Cystine Carreon: Opzoek naar nieuwe uitdagingen! (deel 2)

Na rollen in o.a ‘Miss Saigon’, ‘Fame’, ‘Shit Happens’ en ‘Grease’ verbreedt Cystine Carreon haar horizon. Ze staat 29 april in het M-lab met haar solovoorstelling ‘Fataal’. Musical Reports sprak met haar over haar passie in het leven, maar ook over het vak. Hoe gaat het met dit musicaltalent dat een tijdje uit de Nederlandse theaters leek te zijn verdwenen? Cystine is terug, en hoe!

Wat: Interview over ‘Fataal’ (deel 2)
Wie:
Cystine Carreon
Wanneer: ‘Fataal’ is 29 april te zien
Waar:
M-Lab, Amsterdam
Door:
Robin Streppel

Hoe bereid jij je voor op dit soloproject?
“Ik ben weer viool aan het studeren. Ik heb 13 jaar niet meer intensief viool gespeeld, dus dat ben ik weer aan het oppakken. Dat is ook het leuke van deze solovoorstelling: dat ik ook weer viool kan spelen. Dit heb ik eerder kunnen doen toen ik in ‘Fame’ speelde. Dat was in de versie van Joop van den Ende Theaterproducties uit 1999, samen met mijn zus (Cyrille Carreon, -red). Maar nu kan ik het precies zo doen als ik het wil. Daarnaast heb ik regelmatig muzikale, verhalende en beeldvormende brainstormsessies met mijn muzikaal leider en regisseur . Allard Blom en Petra van der Eerden zijn hard zijn bezig met de teksten. Het is een mooi proces om te zien hoe dit vorm krijgt. Het is overigens wel kortdag, 29 april spelen we al. Ik moest snel beslissen en nu de kans zich aandiende dacht ik: we gaan er voor!”

Waar heb je inspiratie vandaan gehaald?
“Mijn inspiratie is de drive voor het vak. Het samen willen brengen van het vioolspel met zang bijvoorbeeld. Doordat ik een personage speel dat dicht bij mezelf ligt, kan ik veel uit mijn eigen leven halen. Toch ben ik geen Cystine in ‘Fataal’. Transformeren is wat ik moet doen, naar die vrouw vóór die moeilijke beslissing. Dat ik echt terugga naar m’n roots is in deze voorstelling omdat het muzikale aspect erg naar voren komt.”

Heb je ook een voorbeeld?
“Ik heb veel voorbeelden op vioolgebied. Er zijn zoveel fantastische violisten die een bron van inspiratie voor mij zijn: Jasha Heifetz, Isaak Perlman, Yehudi Menuhin etc. Bernadette Peters is wat theater betreft fantastisch, ze is een echte performer, maar altijd waarachtig. Judi Dench heeft mij onlangs enorm verrast met het nummer ‘Send in the Clowns’ uit ‘A little Night Music’. Ze is een actrice en dat zie je echt terug. Ze zingt het niet, ze is het. Ik ben zeker een voorstander van goede techniek van je instrument, je basis moet goed zijn. Punt. Maar de extra factor, het magische van theater zit ‘m in dat je mensen weet te raken, ze kippenvel geeft, ze weet mee te voeren in jouw verhaal en daar met open ogen in te laten tuimelen. En de uitdaging voor mij is dat ik dat kan bewerkstellingen. Niet altijd even makkelijk, maar fantastisch om er helemaal voor te gaan!”

Wat heeft jou in het vak gevormd tot de performer die je nu bent?
“M’n geschiedenis. Mijn opleiding. Mijn privéleven. Alles wat ik mee heb gemaakt. Ik ken mijn sterke kanten maar zeker ook m’n zwakke. Ik weet wat ik wel en wat ik niet moet doen. Toch is een sprong in het diepe soms ook nodig om verder te komen. Ik ben wel iemand die risico’s durft te nemen. Ik hou me niet bezig met de eventuele meningen van anderen. Ik ben heel erg van het ‘Schijt! Ik doen het gewoon–mentaliteit.’ I crash and burn or fly mighty hight. But at least I tried.”

En natuurlijk ben je bekend als Tippi-Wan bij het grote publiek. Hoe is het dat veel mensen je voornamelijk van die rol kennen, terwijl je zoveel meer kan?
“Ik ben eraan gewend dat het grote publiek me voornamelijk van die rol kent. Tippi heeft me veel gebracht zonder die rol was ik helemaal niet bekend geweest bij het grote publiek. Er zijn vaak mensen die me aanspreken als Tippi Wan, maar ook als Cystine. Cystine Carreon heeft ook meer bekendheid gekregen door deze rol. Het was fantastisch om mee te werken aan zo’n grootse Nederlandse dramaproductie. Het heeft me veel opgeleverd: naast vijf jaar werk ook veel leuke reacties van het publiek. Tippi Wan is een begrip geworden. En dat van een gastrolletje die ik heb gecreëerd. Dat is toch grappig! Ik heb wel het idee dat de mensen die mij in de theaterwereld moeten kennen me ook wel kennen. Ik heb de afgelopen jaren genoeg in het theater gedaan voor die bekendheid.”

In het programma ‘Het metropole orkest ontmoet’  zong je ‘Defying Grafity’ uit de musical ‘Wicked.’ Was dit een soort een van openbare auditie?
“Nee hoor! Ik vond het gewoon een mooi nummer. Om dat met zo’n orkest te zingen is een geweldige ervaring. Ik ben ook niet helemaal het type voor de rol, want ik ben te klein. Dus ik val waarschijnlijk buiten die typecasting. Elphaba is natuurlijk wel een prachtige rol om te spelen, dus wie weet dat ik me tegen die tijd wel inschrijf voor de auditie.”

‘Rocky over the Rainbow’ komt volgend seizoen terug. Kunnen we jou daar ook weer bij verwachten?
“Eelco Claasen heeft me wel gevraagd, maar het valt samen met de nieuwe muzikale komedie ‘Lichtjes in je ogen’ die ik komend seizoen ga doen. Dus helaas kan ik niet meewerken aan deze Rocky over the Rainbow. Destijds heb ik het met veel plezier gedaan. Het nieuwe project ‘Lichtjes in je ogen’ is een muzikale komedie met smartlappen. Het is geschreven door Haye van der Heijden en vanaf september 2010 in de theaters te zien. Verder spelen o.a. Han Oldigs, Ellen Pieters en Koert-Jan de Bruijn ook mee. En ik ga me natuurlijk doorontwikkelen en verder op zoek naar de juiste balans in het leven.”

Cystine Carreon is 29 maart in het M-lab te zien met haar eerste solovoorstelling ‘Fataal’. Kaarten zijn te koop via M-Lab.nl.

Lees ook: Cystine Carreon: Opzoek naar nieuwe uitdagingen! (deel 1)

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies