Efteling slaat nieuwe weg in met muzikale productie Caro - Musical Reports

Efteling slaat nieuwe weg in met muzikale productie Caro

Het nieuwe theaterseizoen is begonnen met de eerste première: ditmaal de eer aan de nieuwe productie Caro van de Efteling. Echter is het niet echt een musical, maar wat dan wel? Caro beschrijft zichzelf als een ‘familieshow vol humor, muziek en acrobatiek’.

Met de nieuwe productie Caro slaat de Efteling duidelijk een nieuwe weg in. Weg van de Sprookjesboom musicals en weg van het verwerken van bestaande sprookjes in musicals. En dat is misschien maar goed ook. Ondanks dat de Efteling musicals altijd aller aardigst zijn weten ze zich nooit echt van hun voorganger te onderscheiden.

Het verhaal komt rommelig op gang en het is onduidelijk waar we heen gaan. Er worden kapstokjes gezocht voor publieksparticipatie en regelmatig komen kinderen die eenmalig meedoen in de voorstelling het podium op en af . Helaas heeft de Efteling van deze twee vaste componenten nog geen afscheid genomen; en het komt het verhaal niet ten goede. Maar na verloop van tijd is het duidelijk dat we twee jonge kinderen volgen in hun weg naar volwassenheid en het ouderschap. De uiterst talentvolle jonge castleden en de acteurs die de verschillende stadia van de volwassen personages vormgeven, maken indruk. Dit doen ze vooral met hun spel, dans en acrobatiek, een groot deel van de castleden spreken en zingen niet. Het verhaal weet op sommige momenten het publiek te ontroeren. Het meeste indruk maakt een scène waarin prachtig gebruik gemaakt is van watergordijn vol verrassende effecten. Echter, voordat er echt een traan valt weg te pinken is de spanning alweer gebroken; het is tijd voor grapjes.

De Efteling mikt op een internationaal publiek dat geen Nederlands spreekt. De muziek bestaat dan ook uit een combinatie van bekende Efteling geluiden en bewerkte Engelstalige popnummers. Zingen is alleen besteed aan Talita Angwarmasse en Marcel Visscher, die als mevrouw en meneer Tijd de rol van vertellers op zich nemen. Duidelijk is dat de makers geïnspireerd zijn door Cirque du Soleil. De acrobatiek, dans en een podium, wat alles weg heeft van een circustent, maken de vergelijking onmiskenbaar. Toch schort het hier en daar net iets te veel om het te mogen vergelijken met het wereldberoemde circusgezelschap. Het schort ‘m vooral in het moeizame begin en de eenmalige kinderrollen. Natuurlijk is het voor de zaalbezetting fijn dat er elke keer familie van de gastacteurtjes in de zaal zit; maar het doet de voorstelling weinig goeds.

Caro is een fijne pretparkshow die voor elk publiek prima te volgen is; het maakt niet uit welke taal je spreekt. Met sterke vocalen als Talita Angwarmasse en Marcel Visscher heeft het absoluut aspecten van musicaltheater. Als zijnde echte sterren de verschillende dansers en acrobaten. Met prachtige dans en acrobatiek pakken ze het publiek in. Toch ontstijgt Caro niet het niveau van een goede pretparkshow. Caro is leuk om een dagje Efteling mee af te sluiten, maar misschien niet een reden om speciaal voor naar de Efteling af te reizen.

Shortlist:

Show: Caro (2018) 
Cast: Ton Peeters, Talita Angwarmasse, Marcel Visscher, Laurie van Iersel, Jeffrey Stuut, Anne Claire Smorenburg, Dewy Vlaardingerbroek, Cesar Andrade, Melanie Nunes, Pedro Benavides, Cailin van Loon Producent: Efteling Theaterproducties Website: https://www.efteling.com/nl/theater/caro

Gebeurtenis: Première Locatie: Efteling Theater, Kaatsheuvel Datum: 15/09/2018 Geplaatst op: 19/09/2018 Geplaatst in: > Reports, Nederland Auteur: Jouke van Buuren
Mogelijk ook interessant: