Sabine Beens doet alles zelf

Van 20 tot 25 mei 2010 staat Sabine Beens met haar nieuwe solovoorstelling Ça Bien in het Parooltheater en in het Apollo First Theater in Amsterdam. Tijd om haar uit te horen over dromen, ambities én natuurlijk over Ça Bien. In dit feuilletoninterview een week lang iedere dag een deel van ons openhartige interview met Sabine!

Wat: interview, deel 5
Wie: Sabine Beens
Wanneer: 27 april 2010
Waar: Apollo First Theater, Amsterdam
Door: Saskia Ebbing

Welke belangrijke dingen heb je de afgelopen jaren nog meer geleerd?
“Om mijn energie te verdelen. Ik kan heel hard gaan zeg maar, maar daar word ik doodmoe van. Terwijl het ook al genoeg is als ik op een rustiger tempo speel. Als ik te veel doe wordt het ook lelijk. Ik vind het dus ook veel makkelijker om 150% te spelen dan 90%, ik moet mezelf altijd een beetje op de rem houden. Dan ben ik beter. Dat weet ik, maar dat vind ik  dus eigenlijk heel moeilijk.
En ik heb ook geleerd dat het oké is als je collega’s gewoon je collega’s zijn. Je bent natuurlijk familie, zo’n seizoen, maar het hoeven niet je beste vrienden te zijn. Het is heel leuk als dat wel zo is, maar het hóeft niet. Ik wil altijd dat de hele wereld mij leuk vindt en ik ben bang dat ik niet leuk en gezellig of goed ben. Maar het is gewoon oké. Dus dat was ook wel heel leerzaam.”

Nog meer belangrijke leermomenten gehad?
“Ik heb geleerd dat het altijd wel goed komt. Bijvoorbeeld als je heel ziek bent of je stem kwijt is, dat je dan tóch kunt spelen. Dat je denkt: ik kan écht niet op, maar je móet, dus je gaat daar overheen, en dat het dan toch lukt. Zo ben ik bij Honk! en bij de Fabeltjeskrant echt een keer héél ziek geweest, echt zo ziek dat ik amper op mijn benen kon staan. Maar toch die voorstelling gespeeld, zonder te kotsen op het toneel. Waar ik dan zelf ook van stond te kijken. Dat komt dus toch ergens vandaag, op je adrenaline ga je dan toch gewoon. En als je daar op terugkijkt denk je: nou, ik heb dat toch mooi gedaan! Voor je gevoel kun je dan álles aan; als je dat toen hebt overleefd komt het nu ook wel goed. Dat gevoel.”

Waarin zit voor jou het verschil tussen spelen voor een producent of een eigen productie?
“Bij een producent wordt natuurlijk alles geregeld. Dat is een geoliede machine en daar doet iedereen zijn eigen werk. Om dat zelf te doen is zó veel gedoe: kaartverkoop, PR, productie, kostuums, alles. Bovendien gaat het je natuurlijk meer aan het hart als je eigen spaargeld er in zit. Wat ik in de jaren van Honk! tot en met Cabaret verdiend heb zit nu hier in. Dus ja..dat is wel spannend! Die andere producties gaan me ook aan het hart hoor, maar hier zit mijn eigen geld in..dus misschien is het wel een geldkwestie. Ja, en dat iedereen die er aan meewerkt het met veel liefde en aandacht doet. Ook zit er verschil in dat ik nu moet leuren met mezelf, zo van: hoi, ik ben jong en ambitieus en ik heb geen budget, wil je me helpen? Het is echt veel meer gedoe. Maar dat vind ik ook wel weer heel leuk. En het is fascinerend om te zien dat al die dingen lukken. Opeens is daar die website, opeens hangt daar een poster..en over een paar weken sta ik hier dus echt te spelen. Dus het lukt gewoon!”

Ça Bien is te zien van 20 tot en met 25 mei in het Parooltheater en in het Apollo First Theater in Amsterdam. Meer informatie en reserveringen via www.sabinebeens.nl.

Lees ook:
– deel 1: Sabine Beens: even voorstellen
– deel 2: Ça Bien: uit het leven gegrepen
– deel 3: Verboden toegang: kwetsbaar gebied
– deel 4: Sabine Beens kijkt graag met liefde terug

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies