Een leven zonder jou: zakdoeken verplicht!

De 19-jarige Wim neemt zijn intrek in zijn studentenwoning. Hij gaat kunst studeren – net zoals zijn onlangs overleden moeder Roos heeft gedaan. Plots ‘springt’ Iris zijn kamer én zijn leven binnen. Maar Iris doet Wim aan zijn moeder denken. De realiteit van zijn relatie met Iris en de herinnering aan Roos vermengen zich met elkaar. In een draaikolk van emoties herbeleeft Wim de laatste weken met zijn moeder. Geen operatie of bestralingen konden haar dood op afstand houden.Wim neemt een beslissing die zijn leven zal beïnvloeden. Hoe zal liefde zijn leven en toekomst bepalen?

Wat: Een leven zonder jou
Wie: Marleen van der Loo, Pieter van Nieuwenhuyze, Lotte Geertsma
Wanneer: 4 november 2010 (wereldpremière)
Waar: M-lab, Amsterdam
Door: Saskia Ebbing

Een leven zonder jou, vrij naar het boek ‘Als rozenblaadjes vallen’ van Brigitte Minne, is een musical die de uitdrukking “klein maar fijn” meer dan waar maakt. De complete cast bestaat uit slechts drie mensen en het decor is simpel: het hele verhaal speelt zich af in de nieuwe studentenwoning van Wim. Wat alles behalve klein is aan deze musical, is de indruk die hij achterlaat op het publiek. Al vóór pauze zijn overal sniffende geluidjes te horen.

Pieter van Nieuwenhuyze neemt de rol van Wim voor zijn rekening. Hij is in zijn spel zeer geloofwaardig als 19-jarige. Zijn zangstem is warm en ligt prettig in het gehoor.

Roos wordt gespeeld door Marleen van der Loo. Zij zet een moeder neer die vecht voor het leven en vecht voor haar zoon. Ze lijkt hierdoor heel sterk, maar is tegelijk ontzettend kwetsbaar. Van der Loo weet prachtig de innerlijke strijd te vertolken van een vrouw die wil genieten van de tijd die ze nog heeft maar tegelijk haar zoon niet durft te vertellen dat ze niet meer beter wordt.

Lotte Geertsma speelt de rol van Iris. Een praatgrage spring-in-‘t-veld die zorgt voor een komische noot in de voorstelling. Geertsma weet met slechts haar mimiek meermaals de (emotioneel geladen) spanning die in de zaal hangt te doorbreken. Ook heeft zij een uniek stemgeluid en weet daarmee meerdere keren te imponeren.

De muziek van Een leven zonder jou, geschreven door Rory Six, is prachtig. De meeste nummers zijn ballads, wat goed past in de lijn van het verhaal. Hoewel alledrie de castleden een enkele noot missen, is dit al gauw vergeven en vergeten doordat de rest van de voorstelling zo overweldigend mooi is. Muzikale hoogtepunten zijn ‘Afscheid nemen’ en ‘Als rozenblaadjes vallen’, welke beide ook een heftig moment in het verhaal vertellen: respectievelijk het moment dat Roos ongeneesbaar blijkt te zijn en het moment van overlijden.
Erg mooi is ook ‘Deel van jou’, waarin de enorm verschillende stemmen van Marleen van der Loo en Lotte Geertsma prachtig samenklinken. Tenslotte verdient het harmonieus klinkende duet tussen van Nieuwenhuyze en Geertsma, ‘Wie’, een speciale vermelding.

Het decor (Beata Kornatowska) is zoals gezegd eenvoudig van opzet, maar effectief. Een grote lijst met een schilderij van Roos komt als het ware tot leven als Wim herinneringen ophaalt. Daarnaast zien we voornamelijk ezels en muren met prachtige tekeningen en een zitzak die dient als bed. De regie (Dirk Schattner) is slim: ondanks de weinige middelen waarmee gewerkt wordt, weet het publiek precies waar en in welke periode we ons bevinden. De herinneringen van Wim aan Roos sluiten naadloos aan op het ‘nu’, op de scènes met Iris.

Een leven zonder jou is een prachtige, vanaf de eerste seconde meeslepende en voor veel mensen waarschijnlijk confronterende voorstelling. Maar absoluut de moeite waard. Enige voorwaarde: een flinke doos tissues mee!

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies