Amandla! Mandela vertelt het wel erg lange leven van Nelson Mandela - Musical Reports

Amandla! Mandela vertelt het wel erg lange leven van Nelson Mandela

Dit jaar brengt Bos Theaterproducties na vele jaren ontwikkeling Amandla! Mandela de musical. Een voorstelling met feestelijke Zuid-Afrikaanse muziek en dans over een man die een inspiratiebron is voor miljoenen mensen. De musical vertelt het verhaal vanaf het moment dat hij als kleine jongen onder de indruk komt van de wijsheid van de Xhosa Chiefs, tot aan zijn inauguratie als eerste zwarte president van Zuid-Afrika, na 27 jaar gevangenschap. Uitgangspunt is dan vooral het gedachtegoed van Nelson Mandela en natuurlijk zijn geschiedenis. Nieuwsgierig geworden van de cast en de creatives reisde Musicalreports nog geen week na de première af naar Carré om de show te gaan zien.

Wat: Amandla! Mandela de musical
Wie: O.a. Kenneth Herdigein, Peter Bolhuis, Sophia Wezer, Felix Burleson en Raymi Smbo
Wanneer: 28 oktober 2009
Waar: Koninklijk theater Carré, te Amsterdam
Door: Jouke van Buuren

De show werkt chronologisch het verhaal af van het leven van Nelson Mandela (Kenneth Herdigein); die als kind geadopteerd word (door een Chief, een Afrikaanse wijze), na het overlijden van zijn vader. Daarna volgt zijn studeerperiode als rechtenstudent en zijn loopbaan als advocaat. Al tijdens zijn studie komt Mandela in aanraking met de discriminatie van de zwarte Afrikaan. Als snel sluit hij zich aan bij hetAfrikaans Nationaal Congres (ANC), een politieke partij in Zuid-Afrika. Enkele jaren later wint de Nationale Partij de verkiezingen met als gevolg de invoering van de apartheid. Gesteund door George Bizos (Wil van der Meer) en andere leden van het ANC begint hij een geweldloos verzet. Nelson Mandela groeit langzaam uit tot een idool maar komt ook regelmatig in aanraking met de Zuid-Afrikaanse regering die hem meerdere malen oppakt en wil berechten. In de rechtszaal ontmoet hij zijn vrouw Winnie (Sophia Wezer). Als het ANC zich bezig gaat houden met sabotage verdwijnt Nelson samen met enkele ANC leiders voor levenslang achter de tralies; wat uiteindelijk 27 jaar zal worden. Ondertussen gaat het verzet door, en bemoeid Winnie zich hier mee. Maar of dat nou helemaal volgens het gedachtegoed van Nelson Manedla is… Na de periode van gevangenschap word Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika.

De cast bestaat uit Nederlandse musicalacteurs maar ook uit een Afrikaans mannenkoor. Kenneth Herdigein heeft de moeilijke taak gekregen Nelson Mandela neer te zetten. Dit lukt hem uitmuntend goed, zolang hij niet hoeft te zingen. Zijn acteerwerk is ijzersterk, hij zet geen heilige Mandela neer maar een Mandela die ook fouten maakt en soms alleen zijn eigen mening door wil drukken. Peter Bolhuis krijgt de taak de witte Zuid-Afrikaanse presidenten neer te zetten en eigenlijk alle rollen waar je maar een hekel aan krijgt in de musical. Zoals de partijdige rechter. Soms was het moeilijk het verschil te zien tussen de vele witte presidenten , dit kan hem niet kwalijk worden genomen als hij in het zelfde pak binnen een uur vier erg op elkaar lijkende mensen neer moet zetten. Naast deze rollen heeft hij nog meer bijrolletjes zoals de rol van de rechter. Het spelen van deze rollen doet hij ijzersterk, maar ook Bolhuis is meer een acteur dan een zanger. Extra complimenten wil ik hem geven voor zijn Afrikaans. Deze op Nederlands lijkende taal spreekt hij (tenminste zo lijkt het) zonder moeite. Sophia Wezer mag de rol van Winnie Mandela spelen, een rol met enkele prachtige solo’s waar tot mijn verbazing Wezer moeite mee schijnt te hebben. Veder is haar rol redelijk klein. Wezer zet echter wel een Winnie neer waarbij je gaat nadenken of zei wel de juiste beslissingen maakt maar van wie je de gemaakte keuzes wel kan begrijpen. De tweestrijd die ze voert overtuigt. Enkele bijrollen zijn er onder andere voor Felix Burleson als Chief. Hij is zeer moeilijk te verstaan, wat natuurlijk erg jammer is. Wil van de Meer heeft nog een kleine rol als George Bizos waar hij nauwelijks mee uit kan pakken en de rol ook erg oninteressant maakt. Tenslotte wil ik nog Raymi Sambo bespreken die de rol van Oliver Tambo neerzet; hij is een vriend van Mandela die de leiding van het ANC overneemt als Mandela in de gevangenis zit. Ook hij kan nauwelijks laten zien wat hij kan en valt daarom ook niet echt op. De vrouwelijke ensembleleden weten hun zangtalent te laten horen in de songs en zijn eigenlijk de enigen die echt goed lijken te kunnen zingen.

Koen van Dijk is verantwoordelijk voor de regie en het script. Het script zit bomvol en zonder enige voorkennis van Mandela zal je er elke seconden bij moeten blijven om het te volgen. Saai is het dus niet maar wel lang. De eerste acte voelt vooral erg lang aan en kent vele (voor het gevoel) schrapmomenten. De tweede acte is stukken beter en voelt minder lang aan. De songs duren soms lang; en hadden zeker ingekort kunnen worden. De (romantische) scene waarbij Winnie en Nelson elkaar voor het eerst ontmoeten wordt daarbij op een clichématige wijze ingevuld.

Zuid-Afrika kent vele talen, maar waarom er naast Nederlands en Afrikaans ook nog Engels moet worden gezongen is niet duidelijk. Engels was één van de elf talen uit Zuid-Afrika maar het gebruiken van Engelse songs heeft geen toevoegende waarde. De muziek is niet ijzersterk en kent amper songs die je bijblijven. Vooral met veel matige zangers vraag je jezelf af of het niet beter als toneelstuk kon worden gebracht. De hoogtepunten van de show zitten vooral in de tweede acte. Zoals de song “Free Nelson Mandela” en het moment waarop een studente vertelt over de studenten rellen waarbij 700 studenten omkomen. Dat is het moment waar ik voor het eerst echt een brok in mijn keel kreeg. Het decor is simpel en niet opvallend sterk of zwak. Wel opvallend is het lichtplan waarmee prachtige dingen worden gedaan en waarbij het magere decor word aangevuld in zijn tekortkomingen.

Tenslotte kan men stellen dat Koen van Dijk een goed script heeft geschreven dat vooral in de eerste acte nogal wat schrap momenten kent. De zang van de cast is over het algemeen onder het niveau dat wij in Nederland op professioneel niveau gewend zijn, wat voor een musical een groot minpunt is. Zonder te hoge verwachtingen kan je alsnog een redelijk interessante voorstelling zien, zeker wanneer je geïnteresseerd bent in het verhaal achter Mandela. Amandla! Mandela moet het vooral hebben van de acteerprestaties die als uitmuntend kunnen worden beschreven en het lichtplan, die samen een avondje Amandla! Mandela toch nog de moeite waard kunnen maken.

Shortlist:

Geplaatst op: 30/10/2009 Geplaatst in: > Reports, Nederland
Mogelijk ook interessant: