Love me tender, flinterdun verhaal en sterke cast - Musical Reports

Love me tender, flinterdun verhaal en sterke cast

Op 22 november ging in het Chassé theater te Breda de musical All Shook up/Love me Tender in première. Joop van den Ende theaterproducties haalt na Mamma Mia deze jukebox musical naar de Nederlandse theaters. In de hoofdrollen schitteren o.a. Brgitte Heitzer, René van Kooten en Tommie Christaan.

Wat: All shook up, Love me Tender
Wie: O.a. René van Kooten, Brigitte Heitzer, Tommie Christiaan & Fred Butter
Wanneer: 22 november 2009 (première)
Waar: Chassé, te Breda
Door: Robin Streppel

“Het is echt een feest om in Love me Tender te spelen, de productie zit vol geweldige Elvis nummers en dat is voor mij als danser heerlijk om op los te gaan. Dat ik nu een bijrol speel zie ik zeker niet als een stap achteruit. In deze voorstelling leer ik wel heel andere dingen dan ik in High School Musical leerde. Het artistieke team is voor een groot deel hetzelfde.”, aldus Tommie Christiaan die terugkeek op een geslaagde premièreavond.

Het verhaal speelt zich af in een klein dorpje waar Nathalie in het tankstation van haar vader werkt. Ze koestert lang de droom om met haar motor de wijde wereld in te trekken. Woest wordt deze droom verstoord door Chad; een vreemdeling binnen de burgerlijke gemeenschap waarin Nathalie woont. Deze vreemdeling brengt Nathalie het hoofd op hol, iets wat haar aanbidder, Dennis, niet leuk vindt. Chad ziet Nathalie niet staan en Nathalie doet de vreemdste dingen om toch een hechte band met Chad op te bouwen. Chad is een stoere jongen die eigenlijk behoorlijk wat onrust met zich meebrengt; dit tot grote ergernis van de burgermeester van het dorp: Mathilda.

Het verhaal is te magertjes voor een productie als deze, er zit weinig diepgang in. De karakters maken geen ontwikkeling door. De voorstelling moet het voornamelijk hebben van de geweldige Elvis nummers als: Minimum conversatie, Ik sta op springen en Geef me liefde. De hits van Elvis zijn vertaald door Jan Rot. Rot heeft met deze vertaling een mooi staaltje werk afgeleverd. De nummers van Evlis maken echt deel uit van de ‘verhaallijn’ maar behouden toch het authentieke gevoel. In de regie zijn soms opmerkelijke keuzes gemaakt. Zo is er midden in de tweede acte publieksparticipatie waar het publiek dient op te staan en mee te klappen, maar het voegt weinig toe en doet afbreuk aan het geheel. Hetzelfde geldt voor enkele scène’s waar het ensemble onnodig op het toneel staat. Waarin de regie van Carline Brouwer zeker geroemd mag worden is de geweldige pauzefinale waarin enkele personages elkaar de liefde verklaren d.m.v het nummer Halsoverkop op jou.

René van Kooten als Chad zet een stabiele peformance neer, de rol van de stoere Chad is hem op het lijf geschreven. De nummers liggen hem lekker, zijn fysiek is tevens een fijne bijkomstigheid van zijn aanwezigheid in deze voorstelling. Brigitte Heitzer speelt de rol van Nathalie met veel humor, iets waar deze rol om vraagt..zeker op momenten dat zij Ed is. Heitzer transformeert in deze productie van vrouw naar man om dichter bij haar liefde Chad te komen. Heitzer laat horen wat zij vocaal in huis heeft en is in deze productie prima op haar plek.

De oudere garde wordt gespeeld door  Erica Yong, Fred Butter, Gemma van Eck en Harry Slinger. “Het is enig om weer in een musical te staan. Deze keer zelfs één van Joop van den Ende theaterproducties, ik ben ook erg blij met de kans die zij mij geven. Ik speel de autoritaire Matilda. Wat ik zo mooi vind is dat later mijn personage ombuigt en toch toegeeft aan de liefde,”,  aldus van Eck die naast het feit dat ze geweldig zingt in haar rol ook een strenge burgermeester met hier en daar een komische noot weet neer te zetten. Haar voetveeg Sheriff Earl wordt gespeeld door Harry Slinger. Zijn rol is klein maar is een leuke toevoeging in de voorstelling. De vader van Nathalie, Jim Haller, wordt gespeeld door Fred Butter die na zijn aandeel in de musical Tarzan weer terug in de theaters is. Fred speelt zijn rol leuk: hij hangt zowel de bezorgde vader uit als een man die verliefd is op Silvia. Laatstgenoemde wordt gespeeld door Erica Yong, en wat een geweldige stem heeft deze dame! Erica verdient met haar vocale kwaliteiten enkele open doekjes op deze premièreavond. Daar waar haar vocale kracht tot de hemel reikend is mist dit in haar spel.

Tommie Christiaan speelt Dean, de zoon van Matilda. Dean wordt verliefd op Lorraine (dochter van Silvia). Dit is een verboden liefde. Deze twee jonge talenten ontroeren op de momenten dat zij samen op het toneel staan. Christiaan heeft een natuurlijke charme over zich die je weet te boeien. Zijn aanwezigheid op het toneel is ook als hij danst van grote invloed op het energielevel in de ensemblescène’s. Daniëlle Veneman speelt Sandra de sexy stoeipoes van de voorstelling, dit doet zij met verve. Veneman zingt niet alleen voortreffelijk, ze beschikt ook over de gewenste komische timing voor deze rol. Deze stoeipoes brengt van vele mannen het hoofd op hol, en zo aan het eind ook dat van Dennis. Joey Schalker speelt de rol van Dennis op erg natuurlijke wijze. Hij is perfect gecast; zelfs zijn uiterlijk past goed bij de lieve jongen die Dennis is.

Het decorontwerp van Carla Janssen Höfelt is simpel maar functioneel. Er zitten hier en daar leuke vondsten in de rekwisieten, zoals de rijdende stoel van Matilda. De kostuums van Cocky van Huijkelom zijn kleurrijk. Met name in de masale scene’s met petticoats knalt dit geweldig. In het kostuum van Nathalie/Ed wordt d.m.v. simpele elementen duidelijk gemaakt of ze op een bepaald moment  een man of een vrouw is.

All shook up/Love me tender heeft een flinterdun verhaal en soms opmerkelijke regiekeuzes. De cast maakt deze productie, allen zijn zij stuk voor stuk sterk in hun performance. Voor een gezellige avond ongecompliceerd vermaak is Alle Shoop Up/Love me Tender zeker een aanrader.

All Shook Up/Love Me Tender reist dit hele seizoen door het land.

Shortlist:

Geplaatst op: 23/11/2009 Geplaatst in: > Reports, Nederland