De Muze van Rubens: prachtig naturel - Musical Reports

De Muze van Rubens: prachtig naturel

Dat het creatieve team van een van de mooiste musicals ooit (Lelies), een nieuwe voorstelling heeft gemaakt, is al reden genoeg om naar Antwerpen af te reizen. Ditmaal reis je af voor het prachtige verhaal van Hele Fourment, de tweede vrouw en de muze van een van de bekendste Vlaamse schilders: Peter Paul Rubens.

Anne Mie Gils heeft menig Vlaamse musicalhoofdrol al vertolkt. Van grootste producties (Elisabeth en Daens) tot kleinschalige producties (Ganesha en Muerto), Anne Mie Gils is allang niet meer weg te denken uit het Vlaamse musicallandschap. Ditmaal kruipt ze in de rol van de tweede vrouw van de schilder Peter Paul Rubens; Helene Fourment. Peter Paul is een vriend van de familie waarin Helene opgroeit en komt regelmatig over de vloer. Helene is zeer jong als ze als klein meisje al een paar keer geschilderd wordt door Peter Paul. Wanneer zijn eerste vrouw overlijdt, groeit de liefde voor Helene. Helene is pas 16 jaar oud als ze trouwt met de 53 jaar oude Peter Paul, iets wat zeker niet ongebruikelijk was in die tijd. Helene en Peter Paul hebben een goed huwelijk en Helene staat dan ook vaak model voor hem. Ze krijgen samen vier kinderen en Helene is zwanger van hun vijfde kind als Peter Paul tien jaar na hun huwelijk overlijdt.

Wanneer de bezoekers De Zwarte Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen binnenkomen, ligt Helene op een ligstoel met haar rug naar naar het publiek toe gericht. Ze bekijkt haar erfstuk van Peter Paul Rubens: een intiem naakt portret van haarzelf; enkel bedekt met een bonten mantel. Helene neemt het publiek op speelse wijze mee in haar geschiedenis en begint met haar eerste kennismaking met Peter Paul. Snel is duidelijk dat Helene en Peter Paul gek op elkaar waren. Ondanks het grote leeftijdsverschil hoor en zie je aan de vertolking van Annie Mie Gils dat haar personage ongelooflijk veel hield van haar man. Het lukt script- en liedtekstschrijver Allard Blom opnieuw om de harten van het publiek meteen te winnen. De voorstelling is al snel een eerbetoon aan de liefde. De liefde tussen Helene en Peter Paul en de liefde voor kunst. Toch springt de voorstelling nergens uit de band en blijft een mooi en naturel verhaal. Helene lijkt net zo veel van het schilderij te houden als van haar overleden echtgenoot, toch heeft ze zorgen. Hoe denken anderen over dit schilderij? En begrijpen andere mensen wel hún liefdesverhaal als ze dit schilderij zien? Als bezoeker begrijp je Helene meteen en voel je met haar mee.

Anne Mie Gils vertelt door middel van diverse monologen en gesprekken het verhaal van Helene. Aangevuld met een tiental liedjes met muziek van Samen Verhoeven vliegt de voorstelling in vijf kwartier voorbij. De muziek past mooi bij het vertellen van haar verhaal, maar is vooral onderhoudend aan het verhaal. Er blijven niet specifieke nummers hangen, maar toch passen de liedjes prachtig in het verhaal van Helene en Peter Paul. Anne Mie Gils staat er niet alleen voor. Naast haar vertolkt Brent Pannier verschillende bijrollen, zoals een suppoost van een museum en de bediende van Helene. Pannier steelt nergens de show en laat duidelijk alle ruimte over aan Anne Mie Gils die opnieuw weet te stralen en het publiek inpakt. Haar liefde voel je en al heb je niks met de schilderijen of schilderstijl van Rubens; iedereen snakt naar de manier waarop die twee van elkaar en van kunst hielden.

Genoemd moet zeker worden de manier waarop de schilderijen van Rubens worden gebruikt in de voorstelling. Het decor (Luc Peumans) bestaat enkel en alleen uit een groot silhouet van een huis waar door middel van ‘videomapping’ o.a. de kunstwerken van Rubens op worden vertoond. Een galerij in een museum of een werk van Rubens in een kerk; ze komen prachtig tot leven door middel van het simpel ogende, maar prachtig functionerende decor.

De Muze van Rubens vertelt in vijf kwartier het liefdesverhaal tussen Helene Fourmant en haar grote liefde Peter Paul Rubens. Ondanks dat niemand het personage van Peter Paul Rubens vertolkt, leer je veel over zijn liefde voor Helene en andersom. Het onroerende is de eenzaamheid die Helene zichtbaar voelt als ze haar man verliest terwijl zij nog maar vijfentwintig jaar oud is. Toch is de voorstelling nergens sentimenteel en jaagt deze niet op een traan of een lach van het publiek; de voorstelling blijft prachtig naturel. Het compacte script, de mooie onderhoudende liedjes, het prachtige decor en een geweldige Annie Mie Gils zorgen voor een waardige opvolger in de reeks van succesproducties van producent Judas Theaterproducties.

Klik op een foto om te vergroten.

Shortlist:

Show: De Muze van Rubens (2016) 
Cast: Annie Mie Gils, Brent Pannier

Producent: Judas Theaterproducties

Gebeurtenis: Première
Locatie: Fakkeltheater Zwarte Zaal, Antwerpen
Datum: 13/02/2016

Geplaatst op: 16/02/2016
Geplaatst in: > Reports, Vlaanderen

Auteur: Jouke van Buuren
Mogelijk ook interessant: