Kruimeltje de musical; gemiste kansen en een sterke cast - Musical Reports

Kruimeltje de musical; gemiste kansen en een sterke cast

Kruimeltje; welk kind heeft nu niet het boek van Chris van Abkoude gelezen? De Rotterdamse belhamel die de stad onveilig maakt maar ook de zoektocht start naar zijn ouders. Dit is niet de eerste musicalvariant van Kruimeltje, maar toch waagt Rick Engelkes Producties zich samen met de Efteling aan een nieuwe versie die groots in Theater de Efteling in première ging.

Wat: Kruimeltje
Wie: O.a. Joes Brauers, Jeroen Phaff, Carmen Danen, Sjoerd Pleijsier & Jolanda van den Berg
Waar: Theater de Efteling, Kaatsheuvel
Datum: 21 november 2010 (première)
Door: Jouke van Buuren

Het is december 1912. Door de besneeuwde straten van Rotterdam zwerft de 10-jarige Kruimeltje (Joes Brauers). Hij heeft geen vader of moeder, geen broers en zusters en is ooit als baby door zijn moeder achtergelaten bij vrouw Koster (Jolanda van den Berg).  Alleen vrouw Koster is niet de beste verzorgster: ze heeft Kruimeltje deze avond op straat gegooid omdat hij niet genoeg heeft verdiend.

Bij kruidenier Wilkes (Jeroen Phaff) vindt Kruimeltje samen met zijn vriend Moor de straathond eindelijk een echt thuis. Wat schetst zijn verbazing als blijkt dat zijn vader (Eric Bouwman) en Wilkes oude jeugdvrienden blijken te zijn geweest.  Zou Wilkes hem kunnen helpen met de zoektocht naar zijn vader?  Echter blijkt alles toch niet zo soepel te lopen als Kruimeltje had gehoopt…

Joes Brauers is nog maar 11 jaar oud maar heeft nu al een hoofdrol bemachtigd. En hoe! Meteen weet Joes de harten van het premièrepubliek te veroveren. Op zowel zijn spel als zang is niets aan te merken. Hopelijk is dit niet de laatste rol die hij vertolkt in een musical. Joes is niet het enige kind op het toneel; ook de andere kinderen hebben stuk voor stuk talent. Zo weten Cas Smits als Buikie en Soy Kroon als Spijker indruk te maken. Naast hen staan grootste namen, waaronder Jeroen Phaff. Phaff weet vocaal heerlijk uit te pakken.  Qua spel weet Phaff minder te overtuigen. De rol van vrouw Koster werd vandaag gespeeld door Jolanda van den Berg; zij deelt de rol (tijdelijk) met de zwangere Kim Schreeder (eerste cast vrouw Koster).  Van den Berg weet zowel de gemene kant als de menselijke kant van vrouw Koster in een perfecte balans te brengen. Daardoor krijg je als publiek zowel een hekel aan- als medelijden met het personages vrouw Koster. Marcel Jonker weet een vreselijk gemene en enge vertolking van meneer Keyzer neer te zetten. Alleen de stem van Jonker past al zo perfect bij de rol dat Jonker na zijn eerst gesproken woorden al overtuigt. De gladheid waarmee hij spreekt tegenover de stedelingen en de hardheid waarmee hij de kinderen behandeld weerklinken perfect door in zijn intonatie.

De ster van de show is echter Carmen Danen als de moeder van Kruimeltje. Haar spel is zo puur en eerlijk dat ze tot tranen toe weet te ontroeren. Danen heeft dan niet de rol van Mary Poppins te pakken (ze werd 6e tijdens Op zoek naar Mary Poppins) maar weet alle mogelijke twijfels over haar talent weg te nemen. Haar zangstem past perfect bij de songs die ze zingt, met als hoogtepunt van de voorstelling “Blijf bij me”. Jammer is alleen dat Danen pas echt uit mag pakken in de laatste drie scènes van de voorstelling.  Kleine rolletjes zijn er nog voor Sjoerd Pleijsier, Eric Bouwman en Jennifer van Brenk.  Allemaal lijken ze over goede zang- en acteerkwaliteiten te beschikken, maar helaas zijn hun rollen zo minimaal dat daar weinig van te zien is. De cast is erg klein voor een voorstelling waarin geprobeerd wordt volle Rotterdamse straten uit te beelden. Helaas lijkt hierdoor Rotterdam eerder uitgestorven dan een grote drukke havenstad.

Het decor bestaat uit panelen, die de voorzijde van verschillende huizen uitbeelden; deze schuiven om de beurt verder het podium op waardoor het publiek ook de huizen van binnen te zien krijgt. Dit principe werkt erg goed maar heeft ook een nadeel. Deze decorstukken zijn zo groot dat ze altijd op het podium staan, met als gevolg dat grootse decorwissels niet mogelijk zijn. Hierdoor bestaat er een grote kans dat de toeschouwer al snel uitgekeken is op het decor.

Aan de Dick van den Heuvel was de taak om het script te schrijven,  Jeroen Sleyfer is verantwoordelijk voor de muziek en Sjoerd Kuyper schreef de liedteksten. Alledrie de heren hebben zich al eerder bewezen met hun werk voor andere voorstellingen. De verwachtingen lagen dan ook terecht hoog. Helaas weten ze niet al die verwachtingen waar te maken. Het script biedt de meeste personages weinig sterk materiaal om mee uit te pakken. Veel rollen zijn klein terwijl er een topcast aanwezig is. De voorstelling opent met het muzikaal erg aanstekelijke “Koning Kruimeltje 1”.  Jammer genoeg duurt het dan weer tot de pauzefinale (“We hebben niet dit, we hebben niet dat”) voor we weer een muzikaal interessant nummer te horen krijgen. In de tweede akte krijgt het publiek het prachtige duet tussen de moeder van Kruimeltje en Wilkes (“Blijf bij me”) voorgeschoteld. Een song dat gerekend mag worden tot het muzikale hoogtepunt van de verder weinig interessante score. De liedteksten zijn aardig tot zwak. Geforceerde teksten en vergezochte referenties doen soms gekunsteld aan binnen het script dat weinig vaart kent.

Waar de verwachtingen voor Kruimeltje de musical hooggespannen waren, worden deze niet allemaal waargemaakt. Duidelijk is welke richting de makers uit wilden met het product, jammer is echter dat dit eind doel niet bereikt is. Kruimeltje de musical is een voorstelling vol gemiste kansen. Dit is vooral te wijten aan het creatieve team. De cast als geheel maar vooral enkele specifieke castleden weten de voorstelling alsnog de moeite waard te maken. Echt ontroerend en boeiend wordt het pas tegen het einde als Carmen Danen als moeder van Kruimeltje de show weet te stelen en de zaal weet te emotioneren.

Klik op de foto om te vergroten.

Shortlist:

Geplaatst op: 23/11/2010 Geplaatst in: > Reports, Nederland
Mogelijk ook interessant: