Goodbye, Norma Jeane: Marilyn Monroe vs. Norma Jeane - Musical Reports

Goodbye, Norma Jeane: Marilyn Monroe vs. Norma Jeane

Wat als de grote sterren op deze wereld nog leefden of een ander leven hebben gehad dan dat we nu toe kenden? Deze vraag wekt genoeg nieuwsgierigheid op voor scriptschrijvers. Zo ging vorige week zondag de musical Adèle, Conny, Jasperina – De grote drie over de fictieve ontmoeting tussen Adèle Bloemendaal, Conny Stuart en Jasperina de Jong in première. Een dag later ging in Antwerpen de musical Goodbye, Norma Jeane in première over het leven van Marilyn Monroe. Hoe zou het maar haar gaan als ze nog steeds zou leven?

Volgens de geschiedenisboeken overleed Marilyn Monroe op 5 augustus 1962, waarschijnlijk aan een overdosis pillen en drank. Aangezien haar dood toch altijd vol mysterie is gebleven, blijft het voer bieden voor complottheorieën. Scriptschrijver Allard Blom heeft zijn fantasie erop losgelaten en schreef een onwaarschijnlijk, maar absoluut ontroerend mooi verhaal over de ontmoeting tussen een jonge liefhebber van Marilyn Monroe die zeker weet dat de vrouw die in Engeland een afgezonderd bestaan leeft aan het eind van de jaren ’80 Norma Jeane Baker is, oftewel Marilyn Monroe. Het verhaal vertelt de ontroerende ontmoeting tussen deze jonge fan en een vrouw die ooit de seksbom van Amerika was, maar nu een grijs en anoniem leven leeft. Norma Jeane Baker is nu in de 60 en besluit haar grootste geheim te delen met deze jonge man. Ze vertelt hem wat er gebeurd is op de nacht van 5 augustus 1962, toen heel de wereld dacht dat Marilyn Monroe overleed.

Anne Mie Gilss vertolkt de oude Norma Jeane Baker terwijl Ann van den Broeck in haar flashbacks de jonge Marilyn Monroe vertolkt. Niet alleen is het een mooie manier om het verhaal van de jonge en oude Marilyn naadloos in elkaar over te laten gaan; de scheidslijn tussen de artiest Marilyn en de vrouw Norma Jeane komt duidelijk naar voren. De grootse wens van Norma Jeane, in volledige anonimiteit doen en laten wat ze wil, is het tegenovergestelde van wat Marilyn wil: stralen in de spotlights. Anne Mie Gills en Ann van den Broeck weten deze tweestrijd op een doordringende manier prachtig rauw neer te zetten. Michiel De Meyer maakt de driekoppige cast compleet en vertolkt niet alleen de jongen die de oude Norma Jeane bezoekt, maar ook de verschillende mannen en minnaars van Marilyn. Tussen het wisselen van personages heeft hij zelfs tijd gevonden een trompet te spelen en vult daarmee de pianist aan tijdens het vertolken van de muziek in de voorstelling.

De muziek van Sam Verhoeven kent een duidelijke signatuur; naast mooie kleine emotionele liedjes kent de voorstelling ook heerlijke krachtige belt liedjes waarin de beide diva’s lekker kunnen uitpakken. Martin Michel als regisseur weet zonder te weinig poespas een mooie naturelle voorstelling te regisseren, waardoor de anderhalf uur durende voorstelling voorbij vliegt. Ondanks dat de voorstelling in slechts een half jaar geproduceerd is, (nood breekt wet: de Vlaamse versie van Kiss of the Spiderwoman ging niet door en er moest toch een voorstelling komen) staat er een sterke en geslaagde voorstelling. Misschien dat er met meer tijd een avondvullende voorstelling van gemaakt had kunnen worden, maar het is absoluut bewonderenswaardig hoe dit ‘haastklusje’ heeft uitgepakt.

Met Goodbye, Norma Jeane laat Judas Theaterproducties duidelijk weten dat het nog lang niet uitgespeeld is en dat ze ondanks het verliezen van belangrijke subsidies nog prachtige creaties kan brengen. De tweestrijd tussen Norma Jeane en Marilyn is prachtig neergezet en Allard Blom heeft met het script zijn fantasie heerlijk de vrije loop gelaten. Het eindresultaat weet te ontroeren, te vermaken en bovenal een unieke blik te werpen op het leven van Marilyn Monroe.

Shortlist:

Show: Goodbye, Norma Jeane (2017) 
Cast: Ann Van den Broeck, Anne Mie Gils, Michiel De Meyer

Producent: Judas Theaterproducties
Website: http://www.judastheaterproducties.be/producties/goodbye-norma-jeane/

Gebeurtenis: Reguliere voorstelling
Locatie: Fakkeltheater Rode Zaal, Antwerpen
Datum: 19/02/2017

Geplaatst op: 21/02/2017
Geplaatst in: > Reports, Vlaanderen

Auteur: Jouke van Buuren
Mogelijk ook interessant: