Ganesha, de perfecte musical!

In 2007 was in het M-Lab te Amsterdam een workshopvoorstelling te zien van Ganehsa, een perfecte god. Nu, ruim twee jaar later, brengt Judas theaterproducties een volwaardige productie. Ganesha, een perfecte god is zo’n productie waar geen woorden voor zijn. Deze voorstelling moet je gewoon beleven.

Wat: Ganesha, een perfecte god
Wie: Anne Mie Gils, Karin Jacobs, Sebastién de Smet & Timo Descamps
Wanneer: 21 januari 2010 (avant première)
Waar: Het fakkeltheater (Zwarte zaal), Antwerpen
Door: Sebas Verboom

Ganesha, een perfecte god vertelt het verhaal van twee vrouwen, Karin en Margeet, uit Brasschaat die hun jaarlijkse vakantie naar Spanje hebben verruild voor een reis naar India. Beide dames hebben hun eigen verleden en daarbij behorende zorgen. Kennen zij elkaar wel echt? En hoe goed kennen zij zichzelf? Zoals in alle boekjes vermeld staat: wie kom je tegen in India? Jezelf! Een spirituele en vooral emotionele reis door India en het diepste van de ziel van zowel Karin als Margreet.

Ganesha werd oorspronkelijk geschreven voor de Frank Sanders academie voor musical theater (2004). Allard Blom tekende voor het script en de liedteksten en Rhody Mathijs voorzag de voorstelling van muziek. In 2007 werd er een vervolg aan Ganesha geboden. In totaal werden er vier workshopvoorstellingen gespeeld. Op 22 januari 2010 ging de eerste volwaardige productie van Ganesha in première. Waar de twee eerdere versies werden geregiseerd door Paul van Ewijk, werd deze Vlaamse versie geregisseerd door Martin Michel.

De muziek geschreven door Rhody Matthijs is prachtig. Deze muziek kent waanzinnig sterke melodieën die je niet meer los laten. Zo anders, De wereld draait door, Een ster en Een perfecte god zijn regelrechte pareltjes. Het script is sterk (Allard Blom). Het script kent een goede balans tussen lichtheid en zwaarte. De liedteksten zijn bijna altijd raak en weten telkens de diepste emoties onder woorden te brengen. De humor die het script kent is scherp. Het meest sterke aan het script is misschien wel de herkenbaarheid die de kleine details hebben.

Het decor bestaat uit een verhoging, enkele attributen en projecties. Meer heeft deze voorstelling niet nodig. De projecties hebben een belangrijke rol binnen de sfeerbepaling van de verschillende scènes. Dit werkt perfect. Vooral de treinscene en de scene met de Taj Mahal worden erg mooi weergegeven.

De regie is duidelijk en kent mooie plaatjes. De insteek is zwaar, iets wat we niet gewend zijn van Martin Michell. Gezegd moet worden dat Michell een ijzersterk visitekaartje heeft afgegeven met deze regie. De regie tijdens de scène Heb mij lief is werkelijk schitterend.

Sebastién de Smet weet een heel serene Ganesha weer te geven. Hij straalt een rust uit die tot in zijn stem doorklinkt. De klank van zijn stem heeft iets waardoor je jezelf welkom en veilig voelt. In één van de scènes (Een ster) die de Smet speelt met Anne Mie Gils heeft dit een heel mooie uitwerking. Daarnaast heeft zijn hele verschijning iets mystieks. Deze invulling maakt Ganesha een intrigerend personage.

Anne Mie Gils (Margreet) laat zich van één van haar beste kanten zien. Gils speelt de wat nuchtere vrouw van de twee vriendinnen. Gils biedt het publiek een kijkje in het diepste van de ziel van haar karakter. De tweestrijd die deze vrouw voert tussen het sterk zijn, en toegeven aan de situatie is prachtig. Daarnaast heeft deze vrouw een zeer prettige stem om naar te luisteren. Het duet met Ganesha, Een ster, is één van de mooiste momenten uit de voorstelling. Karin Jacobs (Karin) speelt de licht neurotische vriendin. Ze kan het verleden geen plaats geven. De moeite die deze vrouw heeft met het accepteren van situaties is pijnlijk. Je begrijpt waarom juist zij naar India wil. Jacobs weet een prachtige balans aan te brengen tussen lichtheid en zwaarte. De scènes met en over haar overleden (homoseksuele) zoon (Wouter) zijn zeer emotioneel. Het verdriet is tot op de achterste stoel van het theater voelbaar. Daar tegenover staan de lichte en soms erg grappige scènes waarin zij ruzie heeft met Margreet of aan het rommelen is met haar bagage.

De rol van Wouter en enkele andere kleine rollen wordt vertolkt door Timo Descamps. Zijn vertolking van Wouter is prachtig. Zijn spel is naturel. Daarnaast draagt zijn stem de emotionele toon van de song Zoanders prachtig uit.

De cast wordt aangevuld door Fabienne Huygens. Zowel in de opening van de eerste akte als in de opening van de tweede akte zorgt Huygens ervoor dat de voorstelling net iets meer het gevoel van India meekrijgt dan het al had. Een waardevolle en vooral mooie aanvulling.

Zelfs een god is niet perfect, maar Ganesha komt wel heel dicht in de buurt van de perfectie. Ganesha laat je nadenken over thema’s als acceptatie, homoseksualiteit en liefhebben. Een emotionele voorstelling die nog dagen door je hoofd zal spoken! Want wie kom je tegen in India? Jezelf! Ganesha, een perfecte god is zo’n voorstelling die niet gemist mag worden! Een voorstelling waar woorden voor tekort schieten. Op de redactie van Musical Reports vragen wij ons dan ook af of deze recensie de productie wel recht doet, want werkelijk: superlatieven schieten te kort om deze voorstelling te beschrijven.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies