Rocky over the rainbow is blijven steken in de pubertijd

In 2001 liet Eelco Claasen het Nederlandse theaterpubliek kennismaken met de double feature musical. Double feature is een fenomeen dat in de dertigerjaren voorkwam in bioscopen: twee films na elkaar voor de prijs van één. De wetten van theater werken echter anders. Twee musicals beginnen op het zelfde moment en al snel raken beide verhalen met elkaar verstrengeld.

Wat: Rocky over the rainbow
Wie: Paul Walthaus, Daphne Flint, Jorge Verkroost, Darryll Charles, Jacqueline Aronson, Rolf Koster, Linda Wagenmakers & Gijs Staverman
Waar: De Meervaart, Amsterdam
Wanneer: 9 oktober 2010 (première)
Door: Sebas Verboom

In Rocky over the rainbow krijgen we een double feature voorgeschoteld bestaande uit The wizard of Oz en The rocky horror show. Wanneer Dorothy en haar vrienden (The wizard of Oz) door het bos huppelen op weg naar de wizard lopen zij op (voor de vogelverschikker) onfortuinlijke wijze John (Brad) en Janine (Janet) tegen het lijf, de hoofdpersonages uit The rocky horror show. Samen gaan ze al huppelend op weg naar de wizard. Wanneer zij echter in een nabij gelegen kasteel een licht zien branden besluiten ze daarheen te gaan. Daar wacht een bijzondere verrassing op de vrolijke groep nieuwe vrienden.

Rocky over the rainbow ontstond ooit uit een grap en groeide uit tot een hit. De show ging op reprise in een landelijke tour, maar mocht daarna nooit meer opgevoerd worden. De oorspronkelijk rechthebbenden van de muziek waren ‘not amused’ dat hun muziek in een nieuwe voorstelling werd gebruikt. Nu, bijna tien jaar later, wordt Rocky over the rainbow opnieuw op de planken gebracht, maar nu met een volledig nieuwe score en (grotendeels) Nederlandse liedteksten. Volgens de makers is Rocky over the rainbow nu een volwassen comedy. De vraag is echter in hoeverre dat waar is.

De voorstelling wordt geopend met een gezongen introductie van het fenomeen double feature. Gelijktijdig ziet het publiek de voortiteling voor wat zich later op het toneel af zal spelen. Na deze misschien wat lange introductie volgt een nieuwe introductie: die van de verteller. Deze avond was de eer aan Gijs Staverman. Staverman legt het ontstaan van de double feature musical aan het publiek uit en vertelt wat er van hen verwacht kan worden. Dan gaat de voorstelling echt van start. Vanaf het moment dat beide verhalen met elkaar verstrengeld raken volgt de ene na de andere bizarre en soms absurde situatie.

Het script van Rocky over de rainbow is van de hand van Michael Diederich en Eelco Claasen. Diederich tekende ook voor de regie. Petra C. van der Eerden verzorgde de teksten. De wendingen in het plot zijn doorzichtig of onnavolgbaar en de humor is flauw. De gemiddelde grap in Rocky over the rainbow komt dan ook niet verder dan onderbroekenlol. De voorstelling weet dan ook tijdens de première slechts een flauwe lach te ontlokken in plaats van de (ongetwijfeld) beoogde schaterlach. De seksuele grappen gaan tot het puberale aan toe en doen soms de vraag rijzen of dit wel grappig is. Met als toppunt de onnavolgbare (anti-)climax van de voorstelling. Na het op een finalenummer lijkende ‘We zijn eindelijk vrij’ wordt er nog een ruim kwartier aan de voorstelling geplakt waarin het geheel op puberale wijze compleet ontspoort. Aan de verteller om alles recht te trekken op een zo mogelijk nog suffere manier.

De nieuwe muziek (Eelco Claasen) ligt in dezelfde lijn als de songs uit de oorspronkelijke nummers. Echter halen ze het niet bij de originelen. Een enkele song is slechts memorabel (de opkomst van Frankelbaum en de song ‘We zijn eindelijk vrij’). De ‘Blast off’, de vervanger van de ‘Timewarp’, mist echter de pit en het swingende dat het origineel tot zo’n succes maakt. Naast het feit dat personage Mags is vervangen door Blik -een verandering die weinig toevoegt- zijn er verder geen grote veranderingen doorgevoerd.

Gijs Staverman herneemt zijn rol als verteller. Hij doet dit met verve. Met scherpe humor speelt hij in op wat er op het toneel en in de zaal gebeurt. Tijdens de tour zullen naast Staverman Jacques d’Ancona, Harm Edens, Lone van Roosendaal & Jim de groot deze rol op zich nemen.

Frankelbaum werd oorspronkelijk vertolkt door Tony Neef, nu steelt Paul Walthaus de show als de doorgedraaide dokter en diva. Zijn entree is het hoogtepunt van de voorstelling. Jammer is dat zijn rol in de tweede acte naar de achtergrond verschuift. De enige oudgedienden die nu wederom meespelen zijn Rolf Koster, Darryl Charles en Linda Wagenmakers. Rolf Koster herneemt zijn rol uit 2001 (John). Koster overtuigt met zijn personage gedraagt zich heerlijk sterotyperend gay. Linda Wagenmakers transformeert van zoete Dorothy tot spannende meesteres. Indien zij in dezelfde situatie had gezeten als ten tijde van Sssh..it happens had er ongetwijfeld commotie ontstaan. Wagenmakers heeft echter haar eigen keuzes gemaakt en leeft zich met succes helemaal uit in haar spel. Ze speelt en zingt de rol dan ook voortreffelijk.

Darryl Charles kwijt zich prima van zijn taak. Evenals nieuwkomer Jacqueline Aaronson (Janine). Daphne Flint speelt Blik, het personage zonder hart uit de Wizard of Oz. Het feit echter dat haar personage geen gevoel heeft, hoeft niet te beteken dat er kleur in haar spel ontbreekt. Wat helaas wel het geval was. Jorge Verkroost overstijgt de rest van de cast als het aankomt op het neerzetten van een karikatuur. In het gedrag en stemgebruik van zijn karakter is geen eenduidige lijn te ontdekken, waardoor de vraag rijst waarvan Verkroost nu eigenlijk een karikatuur neerzet?

Rocky over the rainbow is volgens de makers een volwassen comedy geworden. Echter blijkt na het zien van de voorstelling dat Rocky zijn pubertijd nog lang niet ontstegen is. Wat begon als een grap blijkt een flauwe grap. We kunnen ons dan ook afvragen waarom deze productie in 2001 zo’n succes was. Doet de nieuwe muziek af aan de oorspronkelijke score? Heeft de humor de tand des tijd niet doorstaan? Of lijkt Rocky over the rainbow in onze herinnering beter dan dat deze voorstelling werkelijk was?

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies