16-koppig orkest tilt Sunset Boulevard naar hoger niveau - Musical Reports

16-koppig orkest tilt Sunset Boulevard naar hoger niveau

Op 28 maart streek de UK tour van Andrew Lloyd Webbers Sunset Boulevard neer in het Amsterdamse Koninklijk Theater Carré. Na Pippin en The Curious Incident of the Dog in the Night-Time is dit de derde internationale productie die door Koninklijk Theater Carré naar Nederland wordt gehaald onder de noemer Broadway aan de Amstel. “Internationaal theater op topniveau in de originele uitvoering”, aldus Madeleine van der Zwaan, directeur van Carré. 

De originele uitvoering van Sunset Boulevard is dit natuurlijk niet. De oorspronkelijke productie van Sunset Boulevard opende in 1993 in Londen en speelde daar in 1997 haar laatste voorstelling. Zelfs deze productie was aan het einde van haar run niet meer het zelfde zoals de première werd gespeeld. Nadat de voorstelling in Los Angeles in première ging, werd de Londen productie 3 weken stil gelegd en aangepast met de veranderingen die de show had ondergaan voor de Los Angeles productie.

Dit neemt echter niet weg dat we hier spreken over een productie op internationaal topniveau. Sunset Boulevard is een melodramatische klassieke voorstelling die log aan kan voelen. Regisseur Nikolai Foster, choreograaf Lee Proud en Colin Richmond (decor en kostuums) zijn er echter in geslaagd om een hele vlotte voorstelling te brengen. Het is alsof je kijkt naar de opnames van een film over Norma Desmond, voormalig ster van de stomme film die haar plek verloor door de komst van de talkies (films met gesproken tekst). Deze referenties zijn zowel subtiel als nadrukkelijk in sommige scènes aanwezig, zoals de achtervolgingsscene met een auto. De expliciete referentie geeft deze scene echter iets extra’s, waar dit moment normaal de show wat kan ophouden. Deze scene voelt normaliter ook alsof deze geschreven is voor de decorwissel van de filmstudie van Paramount naar de luxueuze villa van Norma Desmond.

De voorstelling kent een sterk ensemble onder leiding van Danny Max als Joe Gillis, als de love interest van Norma Desmond, en Ria Jones in de hoofdrol van Norma Desmond. Danny Mac is een aangename Joe, niet alleen om naar te luisteren, maar ook om naar te kijken. Hij weet van de berekenend schrijver een sympathiek persoon te maken die verzeild raakt in het web van Desmond. Ria Jones was in Londen understudy van Glenn Close voor de rol van Norma Desmond. Jones haalt het echter niet bij de performance van Glenn Close. Desalniettemin kwijt zij zich prima van haar taak. Jammer is wel de vibrato in haar stem. Lange noten houd Jones niet vast en eindigen in een vibrato die niet misstaat in het Amsterdamse levenslied. Dit kan een bewuste keuze zijn om de fragiliteit van Norma Desmond te benadrukken, echter doet dit afbreuk aan de mooie songs van Lloyd Webber. Adam Pearce in de rol van Max von Meyerling, de butler van Norma Desmond imponeert in zijn kleine, doch aanwezige rol. Met een prachtig diepe stem waarmee hij moeiteloos overgaat van het lage naar het hoge register ontroert hij met zijn krachtige en toch breekbare vertolking.

De filmische muziek geschreven door Andrew Lloyd Webber is rijk en bevat misschien wel een aantal van de beste werken van Lloyd Webber. “As if we never said goodbye”, “Sunset Boulevard” en “With one look” zijn songs die het bezoeken van deze voorstelling al meer dan waard maken. Het 16-koppig orkest onder leiding van Adrian Kirk brengt deze bombastische muziek, met een vol geluid van strijkers, in volle overgave en tilt hiermee de productie naar een hoger niveau. Dit bevestigt maar weer hoe belangrijk een goed live orkest is voor een voorstelling. Dat dit andere producenten op ideeën mag brengen in een tijd waarin synthesizers en orkestbanden hoogtij vieren.

Sunset Boulevard mag dan wel niet in zijn oorspronkelijke vorm te zien zijn in Carré, het is zeker een productie op internationaal topniveau. Het is dan ook prijzenswaardig dat Carré deze traditie voortzet. Na drie goede producties kunnen we alleen maar reikhalzend uitkijken naar de vierde productie in rij. Sunset Boulevard is nog tot en met 8 april 2018 te zien in Koninklijk theater Carré.

Shortlist:

Show: Sunset Boulevard (2018) 
Cast: Ria Jones, Danny Mac, Adam Pearce Producent: Koninklijk Theater Carré Website: www.carre.nl/sunsetboulevard

Gebeurtenis: Reguliere voorstelling Locatie: Koninklijk theater Carré, Amsterdam Datum: 31/03/2018 Geplaatst op: 06/04/2018 Geplaatst in: > Reports, Nederland Auteur: Sebas van Buuren
Mogelijk ook interessant: