Kruistocht in Spijkerbroek wederom Musical Award-waardig? - Musical Reports

Kruistocht in Spijkerbroek wederom Musical Award-waardig?

In 1973 schreef Thea Beckman het boek Kruistocht in Spijkerbroek, waar zij een jaar later een Gouden Griffel voor won. In 2006 werd het verhaal verfilmd en twee jaar later bracht het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) de kruistocht naar het toneel. Timo Descamps (Spring, Spangas) speelde de hoofdrol en ook Soy Kroon (momenteel te zien in Mamma Mia!)  was te zien in deze versie, die maar liefst zes Musical Award-nominaties ontving. Nu, tien jaar later, wordt het verhaal met een gloednieuwe cast opnieuw tot leven gebracht door het NJMT in samenwerking met Theater Terra.

Rein van Duivenboden gaat als ‘Rudolf Wega van Amstelveen’ mee op kruistocht naar Jeruzalem.  Van Duivenboden is bekend van de boyband Mainstreet die in 2012 deelnam aan het Junior Songfestival met het nummer Stop the Time. Daarnaast speelde hij samen met Vajèn van den Bosch in de jeugdfilm Hart Beat, werd hij in 2015 benoemd tot Hitkrant Hittegolf Hunk en speelde hij een rol in de latenightsoap De Spa, die met teleurstellende kijkcijfers kampte. Kruistocht in Spijkerbroek is zijn theaterdebuut, de première vond afgelopen weekend plaats.

Meer expressie
Ervaring met zingen en acteren heeft Van Duivenboden dus al, toch vindt hij musical ‘een andere tak van sport’. “Ik moet nu met meer expressie acteren en anders zingen dan toen ik deed in boyband Mainstreet”, vertelt hij in een interview met het Algemeen Dagblad. Van Duivenboden zingt tijdens de première wel af en toe onzuivere noten, maar dat kunnen uiteraard ook de zenuwen zijn. Zijn spel is namelijk wel sterk. Van Duivenboden zet een Dolf neer die op het begin erg vol is van zichzelf, maar die gaandeweg ook een zachte en behulpzame kant heeft. Hij komt in opstand tegen de leiders van de Kinderkruistocht, wanneer hij ontdekt dat het echte gevaar niet wacht achter de volgende bergtop, maar zich in de kruistocht zelf bevindt. De emoties die daarbij opspelen weet Van Duivenboden goed neer te zetten.

Verhaal overbrengen
Met dansen heeft Van Duivenboden daarentegen weinig ervaring, maar ook dit gaat hem goed af. Choreografe Ashley Veldhuyzen weet het publiek na de pauze direct weer in het verhaal te trekken, wanneer Dolf met een aantal vrienden verkleed als duivelse demonen ontvoerde kinderen van Graaf Romhild probeert te redden. Ook complimenten aan het lichtontwerp van Bart van den Heuvel. Gedurende deze choreografie wordt op verschillende plekken op het podium gedanst en de volgspot switcht steeds naar een ander groepje. De decorwissels lopen moeiteloos in elkaar over, met stellages van hout (ontworpen door Kathelijne Monnens) die door de spelers op en af worden gereden.

De nummers uit de musical, geschreven door Allard Blom en gecomponeerd door Jeroen Sleyfer, zijn niet echt meezingers. Maar doordat het niet swingt, wordt het verhaal juist beter overgebracht. Het past goed bij het thema van een kruistocht. Wel zijn er af en toe wat onduidelijkheden in het verhaal. Zo gaat Dolf voor wetenschappelijk onderzoek vloggen in de Middeleeuwen om daarnaast ook meer views te krijgen op zijn kanaal, maar zodra er brood gebakken moet worden voor de kinderen, geeft hij zonder blikken of blozen zijn telefoon aan de bakker als betaalmiddel. Ook is het einde van de musical erg abrupt. De eerste akte duurt ruim anderhalf uur, terwijl de tweede akte maar 40 minuten bedraagt. Het mist de spanning of Dolf ooit weer thuis weer komt. Toch heeft de musical zeker potentie om weer een aantal Musical Award-nominaties binnen te slepen, door de sterke kindercast en een prachtig toneelbeeld.

Shortlist:

Show: Kruistocht in Spijkerbroek 
Cast: Rein van Duivenboden, Femke Bouma, Marc-Peter van der Maas, Merijn Oerlemans, Bram Ven, Dennis Otter, Erik Pielaat, Jesse Stenzler Producent: NJMT Website: kruistochtinspijkerbroek.nl

Gebeurtenis: Première Locatie: Zaantheater, Zaandam Datum: 29/09/2018 Geplaatst op: 04/10/2018 Geplaatst in: > Reports, Nederland Auteur: Niek de Bruijn
Mogelijk ook interessant: