De uitgebreide sneak preview van Evita - Musical Reports

De uitgebreide sneak preview van Evita

Op 5 oktober 2018 vond er een bijzondere perspresentatie van Evita plaats. Na de castbekendmaking pakt producent de Graaf & Cornelissen Entertainment opnieuw uit. Ditmaal in de vorm van een perspresentatie inclusief decor en kostuums in het Theater aan de Schie in Schiedam.

Dat het geen gewone perspresentatie is, dat wordt meteen duidelijk: ‘’Het is heel raar, want normaal doe je dit in een soort kale repetitieruimte of je ziet de mensen bij de première. Maar nu is het een soort twilightzone waar we in zitten,’’ zo vertelt Renè van Kooten (Ché). Daar waar een perspresentatie meestal wordt ingeleid door de producent, neemt de cast ons nu door middel van spel, muziek en dans direct mee naar Argentinië, naar het verhaal van Evita.

Deze vorm van perspresentatie is ook voor de cast even wennen. René zegt hierover: ‘’Op een hele andere manier is dit weer heel gek en spannend. Dit is wat het gaat worden, met decor en al, maar het is nog niet wat het gaat zijn.’’

Natuurlijk vragen we René ook over zijn rol als Ché; ‘’Ik mag een hele leuke rol spelen die overal een beetje tegenaan schopt; hij levert commentaar, hij kijkt ernaar en denkt dat hij het beter weet. Maar ik denk dat die af en toe ook wel twijfelt en onder de indruk is van Evita!’’

Ook spraken wij met Brigitte Heitzer, die rol de rol van Evita speelt. Voor Brigitte is de rol niet geheel onbekend; zij won 11 jaar geleden het televisieprogramma ‘Op Zoek naar Evita’. Brigitte vertelt ons: ‘’Er speelde een soort roddel dat Evita terugkwam en ik dacht: als dat zo is.. Dat wil ik weer! Het is fijn, vertrouwd en een soort warm badje waar je weer in kan stappen. Maar alles is nu ook anders; hoe je eruitziet, wie je om je heen hebt, decor, kostuums, licht, geluid, regie, choreografie en noem maar op. De mensen zien dan ook een hele andere voorstelling’’

Aan Paul Donkers de eer om de rol van kolonel Juan Péron te spelen. Hij nam een paar maanden terug deze rol over van een zieke Marijn Brouwers. Paul zegt hierover: ‘’Ik ben er heel dankbaar voor. Het komt op je pad en dan omarm je het gewoon. De aanleiding is wat minder, maar verder ben ik heel blij.’’ Paul Donkers is bekend van zijn rollen in de feel-good musicals ‘On Your Feet’ en ‘The Bodyguard’, waar hij de afgelopen 3 jaar in speelde. In deze productie mag hij eindelijk weer zingen en daar is hij erg blij mee: ‘’Het is een welkome afwisseling. Ik mag nu mijn zangopleiding weer naar boven halen en het is weer lekker dramatisch. Daarnaast is er ook veel nieuw: nieuwe mensen met wie ik mag spelen en een nieuwe producent. Dat is echt dubbel feest’’

Waarom je volgens de cast naar Evita moet komen? Paul zegt stellig ‘’Daarom!’’ en Brigitte belooft je een prachtige avond! De iconische musical Evita zal op 22 oktober 2018 in première gaan en zal daarna gaan toeren langs verschillende theaters in Nederland.

Shortlist:

Show: Evita (2018)
Cast: Brigitte Heitzer, René van Kooten, Paul Donkers, Esmée Dekker, Yoran de Bont Producent: De Graaf & Cornelissen Website: https://www.degraafencornelissen.nl/voorstelling/evita-de-musical