Nieuwe Beauty and the Beast mist magie - Musical Reports

Nieuwe Beauty and the Beast mist magie

Oorspronkelijk zou Beauty and the Beast, nog vóór de speelreeks in Scheveningen, in een Vlaamse versie te zien zijn in Gent en Antwerpen. Echter bleek toen dat de voorstelling toch eerst in Nederland te zien zou zijn. De Vlaamse versie van Beauty and the Beast ging uiteindelijk van uitstel naar afstel en er kwam dus geen Vlaamse herneming van deze musical. Productiehuis Marmalade zag een gat in de markt en heeft in een half jaar tijd een volledig nieuwe versie uit de grond gestampt.

Er is een compleet nieuwe versie ontwikkeld in een tijdelijk theater in de Gentse Expo. Het theater, gemaakt in arena opstelling, is enorm en kan 3.250 bezoekers kwijt. Het publiek zit rondom een podium in de vorm van een gigantische roos. Deze bijpassende vorm van het decor is door de bezoeker echter niet te herkennen, omdat het podium te hoog is en de rijen nauwelijks oplopen. De kostuums zijn duidelijk geïnspireerd op de Stage Entertainment versie van de Disney klassieker, maar naast de (licht aangepaste) Nederlandse vertaling is alles anders in deze versie. De productie is enorm groots opgezet, niet alleen het speeloppervlak is enorm, ook het aantal castleden is indrukwekkend toegenomen. Toch weet de regisseur (Christophe Ameye) nauwelijks de meerwaarde van de opschaling te benutten. Bij de klassiekers ‘Kom er bij’ en ‘Weer helemaal mens’ wordt heel even duidelijk wat de potentie is van het grote decor maar deze momenten zijn van korte duur. Een groot nadeel van de grootsheid is dat acteurs soms tientallen meters moeten afleggen. Hierdoor duren scènes onnodig lang en voelt de show vooral voor de pauze enorm lang aan. Decorstukken hangen tevens zichtbaar in de lucht. Naast een grote opdraaiende trap en de slaapkamer van Belle hoeft de bezoeker vrij weinig spectaculairs te verwachten. De simplistische projecties op de achterwand weten ook weinig goed te maken. Dieptepunt is nog wel de grote roos boven het podium die langzaam blaadjes verliest. Het enorm lompe decorstuk weet nauwelijks de magie van theater op te wekken en lijkt in de verste verte niet op de verfijnde roos die je zou verwachten.

Van de castleden wordt bijna het onmogelijke gevraagd. De productie is te snel uit de grond gestampt en ging na slechts één try-out in première. Acteurs zijn soms nog zoekende op het podium, scène wissels duren onnodig lang en ook de techniek werkt niet vlekkeloos. Vrij inspiratieloos beweegt iedereen over het podium en een inspirerende regie-aanpak lijkt te missen. Niet anders kan geconcludeerd worden dat de cast op deze manier nauwelijks te verwijten valt dat men niet tot de volle potentie kan stralen. Men probeert er zichtbaar wat van te maken. Josje Huisman weet zich moeizaam overeind te houden maar weet een redelijke Belle neer te zetten. Jan Schepens en Peter van der Velde die eerder te zien waren in de voorstelling als het beest en Lumière hernemen hun rol. Dit doen ze zeker niet onverdienstelijk maar indruk maken gaat zichtbaar moeizaam.

Onduidelijk blijft waarom Beauty and the Beast als arena show beter zou werken dan de versie die we kennen uit het theater. Groot is deze versie absoluut maar daar lijkt ook meteen het probleem te zitten. De grootse schaal haalt de magie uit de (theater)voorstelling en cast noch creatives weten wat ze er mee aan moeten. Het wordt pijnlijk duidelijk dat er weinig tijd is genomen voor een goede doorontwikkeling van deze volledig nieuwe voorstelling. Klaar voor een première was de voorstelling na één try-out nog duidelijk niet.

Shortlist:

Show: Beauty and the Beast 
Cast: Josje Huisman, Jan Schepens, Peter van de Velde, Dieter Troubleyn, Barbara Dex, Ivan Pecnik, Eline de Munck, Peter Thyssen

Producent: Marmalade
Website: https://www.beautyandthebeast.be/

Gebeurtenis: Première
Locatie: Flanders Expo, Gent
Datum: 11/12/2016

Geplaatst op: 13/12/2016
Geplaatst in: > Reports, Vlaanderen

Auteur: Jouke van Buuren
Mogelijk ook interessant: