Fiddler on the Roof: duidelijk en helder - Musical Reports

Fiddler on the Roof: duidelijk en helder

Op verzoek van acht grote theaters in Nederland komt dit seizoen Fiddler on the Roof terug naar de Nederlandse theaters. De grootschalige productie is ruim 50 jaar na de Broadway première opnieuw te zien in Nederland. Thomas Acda maakt zijn musicaldebuut met de hoofdrol van Tevye; de joodse melkboer uit het Oekraïense Anatevka. Afgelopen zondag ging de musical in première in het DeLaMar theater en wij waren er bij.

Fiddler on the Roof vertelt het verhaal over de arme melkboer Tevye (Thomas Acda) die het publiek meeneemt in een verhaal over Joodse tradities en een leven over spanningen tussen Joden en niet-Joden. Tevye moet er elke dag alles aan doen om zijn vrouw Golde en hun vijf dochters te onderhouden. Tradities zijn belangrijk voor Tevye maar hij wordt behoorlijk op de proef gesteld als zijn oudste dochters zelf willen kiezen met wie ze gaan trouwen in plaats van traditiegetrouw gekoppeld te worden. En niet alleen de opvattingen over het huwelijk veranderen, ook de wereld om hem heen verandert voortdurend. Alle zekerheden lijken weg te vallen wanneer de Joodse bevolking Anatevka moet verlaten; maar traditie geeft de dorpsbewoners ook weer kansen en hoop.

De rol van Tevye is een rol vol humor maar ook een innerllijke strijd tussen tradities en veranderingen. Acda weet de humorvolle kant van zijn Tevye met droge humor mooi te ontwikkelen. Al leunt Acda wel erg op deze kant van zijn rol en mist af en toe de diepgang en emotie die je toch graag ziet bij een goede vertolking van Tevye. Het is duidelijk dat Acda vooral erg bij zichzelf blijft en dat schiet soms wat te kort. Judith Linssen weet met haar sarcastische vertolking van de rol van Golde, de vrouw van Tevye, mooi de humor van Acda aan te vullen. De drie oudste dochters worden vertolkt door Eva van Gessel (Tzeitel), Hanna van Vliet (Holde) en Sarah Janneh (Chava). Het drietal weet vocaal indruk te maken tijdens het nummer over de koppelaarster (Yente oh Yente). Van Gessel en van Vliet krijgen ruim de mogelijkheden hun personages vorm te geven en weten in hun spel een blijvende indruk achter te laten.

Gebruikelijk is, in traditie van recente Broadway versies, om te beginnen met enkele castleden in hedendaagse kleding en hier tevens de voorstelling mee af te sluiten. De metaforen om aan te geven dat de ontwikkelingen in de voorstelling van alle tijden zijn ligt er wel heel erg dik bovenop en voegt eigenlijk niet veel toe aan de voorstelling. Ook de rest van deze productie is behoorlijk traditiegetrouw, helder en duidelijk geregisseerd. Een groots maar simpel decor, wat vooral bestaat uit een enorm podiumvullend trappenhuis en enkel de essentiële decorstukken, maakt het toneelbeeld overzichtelijk en leeg. Fijn is dat er dus alle ruimte is voor de cast en het live orkest wat tevens op het podium zit.

Fiddler on the Roof is terug in een heldere productie. Het mooie, grootse maar simpele decor biedt de cast en het orkest een mooi kader om uit te pakken in dans, zang en spel. De cast weet een mooie performance neer te zetten en de ensemble nummers zoals “Traditie” en “Anatevka” zorgen voor kippenvel momenten. Thomas Acda als Tevye weet zich prima staande te houden maar weet niet alle facetten van Tevye even goed tot leven te laten komen. Toch staat er, omringd door ander talent, absoluut een mooie en sterke voorstelling.

Klik op de foto’s om ze te vergoten.

 

Shortlist:

Show: Fiddler on the Roof (2017) 
Cast: Thomas Acda, Eva van Gessel, Hanna van Vliet, Sarah Janneh, Tomer Pawlicki, Calvin Kromheer, Judith Linssen, Rutger de Bekker, Jacob de Groot, Tjebbo Gerritsma, Doris Baaten, Ad van Kempen

Producent: Stichting Theateralliantie
Website: https://fiddlerthemusical.nl/

Gebeurtenis: Première
Locatie: DeLaMar Theater, Amsterdam
Datum: 05/11/2017

Geplaatst op: 08/11/2017
Geplaatst in: > Reports, Nederland

Auteur: Jouke van Buuren
Mogelijk ook interessant: