Een kijkje in de keuken met Lotte

Het is nu zo’n maandje geleden dat de redactie van Musical Reports mij benaderde voor een nieuwe rubriek ‘Een blik op de planken’. In deze rubriek komt aan de orde wat er op en achter het toneel gebeurt. Waar het dan natuurlijk vooral om gaat is wat er achter het toneel gebeurt. Daar gebeurt net zoveel, zo niet meer, dan op het toneel. Je zou het een kijkje in de keuken kunnen noemen.

Eerst zal ik mij even voorstellen: mijn naam is Lotte Geertsma en ik ben 23 jaar. In juli 2010 ben ik afgestudeerd aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam in de richting Muziektheater. De opleiding duurt vier jaar, maar ik heb er vijf jaar over gedaan. Dit omdat ik, tijdens mijn eerste jaar, de mogelijkheid kreeg om mee te spelen in Rembrandt de musical. Ik ben er dus een jaartje tussenuit geweest. In ‘Rembrandt de musical’ speelde ik de dochter van Rembrandt, Cornelia, en deed mee in het ensemble. Dit was en blijft een bijzondere ervaring. In die periode heb ik een kijkje in de keuken mogen nemen en daarvan heb ik ontzettend veel geleerd. Al deze informatie uit de keuken oftewel Carré heb ik goed kunnen gebruiken tijdens mijn opleiding. Het heeft mij de drive gegeven om terug te gaan naar school en mijn opleiding af te maken. Veel bloed, zweet en tranen heeft dat gekost. Maar nu ik het diploma in mijn zak heb, kan ik niet anders zeggen dan dat ik heel blij ben dat ik terug naar school ben gegaan om mijn diploma te halen. Des te blijer ben ik nu om weer het theater in te mogen en dat dan ook nog met een bijzondere musical: ‘Een Leven Zonder Jou’.

Deze musical gaat spelen in de maanden november en december en zal gaan reizen door Nederland en België. Wat bijzonder is aan deze musical is dat het gespeeld wordt door drie personen. Dat is een kleinere bezetting dan wat je van de meeste musicals gewend bent. Hierbij zal ik gelijk mijn collega’s aan jullie voorstellen: Marleen van der Loo, jullie allen wel bekend, en Pieter van Nieuwenhuyzen, o.a. understudy Marius in ‘Les Miserables’. Voor ons begint Een Leven Zonder Jou op 6 september, dan beginnen we met repeteren. Dit betekent voor jullie dat ‘Een blik op de planken’ begint. Ik zal jullie meenemen door repetities, kostuum doorpas, sitzprobe, try-out, première, voorstellingen, verschillende theaters in Nederland en België, onderweg naar theaters en de laatste voorstelling.

Hier een korte beschrijving waar ‘Een Leven Zonder Jou’ over gaat: als Wim intrekt in zijn studentenwoning ontmoet hij al snel zijn buurmeisje Iris. Zij doet hem steeds aan zijn moeder denken. Wim heeft zijn moeder verloren aan een hersentumor. Door steeds herinnerd te worden aan zijn moeder, herleeft Wim de laatste weken voor zijn moeders dood. Dit heeft weer gevolgen voor de relatie tussen Wim en Iris. Als je meer wilt weten, dan kan je altijd even een kijkje nemen op eenlevenzonderjou.com.

Ik mag de rol van Iris gaan spelen. Dit is voor mij een grote uitdaging, omdat de rol van Iris nog gecreëerd moet worden. Het is niet, zoals bij sommige grote musicals, dat ik in de voetsporen van een Amerikaanse voorganger moet lopen. Nu mag ik ook mijn eigen ideeën er op los laten en dat is iets waar ik nu al naar uitkijk. Ook ligt er een uitdaging in de nummers die ik mag zingen. De muziek, die geschreven is door Rory Six, is echt prachtig. De muziek had ik al beluisterd voordat ik auditie ging doen en was er toen al erg enthousiast over. Het is bizar dat je die muziek dan uiteindelijk zelf mag gaan zingen. Deze musical zit voor mij dus vol uitdagingen, maar gelukkig heb ik twee collega’s waarvan ik veel van kan leren!

Het is meer dan tien jaar geleden dat ik voor het eerst in aanraking kwam met een musical en dat was de musical The Phantom of the Opera. Deze musical heeft veel indruk op mij gemaakt. Na deze musical wilde ik ook graag Christine worden. Mijn ouders zeiden dat ik niet Christine kon worden, maar dan wel operazangeres. Dat vond ik op zich ook prima, totdat mijn vader met een echte opera kwam aanzetten. Vanaf toen schreef ik waar ze in de vriendenboekjes vroegen om wat ik wilde worden: politieagente te paard. Toch is op dat moment de liefde voor theater begonnen.

Toen in 1997 de oproep kwam voor auditie voor de musical Annie, kon het niet anders dan daar op reageren. Ik heb auditie gedaan en na eerst een afwijzing werd ik later toch opgebeld dat ik mee mocht doen en dat resulteerde uiteindelijk in dat ik één van de acht Annie’s mocht gaan spelen. Daar is dan mijn liefde geboren voor het zelf in musicals willen spelen.

Ik moet toegeven dat ik graag naar musicals ga en dan vooral in Londen. Mijn voorkeur gaat meestal uit naar de wat serieuzere musicals. Maar nu ben ik afgelopen zomer in Londen naar Legally Blonde geweest en op dat moment was ik weer dat zelfde kleine meisje als toen bij The Phantom of the Opera, die weer helemaal overdonderd was. Die musical was echt fantastisch.

Echter, als ik een favoriete musical moet noemen, dan noem ik altijd (en ook nu weer) Miss Saigon. Het verhaal is erg aangrijpend en de muziek is prachtig. Je krijgt er bij deze musical tijdens een avondje uit naast entertainment ook nog wat van geschiedenis bij. Dat is iets wat ik erg kan waarderen in een musical: mensen aanzetten tot denken.

In mooie musicals zitten natuurlijk ook mooie rollen. Een echte droomrol heb ik niet, omdat er in veel musicals rollen zitten die allemaal iets anders hebben wat het zo aantrekkelijk maakt. Maar zou ik er toch één moeten kiezen, dan ga ik voor Ellen uit Miss Saigon. Aanvankelijk wilde ik de rol van Kim, maar ik zag al snel in dat dit er helaas niet in zit. De rol van Ellen is voor mij aantrekkelijk, omdat je de hele musical meeleeft met Kim en dan komt opeens een Amerikaanse vrouw die alles op z’n kop zet. In een korte tijd moet Ellen sympathie van het publiek weten te krijgen. Verder heeft Ellen één van de mooiste vrouwelijke solo’s. Dat maakt de rol van Ellen een grote uitdaging om te spelen.

Als kind wilde ik altijd graag weten wat er achter de schermen gebeurde. Daarom ben ik enthousiast om deze rubriek te mogen gaan schrijven. Ik zal van september tot december jullie twee keer per maand een kijkje in de keuken laten nemen van ‘Een Leven Zonder Jou’.

Liefs Lotte

no images were found

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies