De geheime tuin bloeit in al haar pracht - Musical Reports

De geheime tuin bloeit in al haar pracht

Het onmogelijke en daarmee meest bijzondere gebeurt deze winter in het M-Lab. Terwijl de temperatuur langzaam naar het nulpunt kruipt, bloeit De geheime tuin prachtig op binnen de muren van het M-lab. Met minimale middelen, een cast vol van het mooiste mooi en een prachtige regie wekt het M-Lab het bekende verhaal, oorspronkelijk geschreven door Frances Hodgson Burnett, tot leven.

Wat: De geheime tuin
Wie: O.a. Karin Bos, Maike Boerdam, Martin van der Starre & Carolina Mout
Wanneer: 12 december 2009 (première)
Waar: M-Lab, te Amsterdam
Door: Sebas Verboom

Marie (Karin Bos) verliest haar naasten aan de Spaanse griep en moet noodgedwongen weg van haar thuis,  Nederlands-Indië, naar haar enige nog levende familielid: oom Archibald (Martin van der Starre). Oom Archibald, een verbitterde en wereldvreemde man woont in een Herenhuis in Den Haag. Het huis is koud en leeg, alles lijkt er vergeten. Het huis draagt vele geheimen met zich mee, net als oom Archibald. Deze geheimen worden één voor één door Marie ontrafeld. Zo ook ‘de geheime tuin’, die door toedoen van Marie weer tot leven komt. Zou dit kunnen betekenen dat Marie de sleutel draagt die toegang biedt tot het hart van Archibald?

Deze bewerking van ‘The secret garden’ is niet de eerste musicalbewerking. Al eerder werd op Broadway een succesvolle productie op de planken gebracht. Deze versie is anders, aldus Koen van Dijk (regisseur). In de M-Labproductie wordt het verhaal beleefd vanuit het perspectief van Marie, in plaats van dat van oom Archibald. Dit perspectief biedt een interessante, vooral mysterieuze en soms (voor kinderen) angstaanjagende ingang tot het verhaal.

De regie van Koen van Dijk is werkelijk oogstrelend. Met minimale middelen wordt een geweldige blik geworpen in het huis van Archibald tijdens één van de ontdekkingstochten van Marie. Ook de (geheime) tuin is wonderschoon in zijn eenvoud als deze zich ontvouwt wanneer de lente zijn intrede doet. Het decor en ook het lichtontwerp dragen hier aan bij (Bas Noldus). Deze drie elementen vullen elkaar naadloos aan en tillen de voorstelling naar een grotere hoogte. Eén van de sterkste scènes waarin de samenwerking van regie, licht en decor samenkomen is de scene waarin de geschiedenis van Marie wordt vertoond aan de hand van een wajangschouwspel.

Maike Boerdam zei het al: Eva K. Mathijssen (tekst en script) weet op een rake manier de belevingswereld van een kind (Marie) over te brengen. De overtreffende trap, de oneindige wijsheid en prachtige beeldspraak geven een extra dimensie aan deze voorstelling. Hoewel de veelvuldig gebruikte beeldspraak voor jonge kinderen moeilijk te begrijpen zal zijn, zullen volwassenen hier zeker de humor van inzien en ervan kunnen genieten. Kinderen zullen hun eigen (grote) fantasie gebruiken om de stromen van woorden op een eigen manier te interpreteren.

De muziek van Paul de Munnik kent vele kleuren. Elke kleur past als een huidje bij de bijbehorende scene. Een leuk muzikaal nummer is ‘Op blote voeten’, maar de echte muzikale hoogtepunten zitten aan het einde van de voorstelling. Deze hoogtepunten vinden we in de songs ‘Ze is er’ en ‘Vergeten’, waarbij ‘Vergeten’ werkelijk prachtig is.

De cast weet wat te doen met dit materiaal en straalt. Het is een genot om deze cast met plezier en liefde de voorstelling te zien spelen. Karin Bos overtuigt als de jonge nieuwsgierige Marie. Daarbij heeft Bos een heerlijke stem om naar te luisteren. David Hardenberg (Budi) laat zien dat hij soepel is en zich prima kan vinden in de Indonesische dansbewegingen die de choreografie (Carolien Canters) kent. De manier waarop Hardenberg Marie kennis leert maken met ‘buiten’ en de natuur is aandoenlijk en prachtig in al zijn onschuld. Corneel, gespeeld door Jeroen Voorhoorst is de verwende (zieke) zoon van Archibald en commandeert er op los. Oom Archibald wordt gespeeld door Martin van der Starre. Hij is vooral bekend om zijn rauwe stem, welke hij hier meer kwijt kan in het schreeuwen dan in het zingen. Van der Starre zijn frustratie is voelbaar en beangstigend. Zijn ontdooiing in de song ‘Vergeten’ is eerlijk en ontroerend. Mede door zijn samenspel met Bos in dit nummer.

De komische noot in de voorstelling wordt door de twee volwassen vrouwen in de cast verzorgd. Carolina Mout is één van deze twee vrouwen. Zij speelt Mevrouw van het Slot, het ‘Hoofd Huishouding’ wie op haar eigen manier zorgdraagt voor alle bewoners van het landhuis. Maike Boerdam maakt het duo compleet als de vlaamse dienstmeid Martha. Martha is een spring-in-’t-veld die in toom wordt gehouden door de regels van het huis. Ze leeft duidelijk op wanneer Marie aankomt in het huis, maar Boerdam schittert pas echt als Lelie, de overleden vrouw van Archibald. Haar stille spel is prachtig en haar zang is oorstrelend.

Kees van Lier maakt de cast compleet als de schattige, oudere tuinman Ben. Het spel van van Lier is ontwapenend en eerlijk. Het orkest was slechts twee man groot (Maarten de Splenter en Martin Verdonk) maar speelde voor tien en verdient het om genoemd te worden.

De geheime tuin is het bloeiende wonder deze winter in het Amsterdamse M-Lab. De geheime tuin vindt zijn kracht in zijn eenvoud, cast, muziek en daarnaast prachtige beeldende regie van Koen van Dijk. Deze nieuwe parel van het M-Lab mag niet gemist worden. Laat het buiten maar vriezen, binnen de muren van het M-Lab bloeit de mooiste tuin van dit musicalseizoen.

Shortlist:


Geplaatst op: 13/12/2009
Geplaatst in: > Reports, Nederland

Mogelijk ook interessant: