Nederlandse Billy Elliot is van zeldzaam hoge kwaliteit - Musical Reports

Nederlandse Billy Elliot is van zeldzaam hoge kwaliteit

Billy Elliot de musical, met muziek van Elton John, viert komend jaar op West End zijn tiende verjaardag. Of Billy Elliot (2014) in Nederland net zo’n groot succes gaat worden moeten we afwachten. Veel is er gespeculeerd over deze geliefde musical. Meestal gingen de discussies over of het niveau van de Nederlandse kinderen hoog genoeg is voor de veeleisende kinderrollen in deze musical. Na afloop van de première kan gezegd worden dat men met een gerust hart naar Scheveningen af kan reizen. De Nederlandse Billy Elliot is van een zeldzaam hoge kwaliteit.

De laatste jaren zijn er vooral Disney en feel good musicals in het Circustheater te zien geweest. Met Billy Elliot programmeert Stage Entertainment een voorstelling die past in de traditie die in de begin jaren van het Circustheater is gestart: grote internationale musicals die ergens over gaan (zoals bijvoorbeeld Miss Saigon). Een welkome terugkeer van de “serieuze” musical.

De musical Billy Elliot is gebaseerd op gelijknamige film uit 2000. De elfjarige mijnwerkerszoon Billy Elliot komt in aanraking met ballet en ontdekt talenten en ware passie. Tegen de wil van zijn vader volgt hij in het geheim lessen van mevrouw Wilkinson. Dit alles speelt zich af ten tijde van de mijnwerkersstakingen in Engeland (1984-1985).

Voor de mensen die niet bekend zijn met dit kenmerkende stukje Engelse geschiedenis kan de informatie die tijdens de voorstelling hierover aangereikt wordt soms net te summier zijn. Er wordt wel al meer context geboden dan in de oorspronkelijke West End productie. Zo is bijvoorbeeld de video die tijdens de ouverture wordt afgespeeld uitgebreider. Desalniettemin is het aannemelijk dat de opening na de pauze, het politiek geëngageerde ‘Vrolijk kerstfeest Maggie Thatcher’, vragen op kan roepen. Zeker bij de jongere bezoeker. Aan te raden valt dan ook om van te voren even het programmaboekje te lezen, al is dit niet per se noodzaak om de kern van de voorstelling te begrijpen.

Waar op West End gesproken wordt met een accent/dialect dat gewoon is voor de mijnwerkersstreek, is er in Nederland gekozen voor een verzonnen dialect. Martine Bijl, die tekende voor de vertaling en bewerking, bedacht een dialect dat elementen bevat uit verschillende bestaande Nederlandse dialecten. Een begrijpelijke keuze, omdat anders het gekozen dialect de locatie van de voorstelling zou bepalen. Jammer is alleen dat het dialect soms de verstaanbaarheid van groepszang in de weg staat.

Billy Elliot is een schoolvoorbeeld van een goede musical. Alles klopt. Er wordt een goed verhaal verteld, de muziek is heerlijk en de dans is spot on. De voorstelling is perfect in balans als het aankomt op humor en ontroering en ook de casting klopt als een bus.

Pia Douwes heeft met de rol van ballet juf Mrs. Wilkonson wederom een glansrol te pakken. Ze knalt van het podium in het shownummer ’Schijn’ en ontroerd diep, samen met première Billy Carlos Puts, in de scene ‘Mam’s brief’. Douwes is de perfecte keuze voor deze rol. Een rol waarin ze de drive die ze heeft, om Billy de kansen te geven die zij heeft gemist, voortreffelijk speelt.

Carry Tefsen, die vorig seizoen, met haar rol in Flashdance, terugkeerde op het toneel pakt haar moment als de ietwat verwarde Opoe in de song ‘Lied van Opoe’. Een song waarin ze de moeizame relatie met haar inmiddels overleden man bezingt. Bas Heerkes vertolkt de rol van vader (van Billy). De struggle met de staking, maar ook die van het opvoeden van zijn zoon, wordt ijzersterk gespeeld. Heerkes weet dan ook diep te ontroeren met zijn vertolking van ‘Misschien wordt hij een ster’. Een lied waarin hij bezingt hoe hij bereid is alles te geven voor een goede kans voor zijn zoon Billy.

Velen zeiden op voorhand dat er in Nederland onvoldoende talent rond zou lopen om de veeleisende kinderrollen in Billy Elliot te kunnen bezetten. Toen bekend werd gemaakt dat de kinderen in Nederland een kortere training zouden krijgen dan de Engelse Billy’s rezen er nog meer kritische geluiden. Carlos Puts, de Billy die de première speelde, bewijst dat de criticasters ongelijk hadden. Er is wel degelijk voldoende talent in Nederland, en wat voor talent. Ook de andere kinderrollen zijn uitstekend bezet. Met als goed voorbeeld Noah de Vos die de rol van Michael speelt en uitpakt in het nummer ‘Je eige te zijn’.

Carlos Puts mocht als première Billy meerdere opendoekjes ontvangen. Zijn dans is sensationeel goed. ‘De woede dans’, ‘Kippevel’ en ‘De droomdans’  worden sterk uitgevoerd. Na het nummer ‘Kippevel’ ontploft de zaal en mag Puts een welverdiende staande ovatie in ontvangst nemen. Deze jongen zet, na een ruim jaar training op de Billy Elliot Scool, een fenomenale prestatie neer. Niet alleen de dans van Puts is dik in orde. Ook het spel en de zang zijn van hoog niveau.

Billy Elliot valt of staat met de casting van goede kinderen. De Nederlandse Billy Elliot staat! Nederland heeft wel degelijk voldoende jong talent om een productie als deze op de planken te kunnen brengen. Zo bewijzen ook de  vijf andere Nederlandse Billy’s als zij na afloop van de voorstelling samen met Carlos een spetterende toegift verzorgen.

Stage Entertainment verrast vriend en vijand met de Nederlandse uitvoering van deze Engelse hitmusical. De Nederlandse Billy Elliot is van een haast on-Nederlands hoog niveau.

Shortlist:

Show: Billy Elliot (2015) 
Cast: O.a. Pia Douwes, Carry Tefsen, Bas Heerkens, Reinier Demeijer, Bas Grevelink, Frédérique Sluyterman van Loo, Dennis Willekens, Loes Worm

Producent: Stage Entertainment
Website: http://www.billyelliot.nl

Gebeurtenis: Première
Locatie: AFAS Circustheater, Scheveningen
Datum: 30/11/2014

Geplaatst op: 01/12/2014
Geplaatst in: > Reports, Nederland

Auteur: Sebas van Buuren
Mogelijk ook interessant: