Daddy Cool: een strak en swingend cliché

De hits van Boney M. en Frank Farian vertaald naar het Nederlands, een blik vol dansers,  enkele (musical) acteurs en een groot projectiescherm zijn de ingrediënten voor de dansmusical Daddy Cool. De voorstelling ging in een ‘Sunny’ Rotterdam groots in première. Musical Reports was aanwezig en zag een sterke dansshow.

Wat: Daddy Cool
Wie: O.a. Kim-Lian van der Meij, Ruben Heerenveen, Anne-Mieke Ruyten en Jetty Mathurin
Waar: Nieuwe Luxor Theater, Rotterdam
Wanneer: 25 september (première)
Door: Jouke van Buuren

Daddy Cool vertelt het verhaal van de Surinaamse jongen Sunny (Ruben Heerenveen) die samen met zijn moeder Pearl (Joanne Telseford) sinds zijn 10de in Nederland (Amsterdam) woont bij zijn ‘tante’ (Jetty Mathurin). Sunny is nu 25 jaar en heeft als droom om een grote danswedstrijd te winnen. Als hij Roos (Kim-Lian van der Meij) tegen het lijf loopt slaat de vlam meteen over. Echter zit niet iedereen op deze nieuwe liefde te wachten. Zo is de moeder van Roos – Ma Baker (Anne-Mieke Ruyten) – helemaal niet blij met deze nieuwe romance. Pearl heeft enkele geheimen over de vader van Sunny die ook Ma Baker kent. En Ma Baker blijkt wel veel meer met de vader van Sunny te maken hebben gehad dan Sunny weet. Als deze geheimen uit blijken te komen komt de liefde tussen Sunny en Roos wel in erg zwaar weer terecht…

Het script bied de cast slechts enkele momenten om te schitteren. Hoogtepunten zijn vooral de goed vertaalde songs die goed gebracht worden door de cast. Het script voelt clichématig aan.  Daarnaast is al binnen enkele minuten na aanvang, bij het publiek, duidelijk hoe het af zal lopen. Castleden krijgen dan ook niet de ruimte om hun personage te ontwikkelen. Met als gevolg dat personages wat vlak blijven en de keuzes van personages onlogisch lijken. Wie nadenkt over de verhaallijn blijft met veel onbeantwoorde vragen zitten. Wie hier niet te lang bij stilstaat ziet een lekkere dansshow. Zo is de opening erg strak en zit de sfeer er meteen goed in. Indrukkwekende stunts volgen elkaar in rap tempo op en je kijkt je ogen uit. Al was de dansfinale voorbij voordat je het door had en had deze zeker wat uitgebreider gemogen. Voor een voorstelling die wordt bestempeld als dansshow van het jaar had er wel wat meer gedanst mogen worden. Daarnaast was het podium soms redelijk leeg, meer ensemble had zeker geen kwaad gekund in de dansscènes.

Kim-Lian van der Meij lijkt gezegend te zijn met de eeuwige jeugd. Ook nu danst, springt, en zingt van der Meij weer zonder dat het haar moeite lijkt te kosten. Vocaal is er niks op van der Meij aan te merken maar het script beperkt ook van der Meij in het creëren van een interessant personage. Ruben Heerenveen lijkt hetzelfde probleem te hebben. Heerenveen weet vooral in de dansscènes te overtuigen en ook vocaal zit alles in orde. Anne-Mieke Ruyten is eindelijk weer in een musical te zien. Nu als de sluwe en uitgekookte clubeigenaresse Ma Baker. Ruyten mag als ‘slechterik’ van de voorstelling lekker uitpakken tijdens het  nummer ‘Ma Baker’ en doet dat uiterst succesvol. Jetty Mathurin weet als een van de weinigen tijdens de spelscènes indruk te maken. Vooral met haar humor weet ze de zaal in te pakken. De dansers in de voorstelling zijn duidelijk dansers en geen acteurs. Het spel van de dansers voelt wat kunstmatig aan en is zeker niet van hetzelfde niveau als de (musical) acteurs. Als musical is Daddy Cool onder andere daarom wat minder geslaagd; als dansshow is het echter een erg aangename voorstelling geworden.

Een groot projectiescherm vult de gehele achterwand van het podium. Naast dit scherm en de bewegende plateaus is er nauwelijks decor. Alles wordt op het projectiescherm geprojecteerd. Deze manier van scènes creëren lijkt vooral de makkelijkste in plaats van de mooiste manier. Al vult het de dansscènes in de voorstelling zeker aan.  Zo creëert men makkelijk een disco of club-sfeer binnen één seconde.

De goed vertaalde songs van Bonny M. en de strakke dans maakt de voorstelling een vermakelijke avond uit. De scènes waarin gezongen en gedanst wordt zijn een feestje tussen de diepgang missende spelscènes in. Desondanks kan je je zeker vermaken bij Daddy Cool, zolang je hier maar met de juiste verwachtingen heen gaat. Daddy Cool is namelijk meer een dansshow dan een musical geworden.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies