Remake Annie: hipper betekent niet per se beter - Musical Reports

Remake Annie: hipper betekent niet per se beter

De musical Annie is al twee keer eerder verfilmd, zowel in 1982 als in 1999. De laatste versie (met onder andere Broadway-vedettes Audra McDonald en Kristin Chenoweth) heb ik als kind zo vaak gezien, dat de videoband het destijds bijna niet meer deed. Regisseur Will Gluck vond twee films van de geliefde musical blijkbaar niet genoeg en maakte de nieuwe versie met een flinke update naar het hier en nu.

De Nederlandse première van Annie vindt plaats in het Tuschinski, Amsterdam. Van de Nederlandse stemmencast zijn onder andere Alain Clark (Will Stacks) en Aliyah Kolf (Annie) aanwezig. Hoewel zingen voor hen een dagelijkse bezigheid is, was het inspreken van een film voor hen allebei een nieuwe ervaring. Holland’s Got Talent-sensatie TP4Y doet de aftrap met een aangepaste versie van het lied ‘Tomorrow’, waarna Aliyah het lied ‘It’s The Hard-Knock Life’ samen met de flitsende dansers van het Global Dance Centre ten gehore brengt. De zaal vol kinderen klapt enthousiast, de film kan beginnen.

De openingscène maakt meteen duidelijk dat we met een vernieuwde versie van de klassieke musical te maken hebben. We zien een vrolijk roodharig meisje (aka de Annie zoals we die kennen), die een presentatie geeft met tapdansje en al. Haar medeklasgenoten rollen verveeld met hun ogen. Alsof je ze hoort denken: “Dit is zo 1999”. De klassieke Annie is niet meer van deze tijd in de film van Gluck. Daarom wordt Annie 2.0 geïntroduceerd: de rode krullen maken plaats voor de afro-Afrikaanse haardos van Quvenzhané Wallis (in het Nederlands ingesproken door Aliyah Kolf).

Het verhaal van Annie kennen we: haar ouders lieten haar achter bij een weeshuis, met de belofte Annie ooit weer op te komen halen. Sindsdien woont ze bij haar gemene pleegmoeder Miss Hannigan (Cameron Diaz, ingesproken door Katja Schuurman) en heeft ze een ‘hard knock life’. In de nieuwe versie zien we een duidelijke twist: Daddy Warbucks maakt plaats voor Will Stacks (Jamie Foxx, in het Nederlands vertolkt door Alain Clark), eigenaar van een groot telecombedrijf, die graag burgemeester van New York wil worden. Op aanraden van zijn assistente Grace (Rose Byrne, ingesproken door Do) en zijn campagne-adviseur Guy (Bobby Cannavale, ingesproken door René van Kooten) neemt Will Annie onder zijn hoede. Dat is immers goed voor de stemmen en dus voor de campagne.

Op zich is er niks mis met de intenties van Gluck: een klassieker aansprekend maken voor een nieuwe generatie. Met deze remake van Annie gaat hij echter volledig de mist in. In het origineel was Annie natuurlijk al een bijdehand meisje, maar wel een bijdehandje waarmee je mee ging leven. Hier is Annie een zelfs wat vervelend, brutaal meisje geworden, die alleen met Will Stacks op de foto wil als ze maar in zijn luxe high-tech penthouse mag logeren. Ook qua regie slaat de nieuwe Annie de plank volledig mis. Er wordt over-the-top geacteerd, wat maar zelden grappig is en de film onnodig kinderachtig maakt. Zo lijkt het alsof campagne-adviseur Guy een stuk of tien blikjes Red Bull achterover heeft geslagen. En komisch was dat zeer zeker niet. Enig lichtpuntje is Rose Byrne als de assistente Grace. Met haar natuurlijke charme komt ze aardig in de buurt van Audra McDonald, die de rol in 1999 vertolkte.

Met muziek kan je een hoop redden, zou je denken. Maar de oude vertrouwde liedjes uit Annie ken je bijna niet meer terug. Gooi er een beat onder en je hebt een zogenaamd hippe versie van ‘NYC’, waardoor de kracht van het lied helemaal verdwenen is. Ook van mijn ooit favoriete nummer uit de musical, namelijk ‘Easy Street’, is maar bar weinig over gebleven.

Een gepimpte versie van Annie: het idee is leuk, maar deze uitvoering laat aan de wensen over. Ik zou zeggen: ga met de feestdagen het origineel of de versie uit 1999 nog eens kijken. Dan heb je een betere avond.

Shortlist:

Wat: Annie (2014) 
Cast: Alain Clark, Aliyah Kolf, Do, René van Kooten, Katja Schuurman
Website: http://annienl.tumblr.com/

Gebeurtenis: Première
Locatie: Tuschinski, Amsterdam
Datum: 17/12/2014

Geplaatst op: 19/12/2014
Geplaatst in: > Reports, Nederland

Auteur: Desiree van der Heiden
Mogelijk ook interessant: