Ça Bien: très bien!

Sabine Beens staat naar eigen zeggen op een kruispunt in haar leven: ze gaat samenwonen. En dat is eigenlijk helemaal niets voor haar.. Hiermee begint Ça Bien, de nieuwe solovoorstelling van Sabine Beens. Tot en met 25 mei 2010 is deze te zien in het Parooltheater en in het Apollo First Theater in Amsterdam. Na ons eerdere interview met Sabine was Musical Reports zó nieuwsgierig geworden naar deze voorstelling, dat wij ons donderdag 20 mei direct naar de eerste try-out begaven.

Wat: Ça Bien
Wie: Sabine Beens
Wanneer: 20 mei 2010
Waar: Parooltheater, Amsterdam
Door: Saskia Ebbing

Bij binnenkomst stappen we een ogenschijnlijk zeer feestelijk decor binnen: slingers aan de muren, confetti op de grond.. Maar algauw blijkt de reden van het feestje niet echt doorsnee. Vanaf de eerste seconde dat Sabine Beens het toneel betreedt, word je meegezogen in haar ruim vijf kwartier durende monoloog over het leven, de liefde en alles wat daar verder bij hoort.

Het publiek van Ça Bien krijgt een heel andere kant van Sabine te zien dan we gewend zijn. In de verschillende producties waar zij eerder in te zien was –o.a. ‘Honk!’, ‘De Fabeltjeskrant’ en ‘Cabaret’- lichtte zij al een tipje van haar humoristische sluier op. Maar in Ça Bien komt deze kant heel nadrukkelijk naar voren. Beens maakt veel platte en grove grappen, maar dat niet alleen: ze stelt zich daarnaast ook heel kwetsbaar op. En die kwetsbare kant is mooi, heel mooi. Met een eerlijk en puur verhaal over de obstakels én over de mooie dingen in het leven zet zij een boeiende voorstelling neer. Beens schuwt het duidelijk niet een moeilijkere weg te kiezen dan de makkelijkste. En dat wordt beloond met een prachtige resultaat.

De gesproken tekst wordt regelmatig afgewisseld met een lied. Muzikaal wordt Beens begeleid door Billy Maluw op piano en door Robbert Jan van Straalen op drums. Twee fantastische muzikanten die het intieme van deze voorstelling perfect weten te bewaren. De liedteksten zijn deels geschreven door Beens zelf. Billy Maluw heeft deze voorzien van muziek, en dat klinkt in het geheel niet gek. De andere –reeds bestaande- nummers komen o.a. van de hand van Allard Blom en Stephen Sondheim. De songs sluiten naadloos aan bij de monoloog, waardoor het één geheel blijft. Opvallend zijn de nummers ‘Nergens bang voor’, ‘De dag dat jij bent ontstaan’ en de krachtige vertolking van ‘Mooi, dat ben jij’. Het laatstgenoemde nummer is afkomstig uit de musical ‘Honk!’, maar in Ça Bien krijgt het een heel nieuwe lading en betekenis. Beens weet meermaals een goede balans te vinden tussen de nadruk op klein en kwetsbaar enerzijds, en krachtig en uitbundig anderzijds. Daar waar zij af en toe een noot niet helemaal zuiver weet te brengen compenseert ze dit direct door de overtuiging waarmee ze ieder nummer brengt.

De regie van Ça Bien is in handen van Paul van Ewijk. Het is een kunst op zich om in een theatertje ter grootte van een huiskamer goed met de beschikbare ruimte om te gaan. Van Ewijk geeft er blijk van dit ook te kunnen. Het enige wat soms stoort is dat Beens op momenten dat haar stemvolume tijdens een liedje erg laag ligt, lastig te verstaan is. Dit komt doordat de muzikanten vóór haar zitten en daardoor een muzikale ‘barrière’ vormen. Maar verder zit ook de regie van deze voorstelling prima in elkaar.

Kortom: Ça Bien is een mooie, pure en krachtige voorstelling. Wie niet bang is geconfronteerd te worden met al dan niet pijnlijke situaties uit het dagelijks leven, heeft een prachtige avond bij Ça Bien. Een pareltje!

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies