiek wordt vertolkt door Kelsey Blikslager en is tevens de moeder van Seadwead (Marcel Rocha). Zijn zang is heerlijk en zijn dans is sexy en smooth. Hij pakt zijn momenten en wanneer hij Penny komt redden in het nummer ‘Zonder jou’ is hij aandoenlijk. Op Negerdag danst hij in de ‘Corny Collins show’ deze show wordt gepresenteerd door Corny Collins. Marcel Vischer vertolkt de populaire TV presentator op een gladde en sexy wijze. Deze man bewijst met deze rol klaar te zijn voor het grotere werk en het ensemble ontstegen te zijn. Zijn baas is Velma von Tussle (Ellis van Laarhoven). We hebben haar al vaker als de bitch gezien en net als eerder overtuigd zij ook deze keer. Haar zangstem mag te wensen over laten maar haar spel is zoals je dat van een Velma mag verwachten hard en vals!

De dochter van Velma (Amber) wordt vertolkt door Anouk Maas. Anouk is gemeen en vals en zingt en danst voortreffelijk. Haar (gespeelde) ego en ijdelheid zijn zo groot dat ze er bijna mee door het podium zakt. De jongen die Amber aan haar zijde wil is Link (Jim Bakkum). Hij danst net als Amber in de ‘Corny Collins Show’. Dit is de eerste musicalrol van Bakkum die voor hem echt geschikt lijkt te zijn. Het mag gezegd worden, hij danst lekker met de rest van de cast mee, zijn zang is goed en zijn spel is zelfs meer dan redelijk.

De vriendin van Tracy vinden we in de vorm van Penny, gespeeld door Cindy Bell. Haar spel is werkelijk hilarisch. Haar stem klinkt naar mijn idee iets te diep voor deze rol, maar ach ze ziet er zo grappig uit, daar let niemand op. De moeder van Penny wordt aardig vertolkt door Wieneke Remmers die nog twee andere rollen op zich neemt. Dit doet ze leuk, maar deze rol zal waarschijnlijk pas echt kleur krijgen wanneer Britt Lenting het stokje van Remmers over neemt. Het Ensemble is een mooi geheel en klinkt als een klok. Het Ensemble swingt daarbij de pan uit.

Net als dat Edna traditiegetrouw door een man wordt gespeeld, wordt de rol van Tracey traditiegetrouw door een nieuwkomer in het vak vertolkt. De Nederlandse Tracy wordt gespeeld door Esmee van Kampen. Ze overtuigt als logge tiener met een droom. Het is verbazend hoe deze dame kan dansen. Ze heeft een mooie warme stem en ze is ontzettend komisch. Esmee is een echte ontdekking en een grote kanshebber voor een musicalaward voor aanstormend talent.

Deze Hairspray kent een geweldige cast die zich gemakkelijk kan meten met hun voorgangers uit Engeland en Amerika die in de originele productie hebben gespeeld. Deze originele productie kent een retro decor waarbij niet alles letterlijk wordt uitgebeeld. De Nederlandse versie blijft grotendeels trouw aan dit concept. De grootste veranderingen lijken te zitten in het meer handelbaar maken van het decor. De openingsscene (‘Ik lach naar Baltimore’) is in de nieuwe Nederlandse productie dan ook kleiner maar daardoor niet minder doeltreffend. De vondst is sterk en past in het retro design. Wanneer vervolgens het doek opgaat (in dezelfde scene) wordt duidelijk dat er is gekozen voor het gebruik van een aantal vaste decorstukken die aanpasbaar zijn aan de verschillende locaties die in de voorstelling bezocht worden. Uiteraard wordt er soms gebruik gemaakt van extra decorstukken. Deze vaste decorstukken zijn verrijdbaar en bestaan uit twee niveaus waar op gespeeld kan worden. Gedurende de voorstelling zorgt dit voor mooie toneelbeelden. Zoals de weergave van Baltimore gedurende de openingsscene, ‘De poezenbak’ en de kledingwinkel van ‘Mr. Pinky’s’. Deze decorstukken zijn niet de hele tijd op het toneel. De woonkamer van tracy bestaat slechts uit een verhoging waarop de strijkplank van moeder Edna staat, een stoel en een (werkende) TV. De scènes die zich afspelen in de studio’s waar de ‘Corny Collins show’ wordt opgenomen worden gespeeld zonder grote decorstukken. Slechts enkele accenten doen je geloven in een studio te zijn. Het nieuwe decor is dan ook zeker meer dan geslaagd. Het extra realisme dat is toegevoegd heeft een meerwaarde. Een dikke pluim dus voor Eric van der Palen die verantwoordelijk is voor dit decor.

Aan de muziek is niets veranderd. Deze fantastische muziek werd geschreven door Marc Shaiman die tevens de originele teksten schreef. Natuurlijk is de productie vertaald. De vertaling is gemaakt door Allard Blom. Dit heeft hij geweldig gedaan. De ontzettend Amerikaanse teksten zijn op een dusdanig goede wijze omgezet naar het Nederlands dat alles wat gezegd wordt natuurlijk klinkt. De vertaling zit vol humor, elke oneliner is dan ook raak. Deze vertaling geeft de show echt iets extra’s. Briljante nummers als ‘Youre timeless to me’ en ‘I know where i’ve been’ zijn heerlijk vertaald in respectievelijk ‘Je blijft wie je bent’ en ‘Ik weet hoe het was’.

De regie en de choreografie (Martin Michel) zijn praktisch. Waar de spelscènes in eerder door Martin Michel geregisseerde producties soms tegen vielen, zijn de spelscènes in deze productie heel sterk. En natuurlijk zijn de grote dansscènes weer heerlijk om naar te kijken. Met als hoogtepunt de finale. Mooi is ook dat de sterke elementen uit de originele regie en choreografie behouden zijn gebleven. De Kostuums van Arno Breemers zijn doeltreffend en passen in het tijdsbeeld, wel jammer is dat de vrouwelijkheid van Edna in de jurk zit en niet in een apart bodysuit. De pruiken van Harold Mertens zijn praktisch en in vele scènes niet bijzonder. Iets waar je bij Hairspray wel mee uit zou kunnen pakken. In de finale zijn er wel vier uit de kluiten gewassen pruiken te zien maar of deze nu zo mooi zijn? Als laatste wil ik nog het licht benoemen, zelfs als er amper wat op het podium staat wordt er door het lichtontwerp van Marc Heinz toch een goede sfeer gecreëerd die bij de desbetreffende scene past.

Hairspray is een tijdloos feestje met heerlijke muziek, goede humor en een sterke cast.

Shortlist:

Geplaatst op: 26/09/2009 Geplaatst in: > Reports, Nederland
Mogelijk ook interessant: