Pippi op z’n ouderwets

Pippi Langkous: wie kent haar niet? Net als vroeger zet Pippi nog altijd de boel op stelten. Maar nu in het theater. Samen met haar bekende vriendjes Tommy en Annika beleeft ze allerlei avonturen, en dit keer gaan ze op reis naar Taka Tukaland….

Wat: Pippi zet de boel op stelten
Wie: Amaryllis Uitterlinden, Kes Blans, Maria Noë e.a.
Wanneer: 27 januari 2010
Waar: De Meervaart, Amsterdam
Door: Saskia Ebbing

Na het overweldigende succes van de musical Pippi Langkous – vijf Musical Awards en vier Vlaamse Musicalprijzen – is het meisje met de oranje vlechten opnieuw te zien in het theater. Hoewel de tour al bijna ten einde is, kreeg Musical Reports toch nog de kans om de voorstelling te zien. De zaal is voornamelijk gevuld met kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud, vergezeld door hun ouders of opa’s en oma’s. De voorstelling opent een scène waarin een doodgewoon, saai meisje wordt voorgelezen door haar oma. Deze ‘Lieveling’, zoals ze genoemd wordt, droomt ervan net zo stoer en sterk te zijn als Pippi, en net zulke spannende avonturen mee te maken. Oma probeert haar duidelijk te maken dat iedereen zo kan zijn als Pippi, dat het verschil hem zit in het anders denken. Twee maal drie is niet zes, maar vier, bijvoorbeeld. Al gauw komt er een kist tevoorschijn met “Pippi-kleren”, en binnen no time is Lieveling omgetoverd tot een echte Pippi. Na een snel changement zien we Villa Kakelbont, meneer Nilsson en Witje en kan het grote avontuur beginnen!

De voorstelling bevat een aantal zeer goede elementen, zoals een simpel maar treffend decor, aanstekelijke liedjes en een flinke dosis humor. Helaas is het echter vaak zo dat het ongeloofwaardig overkomt wanneer een kinderrol gespeeld wordt door een volwassene. Nu ook. Dit wordt in deze voorstelling nog eens flink versterkt doordat Tommy gespeeld wordt door een man van ca. 2 meter lang (Kes Blans). Annika (Fleur Brusselmans) is niet zo lang, maar net als Tommy wel érg overdreven kinderlijk in haar spel. Jammer. De styling (Arno Bremers) is namelijk prima in orde, dus wanneer het spel van Tommy en Annika wat natuurlijker was geweest, zou het veel minder storen dat zij door volwassenen gespeeld werden. Pippi (Amaryllis Uitterlinden) wordt ook gespeeld door een volwassen vrouw, maar zij komt in haar spel veel geloofwaardiger over als kind. Bovendien weet zij de typische Pippi-kenmerken die wij allemaal wel kennen -ondeugende ogen, eigenwijze trekjes en het oneindige geloof in haar eigen fantasieën- heel goed neer te zetten.

Naast deze drie hoofdrollen wordt een aantal dubbelrollen gespeeld door zes andere Nederlandse en Vlaamse acteurs en actrices. Hun acteerwerk is prima. De ‘boeven’ zorgen vooral voor een komische noot in de voorstelling. Alle kinderen in de zaal joelen enthousiast mee wanneer het er op aankomt en natuurlijk ‘wint’ Pippi uiteindelijk.

De muziek (Ronny Mosuse, liedteksten: Ivo de Wijs) van Pippi is vrolijk en een aantal nummers zijn erg aanstekelijk. Met een nummer als ‘Pippi Piraat’ zit binnen no time de hele zaal mee te klappen. Bovendien bevat deze musical een paar prachtige, gevoelige ballads, onder andere wanneer Pippi in een droom haar vader ziet en zij samen dromen over een toekomst met z’n twee.

Hoewel Pippi in eerste instantie natuurlijk een kindervoorstelling is, zitten er ook een aantal grapjes in die alleen de volwassenen zullen begrijpen. Zoals in de scène waarin 2 net ontsnapte boeven in Villa Kakelbont belanden, op een bordje lezen dat “Meneer Nilsson slaapt” en vervolgens heel zachtjes doen omdat ze denken dat die Meneer Nilsson wel heel groot en sterk zal zijn. Wanneer ze er even later achter komen dat het slechts een klein aapje is, reageert Pippi: “Ja, wat dacht je dan? Hij lijkt toch niet op een stofzuiger? Dan zou hij wel meneer Nilfisk heten!”.

Al met al is Pippi een vrolijke, kleurrijke voorstelling, die voor zijn doelgroep uitermate geschikt is voor een vermakelijke middag of avond uit. De voorstelling is niet bijzonder sterk of goed, maar het is gewoon een ouderwets Pippi-verhaal vol eigenwijze streken.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies