The Sound of Music, Gejodel in theater De Efteling

De bergen leven; ze leven door muziek. Deze winter klinkt deze muziek voor de tweede keer in Theater de Efteling. The sound of Music keert terug naar kaatsheuvel na een succesvolle run in Antwerpen.

Wat: The sound of music
Wie: Oa. 
Wieneke Remmers, Rein Kolpa, Marit Slinger, Coen Krucke en Inge Ipenburg
Wanneer: 22 november 2009
Waar: Theater de Efteling, te Kaatsheuvel
Door: Sebas Verboom

The Sound of Music vertelt het verhaal van een levendige postulante die aan de slag gaat als gouvernante bij het gezin van Kapitein von Trapp. Tijdens haar verblijf binnen dit gezin, dat zeven kinderen telt en geen moeder, leert Maria van alles over het leven en de liefde. Daarnaast is er de dreiging van het Nazi-regime wat ook in Oostenrijk doorklinkt.

De muziek is wereldwijd bekend. Mede doordat de songs al bijna vijftig jaar lang gezongen worden. Helaas is de muziek in dergelijke arrangementen geplaatst dat deze ook daadwerkelijk als vijftig jaar oud klinkt. Songs als Do-re-mi en Edelweiss kunnen door bijna iedereen meegezongen worden. Gelukkig is er een nieuwe vertaling die dit voorkomt. Omdat dit echter de zoveelste vertaling is lijken sommige dingen in de tekst wat ver gezocht. Dit mag de pret echter niet drukken. Want er staan een aantal zeer getalenteerde mensen op het toneel.

Wieneke Remmers zet een Maria neer die dicht in de buurt komt van de vertolking van Julie Andrews. Een prestatie van hoog niveau. Remmers heeft ook een aanstekelijke energie die vooral in de vrolijke nummers goed wordt overgedragen op het publiek. Rein Kolpa is de harde Kapitein von Trapp die een mooie boog doormaakt van harde oorlogsheld tot liefhebbende vader. Zijn spel is natuurlijk en zijn stem warm. Marit Slinger zet een prachtige Liesl (understudy) neer. Je twijfelt geen moment aan haar leeftijd en haar stem klinkt als een klok. Haar samenspel met Steven Colombeen, die postbode Rolf speelt, is aandoenlijk tijdens het nummer 16, dadelijk 17. Koen Crucke is leuk als oom Max en Jackie van Oppen laat vooral vocaal zien wat ze kan als Moeder Overste. Inge Ipenburg lijkt niet echt op haar plaats binnen dit gezelschap. Vocaal komt zij niet in de buurt van de rest van de cast en haar fysieke houding oogt wat onwennig, waardoor ook haar spel niet goed overkomt.

Het decor en de kostuums ogen wat uit de tijd. Daarnaast lijkt het alsof het decor zijn beste tijd heeft gehad. Niet alles sluit meer op elkaar aan en het geheel ziet er nogal wankel uit. Het driedimensionale effect wat getracht is te bewerkstelligen met het decor is goed gelukt, maar jammer is dan weer dat de decorwissels redelijk lang duren; dit haalt de vaart uit de voorstelling. De mooiere toneelbeelden vinden we terug gedurende de scènes die zich afspelen in het klooster.

The Sound of Music lijkt er altijd al geweest te zijn maar heeft misschien nu toch zijn beste tijd gehad. Voor een kind is deze voorstelling misschien een lange zit, maar als je op zoek bent naar een avondje nostalgie dan zit je bij The Sound of Music meer dan goed.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies