Mozart de musical, genieten van een 18-koppig orkest - Musical Reports

Mozart de musical, genieten van een 18-koppig orkest

Op 10 december ging in Antwerpen Mozart de musical in première. Een van oorsprong Weense musical van Michael Kunze (script en liedteksten) en Silvester Levay (muziek) in een vertaling van Allard Blom. Musical Reports bezocht de voorstelling van 23 december en werd weggeblazen door het 18-koppig orkest en een sterke cast onder leiding van Ruben van Keer (Mozart) en Ana Milva Gomes (Barones von Waldstatten).

In Mozart de musical staat het leven van één van de bekendste componisten van klassieke muziek centraal. Omlijst met muziek die zo herkenbaar is van de componist van onder andere Elisabeth de musical en Rebecca, zien we hoe de jonge Mozart zich vrijvecht van het juk en de liefde van zijn vader (Paul Vaes), de adel en verwachtingen.

Ondanks dat de voorstelling redelijk aan de oppervlakte blijft, weet het stuk van begin tot eind te boeien. Credits hiervoor zijn onder andere toe te bedelen aan de heerlijke muziek van Kunze. Van rock tot power ballads. Een keur aan stijlen komt voorbij en toch vormt het songbook één geheel. Naast de muziek van Kunze zijn flarden van composities van Mozart door de voorstelling verweven. De muziek wordt voortreffelijk vertolkt door een 18-koppig orkest onder leiding van Christoph Bönecker. Hoogtepunten in het songbook zijn zonder meer “Ik ben muziek” en “Hoe werp ik ooit mijn schaduw af” door Ruben van Keer als Mozart en “Goud van de Sterren door Ana Milva Gomes als Barones von Waldstatten.

De in Nederland geboren Ana Milva Gomes maakt al jaren furore op het Oostenrijkse en Duitse musical toneel. Zo speelde ze de hoofdrol in Sister act, was ze te zien in Ghost das musical en speelde zij Donna in de Weense opvoering van Mamma Mia! Met een stage presence waar menig acteur jaloers op mag zijn en een fenomenale stem steelt zij de show. In 2018 zal Ana Milva Gomes weer in Nederland op de planken te zien zijn: In The Color Purple van Opus One zal zij de rol van Shug gaan vertolken.

De Nederlandse Piek van der Kaaden als Constanze, de love interest van Mozart, blaast het publiek weg met haar solo “Altijd wordt er ergens gedanst”. Op het podium wordt tijdens de voorstelling gedanst in een choreografie van Dennis Calahan. In de choreografie en regie (Harry Kupfer) wordt met name in de eerste akte een hoop gesleept met stoelen. Dit werkt zeer afleidend op het overwegend grote toneel. Het gesleep lijkt ook niet altijd even functioneel. Sfeervol zijn echter de beelden die worden gecreëerd met de projecties van Thomas Reimer, een stijl die eerder ook in de tourproductie van Elisabeth succesvol werd toegepast. Jammer is dat de omlijsting van de projecties bij hoger gelegen zitplaatsen wegvalt. Hierdoor oogt het toneel vanaf deze plekken soms heel leeg en koud.

Zondagskind van de avond is echter Ruben van Keer. Eerder dit jaar coverde Van Keer de hoofdrol in de West End musical Bat Out of Hell met muziek van Jim Steinman. Voor Mozart de musical wist hij de titelrol van Mozart te bemachtigen. Waar zijn spel in de eerste akte zich subtiel ontwikkeld, stort zijn Mozart zich in de tweede akte volledig in de waanzin. Naast zijn spel, weet Van Keer ook te overtuigen met sterke vocalen. De moeilijke, soms bijzonder hoge partijen, gooit hij er moeiteloos ogend uit.

Het blijft bijzonder dat een dergelijk grote productie als Mozart de musical voor zo’n korte tijd naar Vlaanderen wordt gehaald. Music Hall biedt musicalliefhebbers hiermee een kans om een productie in het Nederlands te zien, die anders waarschijnlijk het Nederlandstalige podium nooit bereikt zou hebben. Liefhebbers van het werk van Kunze en Levay kunnen nog tot en met 7 januari terecht in de stadsschouwburg van Antwerpen voor Mozart de musical, vertolkt door een sublieme cast en een sterk 18-koppig live orkest.

Klik op de foto’s om deze te vergroten.

Shortlist:

Show: Mozart de musical (2017) 
Cast: Ruben van Keer, Paul Vaes, Ana Milva Gomes, Piek van der Kaaden Producent: Music Hall

Gebeurtenis: Reguliere voorstelling Locatie: Stadsschouwburg Antwerpen Datum: 23/12/2017 Geplaatst op: 28/12/2017 Geplaatst in: > Reports, Vlaanderen Auteur: Sebas van Buuren
Mogelijk ook interessant: