In gesprek met Marit Slinger

Op 22 februari begaven wij ons naar de Bagels & Beans op het Waterlooplein in Amsterdam. Daar spraken wij met musicalactrice en ster van de maand januari: Marit Slinger. Marit Slinger draait alweer geruime tijd mee in musicalland. Zij begon haar carrière met de Opus One voorstelling Belle en het Beest. Afgelopen winter was zij te zien in The sound of Music in het Eftelingtheater. Na de Jubileumtour van The sound of Music zal Marit haar rol van Roodkapje hernemen in de M-Lab productie Into the Woods. Wij spraken haar over The sound of Music, Into the Woods, haar toekomstplannen en audities.

Wat: Interview
Wie: Marit Slinger
Wanneer: 22 februari 2010
Waar: Bagels & Beans, Amsterdam
Door: Sebas Verboom & Jouke van Buuren

Vanaf 14 april is Marit te zien in de jubileumtour van The sound of Music. Eerder speelde zij al in het ensemble van deze voorstelling in de Stadschouwburg van Antwerpen en in theater De Efteling. Hoe bevalt dit? “Super!”, luidt het antwoord. “Het aanbod om deel uit te maken van het ensemble van deze productie kwam heel onverwacht, maar het is erg leuk. Ik ben ook al vaak opgeweest in mijn understudyrol als Liesl. Ik heb het er wel heel druk mee, maar dat is niet erg want ik werk met leuke mensen en als ik dan een paar keer op mag als Liesl is het helemaal super.”

Over haar aandeel in het ensemble vertelt Marit dat ze één van de nonnen voor haar rekening neemt. “Daarnaast heb ik nog wat kleine extra dingetjes, zoals de postulante en één van de Trudy’s die meedoen met het festival aan het einde van de show.”, aldus Marit. In The Sound of Music brengt het ensemble weinig tijd op het podium door. Wat doen zij in de tussentijd? “Het ensemble is inderdaad weinig on stage, maar we hebben wel leuke koornummers. Daarnaast zing ik met een aantal andere meisjes de kinderpartijen mee. Dus op die manier ben ik de hele voorstelling eigenlijk druk bezig. Maar..”, zegt Marit met een lach, “..dan zitten we soms wel met een boek of een puzzelboekje te wachten tot de nummers komen.”

Omdat Marit meermaals opgeweest is als Liesl heeft ze de gelegenheid gehad haar eigen draai aan het karakter te geven. Ze vertelt hierover wel dat het karakter heel erg op haar zelf lijkt. “Ik hoef eigenlijk helemaal niet diep te graven, ik kan haar heel dicht vinden bij mijzelf, alleen is Liesl wel wat puberaler.” Marit besluit: “Ze past gewoon bij mij!” Ondanks dat het karakter dicht bij haar ligt, heeft deze rol ook een zware kant. “Ik vind de dans vrij pittig! Ik zou het misschien vaker moeten doen om het echt in de vingers te krijgen, dus dat vind ik wel zwaar.”

Eerder was Marit als roodkapje te zien in de openingsvoorstelling van het M-lab, Into the Woods. Deze zomer organiseert het M-Lab het ‘Sondheim 80 festival’, ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Sondheim. Dit festival wordt afgesloten met een herneming van Into the Woods. Dit keer zal deze productie ook gaan touren langs verschillende theaters in Nederland. “Daar zit ik weer in!”, vertelt Marit met een brede grijns. “Ik heb het nog niet zo lang geleden besloten, maar jullie gaan mij zeker weer als roodkapje zien. Ik ben dan ook dol op het M-Lab. Als er iets is, dan wil ik dat ook altijd wel doen.” Het M-lab brengt binnenkort ook nieuwe producties als Spring Awakening en Next to Normal. In deze eerste heeft Marit zeker interesse. “Toen ik nog kind was heb ik in een toneelvoorstelling van Voorjaarsontwaken gedaan. Toen speelde ik Wendla en ik zou het super vinden om daar nu een musicalversie van te kunnen doen.”

Na de tour is het eind van The Sound of Music in zicht en Into the Woods speelt slechts anderhalve maand. Een goede reden om vooruit te kijken. Op dit moment heeft Marit nog geen musicaltoekomstplannen voor het seizoen 2010/2011. “Ik sta open voor wat komt, The Sound of Music kwam ook ineens op mijn pad en dat is hartstikke leuk. Ik ga mij richten op vertaalwerk en lesgeven.” Want naast het beoefenen van het musicalvak geeft Marit ook les in zang en spel. “Daarnaast doe ik gewoon audities, audities en audities.”

Hoe bereidt Marit zich eigenlijk voor op een auditie? “Dat ligt heel erg aan wat voor auditie het is. Is het een eerste auditie, dan kijk ik naar welke stijl ze zoeken en pas ik mijn repertoirekeuze daar op aan. Dit is nog niet heel diepgaand. Wanneer ik eenmaal verder kom dan zorg ik dat ik materiaal van de voorstelling heb gezien en dat ik over de voorstelling heb gelezen.”

Bij een auditie probeer je natuurlijk zoveel mogelijk je kwaliteiten te laten zien. Wat is de kwaliteit die Marit kenmerkt als musicalartiest? “Ik ben allround.”, zegt Marit. “Ik kan zingen, ik kan spelen en kan redelijk dansen.” Aanvullend vertelt Marit dat haar kwaliteit ook kan liggen in het feit dat ze altijd alles geeft en er volledig voor gaat. “Ik ben heel intens wat dat betreft!”, besluit Marit het interview.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies