Crazy Shopping: Welkom bij Overvloet & Co

Na Rembrandt de Musical komt Stardust theaterproducties 4 jaar later met een nieuwe oorspronkelijke musical. Dit keer geen geschiedenisles maar een actueel thema. In Crazy Shopping staat de ‘Stop het Shoppen’-kerk centraal. Een kerkgenootschap dat in Amerika echt bestaat onder leiding van Reverend Billy. Laatstgenoemde gaf zijn goedkeuren, misschien wel in de hoop dat ook de Nederlandse vrouwen van hun shopverslaving af zullen komen.

Wat: Crazy Shopping the Musical
Wie: Oa. Antje Monteiro, Casey Francisco, Carolina Mout, Miranda van Kralingen & Tony Neef
Wanneer: 1 augustus 2010 (première)
Waar: Koninklijk theater Carré, Amsterdam
Door: Jouke van Buuren

De ‘Stop het Shoppen’-kerk saboteert de actie die het warenhuis Overvloet & Co organiseert in het kader van haar 100 jarig bestaan. Deze kerk staat onder leiding van Dominee Bob (Tony Neef), gebaseerd op Reverend Billy. De vraag is welk motief hier achter schuilt, naast het overbrengen van de ‘stop het shoppen’ boodschap. Vier verschillende shopaholics komen elkaar tegen en gaan de strijd tegen het shoppen aan. Of toch niet helemaal?

De vier dames worden gespeeld door Antje Monteiro (Puck), Carolina Mout (Annemarie), Casey Francisco (Donna) en Miranda van Kralingen (Thérèse). Dit viertal haalt het onderste uit de kan. Monteiro en Francisco zorgen voor vocaal geweld, van Kralingen imponeert met een heldere operastem en Mout zet vooral een sterke komische noot neer. Het lijkt alsof deze vier dames met elkaar echt plezier hebben op het toneel. Tony Neef speelt dominee Bob over de top. Zijn zang is dik in orde maar zijn spel is soms ietwat karikaturaal, waardoor je zou kunnen gaan twijfelen aan de motieven van deze dominee. Al met al een prima bezetting van de hoofdrollen, die ondersteund wordt door een goed ensemble en twee opvallende bijrollen.

Mari-Claire wordt gespeeld door Renske Hoeksma. Mari-Claire is net als de vier eerder genoemde vrouwen shopverslaafd en is daarnaast regelmatig te zien bij de plastische chirurg. Dit bekostigt zij met de inkomsten van haar zeer exclusieve quote 500 escortservice. Hoeksma was eerder dit jaar te zien in het ensemble van Joseph. Met deze rol bewijst zij over een goede komische timing te beschikken en klaar te zijn voor het grotere werk. Milan van Weelden, wie we eerder dit jaar zagen in A Funny Thing Happened on the Way to the Forum speelt de (valse) homoseksuele stiefzoon van Thérèse. Deze vertolking mist echter nog de scherpe randjes die je bij een valse ‘nicht’ verwacht.

Het script van Crazy Shopping is van de hand van Eva Mathijssen. Er wordt gebruik gemaakt van Alles is Liefde-achtige relaties, welke nog voor de pauze tot een ontknoping komen. Dit is dan ook één van de momenten dat er iets gebeurd. Het lijkt alsof er geen vaart in de voorstelling zit. Naast een veelvoud aan verhaallijnen die matig worden uitgewerkt, bevat deze voorstelling een flinke reeks (bestaande) popsongs. De relatie van deze songs tot de scène waarin deze wordt gezongen is niet altijd even duidelijk. Dit zorgt ervoor dat de songs het gevoel kunnen geven de show op te houden. Sommige songs zijn voorzien van nieuwe teksten. Jammer is dat lang niet alles goed verstaanbaar is waardoor een deel van deze nieuwe teksten verloren gaan.

Al met al duurt de show een kleine tweeënhalf uur. Er zou best nog wat in de voorstelling gesneden mogen worden. De voorstelling bevat een reeks scènes die leuk tot erg leuk zijn, maar niet bijdragen aan de ontwikkeling in het verhaal. De scène waarin Antje Monteiro een harsbeurt ondergaat van een jodelende Carolina Mout is hier een voorbeeld van.

Het gebrek aan een professioneel regisseur kan hier mee te maken hebben. Enkele weken voor de try-outs stapte de regisseur op. Stanley Burleson, die de choreografie verzorgt, heeft toen het stokje van de regisseur overgenomen. Waar Burleson wat regie betreft misschien een strakke hand mist, zet hij een volledig bij de show passende (licht hysterische) choreografie neer.

De kostuums van Jan Aarntzen zijn zeer geslaagd. De hoofdrolspelers hebben allemaal hun eigen kleur en het ensemble gaat gehuld in zwart-wit. Uitzondering hierop is de pauzefinale. Het ensemble danst deze gehuld in gekleurde jurkjes. Dit komt heel onverwacht en voelt als een stijlbreuk. Het decor volstaat. Jammer is echter dat de doeken waarmee de verschillende locaties worden uitgebeeld erg vaak op en neer worden gelaten.

Ondanks de vele verhaallijnen, scènes en songs gebeurt er niet veel en wordt de aandacht van het publiek gericht op randzaken, waardoor de hoofdlijn in het verhaal -het stoppen met shoppen- al snel uit het oog wordt verloren. De hoofdpersonen stoppen dan ook al binnen tien minuten met shoppen om vervolgens in hun oude gedrag te vervallen en aan het einde van de show dan weer in een handomdraai te stoppen. Opvallend is dan ook de afwezigheid van dominee Bob gedurende twee derde van de eerste acte. De basis van Crazy Shopping is leuk; helaas is de uitwerking minder geslaagd. De vele mogelijkheden die het idee biedt die niet gebruikt worden in het script en de afwezigheid van een regisseur die de teugels strak in handen heeft doen deze voorstelling de das om.

In Crazy Shopping de musical wordt het publiek een kleine tweeënhalf uur overspoeld met een aaneenschakeling van songs en scènes. De kans is groot dat je de zaal verlaat met een onvoldaan gevoel. Gelukkig is er dan de goodybag die een deel van dit gevoel mag compenseren.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies