The Elephantman klinkt geweldig, maar er is werk aan de winkel - Musical Reports

The Elephantman klinkt geweldig, maar er is werk aan de winkel

Tien jaar lang is er gewerkt aan de totstandkoming van de nieuwe Nederlandse musicals The Elephantman. Het verhaal is al eerder verteld in de vorm van een toneelstuk en film, maar een musical was er nog niet. Eindelijk was het dus zo ver en beleefde de voorstelling haar première in het Amsterdamse Zonnehuis.

Het verhaal speelt zich af aan het einde van de 19de eeuw in Engeland. Het publiek maakt kennis met een freakshow; een groep misvormden en minder validen die optreden als vermaak voor de kermisbezoekers. Een van deze freaks is The Elephantman. The Elephantman is ernstig mismaakt en heeft als doel de kermisklanten de stuipen op het lijf te jagen. Dokter Frederick Treves ziet hem vooral als interessante patiënt en probeert hem op te nemen en te bestuderen. Als snel blijkt The Elephantman een stuk minder barbaars als hij op de kermis doet overkomen. Toch blijft hij een buitenbeentje en een attractie; ook als hij de freakshow noodgedwongen verlaat.

Al snel is duidelijk dat de voorstelling, die met minimale middelen is neergezet, absoluut potentie heeft. Muzikaal maakt de voorstelling snel indruk. Heerlijke krachtige solo’s en vermakelijke ensemble nummers volgen elkaar op. Vocaal is er niks op de cast aan te merken en als kers op de taart staat er ook een volledige liveband op het podium. Al snel is duidelijk dat de sterke vocalen en de muziek de sterkste componenten zijn uit de voorstelling. Jochem Feste Roozemond als freakshow eigenaar Tom Norman maakt bij de opening al meteen een krachtige indruk. Niet alleen zingt hij een prachtig openingsnummer, ook neemt hij je als verteller mee in het verhaal. Robbert Besselaar als dokter Treves lijkt zich in het begin te ontwikkelen als de slechterik van het verhaal, maar dat mat al snel af. Zijn personage is in het begin van de voorstelling wel wat interessanter, hoewel Besselaar wel indruk weet te maken met zijn fijne stemgeluid. Aan Hanneke Engels de taak om de lieve Cathrin neer te zetten; helaas geeft het script haar weinig ruimte om met haar personage indruk te kunnen maken. Gelukkig mag ze een paar prachtige songs vertolken en weet ze het publiek snel in te pakken. Natuurlijk moet ook Mathieu van den Berk als de De Elephantman genoemd worden. Ondanks dat zijn personage pas richting het einde van de voorstelling echt tot bloei komt, weet van den Berk het première publiek te ontroeren. Vooral zijn nummer vlak voor het einde van de voorstelling maakt veel indruk.

Het script van Lars Boom maakt minder indruk. De eerste akte is vooral een aaneenschakeling van het uiteenzetten van de niet zo sympathieke personages in het verhaal. Empathie voelt het publiek dan ook nauwelijks. Pas na de pauze maken we een beetje kennis met The Elephantman, al blijft het tot vlak voor het einde van de voorstelling onduidelijk wat hem bezighoudt. De regie van Frank Affolter maakt helaas ook weinig indruk en het knullige decor helpt niet om dit te verdoezelen.

Duidelijk is dat het een voorstelling is die nog niet uitontwikkeld is. Alle aandacht lijkt te zijn opgegaan aan de casting, liedteksten en muziek. De voorstelling had prima kunnen werken als leesvoorstelling, want de regie, choreografie en decorontwerpen hebben niet de aandacht gekregen die ze verdienden. Aan de muziek en casting hoeft niet veel gedaan te worden en als soundtrack op Spotify zou de voorstelling bijzonder goed werken. Werk aan de winkel voor de scriptschrijvers en de regisseur dus; maar potentie is er zeker. Bewonderenswaardig is het heerlijke live orkest wat groter is dan dat van de gevestigde producenten.

Shortlist:

Show: The Elephantman (2018) 
Cast: Mathieu van den Berk, Jochem Feste Roozemond, Robbert Besselaar, Hanneke Engels, Lucie de Lange, Bert Simhoffer, Saskia Egtberts, Terrence Weijnschenk, Roelof van der Sar, Lisa van den Burg, Mats Hoogland Producent: Stichting TEM Website: https://the-elephantman.nl/

Gebeurtenis: Première Locatie: Zonnehuis, Amsterdam Datum: 23/10/2018 Geplaatst op: 26/10/2018 Geplaatst in: > Reports, Nederland Auteur: Jouke van Buuren
Mogelijk ook interessant: