Wieneke ‘Maria’ Remmers: nu op tour (deel 1)

In april startte de “50-jarig jubileumtour” van The Sound of Music. Deze prachtige voorstelling zal dan niet meer in het Eftelingtheater te zien zijn, maar doet een aantal grote theaters in Nederland en België aan. Musical Reports interviewde Wieneke ‘Maria’ Remmers hierover.

Wat: interview met Wieneke Remmers
Wanneer: 17 maart 2010
Door: Saskia Ebbing

Vanaf april tourt The Sound of Music dan echt door Nederland. Bereid je je daar op een speciale manier op voor?
“De voorstelling heb ik natuurlijk al vaak gespeeld, die ken ik wel. Maar wat wel spannend is, is de tourpremière op 14 april in het Luxor Theater. De avond ervoor hebben we namelijk één try out en verder niet, dus we hebben niet echt veel repetitietijd meer vooraf. En ik heb de voorstelling nu natuurlijk 2 maanden niet gespeeld. Bovendien komt Mary Rodgers (de dochter van Richard Rodgers, wie de muziek heeft ontworpen –red.) naar de première kijken.
We gaan dus vrij ‘koud’ de voorstelling in, en in dat opzicht zal ik me wel goed moeten voorbereiden. Dat doe ik onder andere door dagen van tevoren weer in de teksten te duiken, om alles weer in mijn stem te krijgen. Ook zijn er een paar kleine veranderingen in de voorstelling, zoals in het decor. Omdat we gaan touren kan dat niet zo blijven als het was. Dat is dus weer wat meer gedoe, we moeten weer even uitzoeken hoe dat goed past. Eén van de veranderingen in het decor zorgt er bovendien voor dat het nummer Ik kan heel de wereld aan iets langer wordt, omdat er meer tijd nodig is voor het changement wat dan plaatsvindt. Er komt een couplet bij het nummer. Hierdoor eindigt het ook een halve toon hoger, en wordt hij net als op de CD. En dat is wel even heel gek.”

De 50-Jarig Jubileumtour.. Wat maakt deze voorstelling tot een klassieker?
“Dat hij zo oud is maakt het al een klassieker, want een klassieker is over het algemeen een stuk wat al jaren oud is en altijd succesvol blijft. Wat het dan succesvol maakt? Ik denk het feit dat de film zo enorm populair is. Die gaat van generatie op generatie, en zo blijft dat doorgaan. Het verhaal en de muziek samen vormen echt het succes.”

Als jij aan the Sound of Music denkt, waar denk je dan aan?
“Dan denk ik aan een superleuke tijd met een leuke cast, en aan..tja, zo veel! Het is anderhalf jaar lang mijn leven geweest, dus dat kan ik niet in een paar woorden samenvatten.”

De rol van Maria is misschien wel de bekendste musicalrol. Hoe maak jij hier jouw eigen Maria van?
“Ik kon veel herkennen van de rol in mijzelf, dus dat heb ik er een stukje ingegooid. Dan bedoel ik bijvoorbeeld een bepaalde directheid, het feit dat ze met beide benen op de grond staat, een positieve levensinstelling. Dat zijn dingen van mezelf waar ik iets mee kon. Mensen hebben vaak een braaf beeld van Maria, maar het leuke is dat je als Maria alles kunt doen: lekker gek doen, ook een keer niet zo braaf. Ja, zo heb ik er wel een bepaalde eigenheid in gelegd. Wat ook grappig is, is dat mensen Maria qua zang meestal associëren met een hoge sopraan, terwijl ik zelf mezzosopraan ben. Hierdoor hebben mensen denk ik ook een ander beeld gekregen. De stem van een mezzosopraan heeft ook een iets warmere kleur. Dus zo heb ik het op mijn manier gezongen.”

De Sound of Music is intussen al een flinke poos in Nederland en België te zien. Hoe maak je voor jezelf de rol elke avond weer interessant?
“Dat is soms best wel lastig. Zo af en toe komt er ook wel een dipje in. Meestal ga ik dan, als ik merk dat dat gebeurt, even met medespelers op een bepaalde scene extra letten. Even hier of daar aan werken, omdat het is weggezakt. Dat kan een grap zijn die eerst werkte maar waar nu niemand meer om lacht. Wat dat betreft is het echt millimeterwerk. Het kan iets minimaals als een zuchtje, een pauzetje of blikje zijn waardoor iets weer werkt. Het is wel heel leuk om dat uit te zoeken, maar dit millimeterwerk maakt het tegelijk moeilijk. Na zo veel voorstellingen ga je dingen onbewust uitvergroten, je gaat ze ongemerkt anders doen. Dat heb je zelf niet in de gaten en daardoor is het soms lastig te traceren. Als ik zoiets opmerk probeer ik zelf terug te gaan naar de basis, bedenk ik me weer: wat is de kern?”.

De cast is bijna compleet veranderd sinds de eerste voorstelling in de Efteling. Is dit anders en zo ja, op wat voor manier(en)?
“Ja dat is absoluut anders. Iedereen brengt andere dingen met zich mee, en daar moet je je aan aanpassen. Je kunt niet steeds blijven doen wat je met de eerste cast deed. Bijvoorbeeld: Alexandra is zelf iets ouder dan Anouk. Anouk hoefde minder te acteren dat ze 16 was, terwijl Alexandra dat juist meer moet acteren. Dat geeft andere verhoudingen, want ik moet dan ook anders doen in mijn tegenspel. Daarbij komt dat Alexandra ook in werkelijkheid qua leeftijd dichter bij mijn eigen leeftijd ligt dan Anouk dat deed. Daar moet ik dan voor mezelf ook een soort weg in zien te vinden, iets om de verhoudingen goed over te laten komen.”

Hoe voelt het om elke avond opnieuw verliefd te worden op je partner?
“Dat is heel grappig. Vorig jaar speelde je het als collega’s acteurs. Dat is toch anders dan wanneer je ook echt partners bent. Wat lastig is is het begin waar ze elkaar niet kennen. Uitkijken dat het niet te snel te makkelijk wordt, dat je niet te snel te gemakkelijk met elkaar omgaat. Daar moeten we op letten. Omdat we elkaar nu heel goed kennen. Ook leuk dat we welke dag ruzie maken.

Vóór The Sound Of Music werkte je bij Oliver, Pinokkio en Annie ook al met kinderen. Hoe is dat, werken met kinderen? Wat maakt het leuk of juist moeilijk?
“Ik vind het heel erg leuk om met kinderen te werken. De kinderen wisselen elke dag, dus het is steeds  weer anders..daardoor word je heel flexibel. Over het algemeen wordt alles rondom een kindercast ook heel goed geregeld. Bovendien hebben de kinderen zelf vaak al eerdere producties gedaan. Ze zijn echt hartstikke goed en heel enthousiast, en dat maakt het heel leuk om met ze te spelen.”

Als jij nou eens een bal zou mogen organiseren, net zo sjiek als in de musical zelf. Wie zou er dan zeker aanwezig moeten zijn?
(Lacht): “Haha, het lijkt me wonderlijk als ik een bal zou organiseren. Dat zou dan eerder een verkleedfeest worden waarvoor ik gewoon lekker allemaal vrienden uitnodig, heel gezellig. Als ik aan een echt bal denk dan lijkt het me wel leuk om eens een avondje op zo’n Koninklijk bal rond te lopen, waar dan Maxima en zo zijn maar ook buitenlandse Koninklijke families. Gewoon om eens te kijken hoe het er daar aan toe gaat. Zoiets is weer eens iets anders dan het Musical Awards Gala!”

Maria krijgt in de Sound of Music hulp van de nonnen. Van wie kreeg jij wel eens de nodige hulp?
“Van mijn ouders. Zij hebben mij altijd enorm gesteund in mijn droom dat ik musical wilde doen. In alles steunden ze me trouwens, ik heb echt een fijne jeugd gehad. Toen ik op de middelbare school zat was ik wel al bezig met dansen en acteren, maar ik wist niet echt wat ik wilde worden of zo. Over dat acteren dacht ik: ‘Mwoo, dat lukt toch niet, daar kun je niet je beroep van maken.’ Maar toen kwam er op een gegeven moment toch een auditie, en mijn ouders bleven heel nuchter maar stimuleerden me wel om auditie te doen. En zo is het balletje dan toch gaan rollen..”

The Sound of Music tourt van 14 april tot en met 13 juni door Nederland. Voor meer informatie over de productie en voor de speellijst ga je naar http://www.soundofmusicgoud.nl.

 
 

 

© V&V Entertainment

Lees ook: Wieneke ‘Maria’ Remmers: nu op tour (deel 2)

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies