Mamma Mia! Marleen van der Loo als Donna

De rol van Donna wordt dit seizoen gedeeld door twee vrouwen, Lone van Roosendaal en Marleen van der Loo. Beide dames hebben deze rol al een keer eerder gespeeld. Van der Loo had de eer om het feest in het Beatrix theater af te sluiten en van Roosendaal mocht de huidige tour openen. Van Roosendaal ontving hier lovende reacties voor. Hoe doet van der Loo het eigenlijk? Musical Reports is naar Rotterdam afgereisd om van der Loo te zien stralen.

Wat: Mamma Mia!
Wie: Oa. Marleen van der Loo, Anouk van Nes, Mylène D’anjou & Elise Berends
Wanneer: 14 oktober 2009
Waar: Nieuwe Luxor, te Rotterdam
Door: Sebas Verboom

22 hitsongs van ABBA worden gebruikt om het verhaal van Sophie (Elise Berends) en de zoektocht naar haar vader te vertellen. Sophie is de dochter van de Nederlandse Donna (Marleen van der Loo) die op een Grieks eiland een taverne runt. Een dag voordat Sophie, met Sky (John Vooijs) in het huwelijksbootje stapt staan de drie mogelijke vaders van Sophie voor de deur.

Eerder schreven we al dat deze productie niet onder doet voor zijn grotere voorganger. Dit gevoel blijft. De voorstelling staat als een huis. De songs klinken als vanouds, de vertaling is dik in orde en er staat een razend enthousiaste cast op het toneel. Dat een deel van de muziek op band staat en dat het ensemble wordt versterkt, mag de pret niet drukken. Dit geeft deze afgeslankte productie alleen maar meer volume wat het feestgevoel nog sterker maakt.

De cast geniet zichtbaar. Elise Berends speelt Sophie, zij weet echter steeds meer het gevoel op te wekken alsof ze (in de rol van Sophie) verstandelijk beperkt is. Ze maakt zo nu en dan onbegrijpelijke lompe bewegingen en bizarre geluiden. Het werkt, want het ontlokt een lach bij het publiek, maar Sophie wordt er niet geloofwaardiger op. Zichtbaar is wel dat Berends veel minder snel is uitgeput. Waar het bij de première opviel dat de conditie van Berends te wensen over liet, kon zij nu met de rest van de cast makkelijk mee komen. Iemand die dit niet red is Bas Westerweel als Sam. Mamma Mia! is zijn musicaldebuut. Hij leek tijdens de eerste voorstellingen onwennig. Zijn houding is helaas nog steeds het zelfde wat doet denken dat dit de manier is waarop hij Sam invult en hier niets aan gaat veranderen. Dit zou jammer zijn, want er is potentie voor een betere performance. Want merkbaar is dat deze man vocaal wel gegroeid is sinds de première. De twee andere vaders (Ad Knippels en Rutger Le Poole) en de twee vriendinnen van Donna (Anouk van Nes en Mylène D’anjou) zetten een hilarische performance neer. Zij ondersteunen het verhaal en zorgen voor de komische noot in de voorstelling. Het acteerwerk van John Vooijs als Sky is erg vlak. Het is dan ook onduidelijk waarom Sophie met Sky wil trouwen. Het voelt alsof de teksten van Vooijs simpelweg worden opgelezen. Het Ensemble danst de benen en zingt de longen uit het lijf en geven deze show net dat beetje extra. Uitblinker in het ensemble is Karel Simons als Pepper.

De vrouw om wie het vanavond echter allemaal draaide was Marleen van der Loo als Donna. De Donna die van der Loo neer zet lijkt zich goed, jong en fris te voelen, deze vrouw kent echter een diepere laag. Deze laag is treurig. Op het moment dat Money, Money wordt ingezet gaat het (vrolijke) masker voor het eerst af om na het nummer weer op te gaan. Aan het begin van de tweede acte gaat dit masker pas weer echt af. Dit zorgt voor mooie ontroerende momenten. Het moment waarop Donna de drie mogelijke vaders voor het eerst tegen het lijf loopt is werkelijk onbetaalbaar, hilarisch en toch zo doeltreffend. Vocaal is van der Loo misschien niet de sterkste Donna, maar haar spel is werkelijk prachtig. Het moedergevoel dat ze overbrengt is eerlijk en puur. Van der Loo zingt de nummers mooi en goed maar mist in bijvoorbeeld de powerballad ‘De winnaar krijgt de macht’ de kracht om het volledige uit het nummer te halen. De uitvoering van ‘Het glipt me door mijn vingers’ is werkelijk de meest ontroerende uitvoering ooit. Van der Loo sluit de voorstelling met een mooie knipoog af. Samengevat kan gezegd worden dat van der Loo een prachtige performance neer zet. Ze creëert een Donna van vlees en bloed, een echte moeder. De humor die ze daarbij in brengt maakt het er allemaal nog sterker op.

Mamma Mia! is het feest van dit seizoen. Een ijzersterke, van energie bruisende cast, een briljant concept en heerlijk swingende songs geven je een avond om niet snel te vergeten, als je dan ook nog van Marleen van der Loo kan genieten, kan je avond helemaal niet meer stuk!

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies