Met Vuurwerk naar een nieuw jaar

Dit jaar spelen de derdejaarsstudenten van de Frank Sanders Akademie (FSA) de nieuwe musical Vuurwerk. Aan deze voorstelling werkte het zelfde creatieveteam als het team dat het meesterwerk Ganesha op zijn naam heeft staan. Musical Reports was benieuwd of deze voorstelling dezelfde hoeveelheid vuurwerk af kon steken als Ganesha.

Wat: Vuurwerk
Wie: Broadway babies X: Vuurwerk
Wanneer: 29 mei 2010
Waar: De Luifel, Heemstede
Door: Sebas Verboom

In Vuurwerk houdt een vriendengroep een traditie in ere. Gezamenlijk vieren zij de jaarwisseling. In deze ruim twee uur durende voorstelling staan intriges en bemoeilijkte relaties centraal. Ook dit jaar komt deze groep vrienden op oudejaarsavond samen. Helaas met één persoon minder dan het jaar ervoor, deze is tot grote spijt van de gastvrouw overleden. Elk lid van de groep heeft zijn eigen verhaal en geheimen. Wanneer de groep tijdens het aftellen besluit het spel ‘Lijk in de kast’ te gaan spelen komen er dingen aan het licht die beter verborgen hadden kunnen blijven. Deze groep vrienden zal na deze avond nooit meer hetzelfde zijn.

Elf studenten kruipen elk in de huid van één van de vrienden. Zoals een derdejaarsvoorstelling betaamt, krijgt elke student zijn of haar moment om te laten zien wat hij of zij kan. Dit zorgt er echter wel voor dat wanneer de voorstelling zijn einde nadert enkele songs en scènes geforceerd aanvoelen. Een in een spelscène duidelijk overgebrachte boodschap wordt bijvoorbeeld herhaald in een song, die door de hoge herhalingsfactor van de boodschap het verhaal ophoudt.

De verhoudingen in de voorstelling zijn vrijwel allemaal voorspelbaar, slechts de ontknoping zorgt voor vuurwerk. Deze zie je niet aankomen en biedt de toeschouwer een sterk moraal. Door het grote aantal personages en de vele door elkaar lopende verhoudingen is het soms lastig om iedereen bij naam te onthouden, het feit dat elke acteur een eigen kleur kleding draagt helpt dan om de spelers uit elkaar te houden.

Muzikaal is vuurwerk dik in orde. Een enkele keer doet de muziek je denken aan bestaand werk, danwel van de componist Rhody Mathijs, danwel aan ander bestaand werk. De muziek is subtiel door het script geweven. Dialogen gaan moeiteloos over in songs en andersom. Songs als ‘Ik tel af’ en ‘Lijken in de kast’ klinken lekker en blijven je dan ook bij. De teksten van Allard Blom volstaan.

Alle studenten stralen en halen het onderste uit de kan. Vocaal is alles dik in orde. Uiteraard is hoorbaar dat de één verder is dan de ander, maar deze mensen gaven hier een goede belofte af voor de nabije toekomst. Opvallend waren vooral de volgende personages: Ellie, gespeeld door Margeet Osinga, die naar een sterke ontknoping toe speelt; Bram, gespeeld door Jasper Stokman met integer spel en Peggy, gespeeld door Annerie van Loenen, wie heerlijk neurotisch uit de hoek komt. Aniek wordt gespeeld door Anouk de Pater, wie komend seizoen in 1953 de Musical te zien is. Zij overtuigt met heel haar voorkomen en beschikt daarnaast over een zeer prettige stem. Ze trekt (onbedoeld) de aandacht naar zich toe wanneer zij zich op het toneel bevindt. Marleen, gespeeld door Lisa Berendse, beschikt net als Patricia van Haastrecht (Judith) over een stem als een klok.

Vuurwerk is geen emotionele achtbaan als Ganesha maar is wel een uitstekende voorstelling om elf studenten te laten stralen. Iets wat de Broadway Babies dan ook volop doen in Vuurwerk.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies