West side story, de perfectie voorbij

Ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van West side story, is de originele Broadway productie op wereld tournee. Carré heeft de eer deze productie als eerste in Nederland te mogen huisvesten. Later dit jaar zal deze productie in Nederland nog te zien zijn in Heerlen en Scheveningen.

Wat: West side story, 50th anniversary world tour
Wie: Chad Hilligus, Ali Ewoldt, Desireé Davar, Emanuel De Jesus Silva & Michael Jablonski
Wanneer: 8 oktober 2009
Waar: Koninklijk theater Carré, te Amsterdam.
Door: Sebas Verboom

West side story is gebaseerd op het verhaal van Romeo en Julia. Eén van de koplopers van een bende (Tony), wordt verliefd op het zusje (Maria) van Bernard, aanvoerder van de rivaliserende bende. Deze onmogelijke liefde heeft het zwaar te verduren, een dramatisch einde kon dan ook niet uitblijven.

Grote complimenten voor de cast. Deze cast lijkt net een geoliede machine. Alle songs en alle choreografieën worden feilloos uitgevoerd. Het ensemble is ontzettend energiek en krachtig. Dit geeft vooral de dansscènes een extra boost. De stemmen van Chad Hilligus (Tony) en Ali Ewoldt (Maria) kleuren prachtig bij elkaar, maar ook los van elkaar klinkt hun stemgeluid prachtig. The Jets, de bende waar Tony een prominente rol bij speelt wordt tevens aangevoerd door Riff, gespeeld door Michael Jablonski. De choreografie waar hij in gevecht gaat met Bernard (Emanuel De Jesus Silva), de aanvoerder van de rivaliserende bende is werkelijk verbluffend uitgevoerd. Desireé Davar (understudy Anita) wist vooral te ontroeren door haar mooie spel. Zij maakt een sterke ontwikkeling door, dit wordt vooral in de laatste twintig minuten duidelijk.

Deze laatste twintig minuten zijn dan ook gelijk de meest boeiende minuten van de show. De voorstelling verloopt zo glad tot aan de laatste twintig minuten, dat het moeilijk wordt om mee te leven met de karakters. Het is vergelijkbaar met een (goede) soap. Een groep mensen heeft problemen met elkaar, er worden mensen verliefd en er vallen doden. Op zich zou dit goed kunnen werken, maar omdat alles zo perfect is uitgewerkt en uit wordt gevoerd zie je het al lang van te voren allemaal aankomen. Je ziet precies welke verkeerde zetten de hoofdpersonen doen waardoor je al snel een gevoel krijgt van ‘eigenschuld, dikke bult’. In de laatste twintig minuten verandert er echter iets. Het verhaal neemt allerlei verschillende wendingen, karakters worden ineen veel menselijker en het stuk weet te raken. De ontknoping vraagt dan ook om een traan.

Het grootste manco zit hem dus in het verhaal en de perfecte uitwerking daarvan. Helaas kent de muziek ook enkele zwakke momenten. Bijna elke song uit deze voorstelling is een wereld hit geworden. Deze songs zijn niet voor niets grote hits geweest, dat wordt binnen deze voorstelling bewezen. Die songs die geen hit zijn geworden zijn zwak en houden het verhaal op, met een enkele uitzondering als ‘Gee officer Krupke’. Deze song brengt de (welkome) vrolijke noot in de voorstelling. Het orkest verdient een speciale vermelding, want zelden klonk een score zo mooi in het theater.

Als je een avond wilt genieten van fenomenale dans en zang, dan is West side story een must, want deze twee aspecten worden tot in de perfectie aan het publiek gepresenteerd binnen deze voorstelling. Helaas is het verhaal matig en de productie misschien wel te perfect waardoor vooral het eerste deel van de voorstelling niet goed over komt.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies