What’s in a name (2) - Musical Reports

What’s in a name (2)

Bijna elke musicalfan heeft ooit wel eens geroepen: ”Waarom casten ze nu die persoon om zijn bekende naam en niet een onbekend iemand die beter is of kan zijn?”. Wat is nu eigenlijk de daadwerkelijke invloed van een bekende naam? In de psychologie zijn veel verschillende theorieën ontwikkeld die een antwoord op deze vraag zouden kunnen geven. In deze column (What’s in a name) wordt uitgezocht wat die psychologische theorieën er over te zeggen hebben. In dit tweede deel kijken we vanuit het perspectief van de producent.

Om het verhaal te ondersteunen gebruiken we het voorbeeld (zoals beschreven in het eerste deel van deze column) van Dennis van Duisterman. Dennis van Duisterman is een televisiester die matig presteert op het gebied van zang, maar toch heeft musicalproducent Musicals on Stage Dennis een rol aangeboden.

Musicals on Stage wil naast het produceren van een kwalitatief hoogstaande productie ook veel kaarten verkopen. De kaartverkoop brengt tenslotte geld in het laatje en met dit geld kan brood voor op de plank gekocht worden. Hoe kan het casten van Dennis zorgen voor een goede kaartverkoop?

Bijna iedereen kent het begrip ‘een voet tussen de deur krijgen’ wel. Dit is nu precies wat de producent in dit geval probeert. De van oorsprong Amerikaanse theorie die dit beschrijft heet ‘Foot in the door’ (Vonk, 2007). Maar wat wil dit alles nu eigenlijk zeggen?

Omdat Dennis al bekend is bij het ‘grote’ hebben deze mensen al een ‘band’ met Dennis (Vonk, 2007). Dit is niet letterlijk maar figuurlijk. Ze kennen hem al en vinden hem goed (of juist niet). Door de verbinding die het grote publiek heeft met Dennis is een eerste stap gezet richting de deur van het theater (ofwel het kopen van een kaartje).

Deze verbinding zorgt voor een bepaald gevoel van betrokkenheid (Vonk, 2007). Deze betrokkenheid zal er voor zorgen dat het ‘grote’ publiek sneller een tweede stap zal ondernemen (Vonk, 2007). De eerste stap is het bekijken van een promotiemiddel om vervolgens over te gaan tot de tweede stap: het boeken van een kaartje.

Omdat een groot aantal mensen Dennis kent is er ook een groot aantal mensen dat sneller een kaartje zal kopen, dan wanneer een onbekend iemand vermeld staat op een affiche. Deze mensen voelen zich tenslotte nog niet betrokken bij de onbekende persoon. Nu kan er natuurlijk gezegd worden dat iemand zich niet per definitie betrokken hoeft te voelen. Uiteraard kan dit, maar het genoemde soort betrokkenheid is niet het soort betrokkenheid dat iemand voelt bij familie. Het is meer onbewust.

Als we dit alles terug brengen naar het begrip ‘een voet tussen de deur krijgen’ zien we dat Dennis de voet is die de deur van het publiek openhoudt zodat de producent zijn kaarten kan verkopen.

Sebas Verboom

Vonk, R. (2007). Sociale psychologie. Groningen: Wolters-Noordhof

Geschreven op: 24 december 2009
Gepubliceerd op: 1 februari 2010

Lees ook: What’s in a name (1)

Shortlist:


Geplaatst op: 15/02/2010
Geplaatst in: Van de redactie

Mogelijk ook interessant: