Het meisje met het rode haar verliest de strijd - Musical Reports

Het meisje met het rode haar verliest de strijd

“Het meisje met het rode haar” beleefde afgelopen maandag haar première in Haarlem, de geboortestad van Hannie Schaft, de verzetsstrijdster die centraal staat in deze musical. “Het meisje met het rode haar” is een nieuwe Nederlandse musical van Dommelgraaf & Cornelissen Entertainment. De verwachtingen waren hoog gespannen.

We schrijven het jaar 1943 en zien de roodharige rechtenstudente Hannie Schaft (Roos van Erkel) haar rechtenstudie beëindigen. Ze wil niet alleen lezen over rechten, ze wil er ook echt iets mee doen. Daarom sluit ze zich aan bij het verzet. Schaft is echter niet de eerste de beste en meldt zich daarom aan bij het gewapende verzet. Ze wil landverraders doodschieten. Wanneer ze Hugo (Jim Bakkum) ontmoet, haar leermeester, bloeit de liefde op.

De cast, met onder andere Joke de Kruijf (Moeder Schaft), Sjoerd Pleijsier (Vader Schaft), Roos van Erkel als Hannie en Jim Bakkum als Hugo, valt niets te verwijten. Het klinkt allemaal goed en er wordt prima gespeeld. Toch komt de productie niet echt uit de verf.

Als we Hannie alleen in een cel terug zien kijken op haar carrière bij het verzet, volgt er een aaneenschakeling van gebeurtenissen uit haar leven. De focus in het script (Allard Blom) lijkt meer te liggen op de afzonderlijke gebeurtenissen en niet op de onderlinge relaties. Hierdoor blijft de voorstelling hangen in een vertellend karakter wat de voorstelling mat en fragmentarisch maakt. Emoties worden niet zozeer uitgespeeld, maar eerder uitgesproken. De regie (Paul van Ewijk) is braaf. Woonkamers worden links en rechts het toneel op- en afgereden en de castleden staan meer dan eens op een rijtje te zingen, gericht naar het publiek en niet naar elkaar. Het geheel weet nergens echt spannend te worden. Wanneer het personage Hugo in de tweede akte het leven heeft gelaten en na een paar minuten front stage te hebben gelegen omhoog kruipt om nog een solo te zingen, voelt dit geforceerd en cliché. Dat laatste woord dekt de lading goed. “Het meisje met het rode haar” is een musical van het type twaalf in een dozijn.

De muziek (Tom Bakker) weet te beklijven. Dit is echter geen compliment. In de basis is er met de muziek niet veel mis. “Hart of hoofd” en “Ik zie jou” zijn goede nummers. Het gaat mis in de uitvoering. In het programmaboek staat te lezen dat de gezongen passages vooral de jongere generatie aan moet spreken. Dat is merkbaar in de arrangementen. Onder de pauzefinale zit bijvoorbeeld een catchy blikkerige beat ondersteund door ritmisch geklap. Iets wat compleet uit de toon valt en ongepast voelt.

Oorlog is een populair thema in het theater de laatste tijd. Soldaat van Oranje boekt na vijf jaar nog steeds successen, 14-18 was in België een groot succes, vorig jaar zagen we in Nederland nog het mooie War horse en De Tweeling is net in première gegaan. Je zult dus van goede huize moeten komen om het theaterpubliek nog een oorlogsmusical voor te schotelen en daar succes mee te boeken. “Het meisje met het rode haar” verliest hierin de strijd en haalt het bij al deze voorstellingen niet.

Klik op de foto’s om te vergroten.

Shortlist:

Show: Het meisje met het rode haar (2015) 
Cast: Roos van Erkel, Jim Bakkum, Joke de Kruijf, Sjoerd Pleijsier, Stefan de Kogel, Sanne Bosman Producent: DommelGraaf & Cornelissen Entertainment Website: http://www.dommelgraafencornelissen.nl

Gebeurtenis: Première Locatie: Stadsschouwburg Haarlem Datum: 12/10/2015 Geplaatst op: 14/10/2015 Geplaatst in: > Reports, Nederland Auteur: Sebas van Buuren
Mogelijk ook interessant: