Oorlogswinter: zijn de juiste keuzes gemaakt?

Het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT) brengt na het groots opgezette Kruistocht in Spijkerbroek nu een ander spannend jeugdboek naar de theaters. Oorlogswinter van Jan Terlouw is één van de bekendste kinderboeken ooit geschreven, dus de verwachtingen van Musical Reports waren hoog. Maar werden ze ook waargemaakt?

Wat: Oorlogswinter
Wie: O.a. Soy Kroon, Janke Dekker, Timo Descamps, Amy Egbers en Addo Kruizinga
Waar: Zaantheater, Zaandam
Wanneer: 1 oktober (première)
Door: Jouke van Buuren

Het is de winter van 1944-1945. De 15-jarige Michiel (Soy Kroon) raakt tijdens de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog betrokken met enkele verzetstaken. Zo moet hij zorgen voor de gewonde Britse piloot Jack (Timo Descamps) die in het bos verscholen zit. De vader van Michiel is de burgemeester van het dorpje langs de IJssel. Maar wanneer er een dode Duitse soldaat wordt gevonden, nemen de Duitsers onder andere de vader van Michiel gevangen als wraak. Michiel komt samen met zijn moeder (Janke Dekker) en zus (Amy Egbers) voor een belangrijke keuze te staan:  gaan ze door in het verzet of stoppen ze ermee om misschien hun man/vader te kunnen redden?

Aanstormend talent is er zeker te vinden bij het NJMT. Hoofdrolspeler Soy Kroon vertolkt op een prachtige manier de rol van Michiel. Kroon is eigenlijk continue op het podium te zien maar verliest geen enkel moment zijn concentratie. Het sterke spel van Kroon zorgt ervoor dat publiek meteen geboeid is. Vocaal heeft Kroon ook geen enkele moeite met de liedjes uit de voorstelling. Kroon is een talent waar we hopelijk in de toekomst nog veel van horen en zien. Janke Dekker speelt in de voorstelling zowel de moeder van Michiel als ook de rol van barones. Een dubbelrol waarin Dekker verschillende kanten van zich zelf kan laten zien. Vooral met haar spel weet Dekker indruk te maken. Ze slaagt erin twee verschillende personages te laten zien en niemand in het publiek zal twijfelen of nu de moeder of de barones op het podium staat. Timo Descamps speelt de Britse piloot Jack. Descamps heeft slechts een klein aandeel in de voorstelling en weet dan ook geen indruk te maken. Descamps heeft zich in het verleden al bewezen als musicalacteur. Maar mede door enkele regiekeuzes blijft zijn personage vlak.

De voorstelling komt niet van helemaal van de grond. Dit komt vooral door regiekeuzes. Zo is er gekozen voor een podiumbreed projectiescherm. Op dit scherm worden de verschillende landschappen geprojecteerd. De projectie bestaat uit een combinatie van filmprojecties en tekeningen. Vooral in scènebeelden waarin de filmprojecties minimaal zijn is dit een toevoegende waarde. Echter wanneer er filmprojecties van mensen worden gebruikt lijkt dit snel gekunsteld. Dieptepunt was het moment waarop een (geprojecteerd) jongetje door een (lijfelijke) acteur gered moest worden omdat deze aan de dakreling hing. Dit oogde zo onnatuurlijk dat het publiek in lachen uitbarstte. Naast de projectiewanden worden nog enkele tafels en stoelen gebruikt. Nadelig is dat deze steeds  handmatig worden neergezet en opgehaald. Dit haalt het tempo erg uit de voorstelling. Ten slotte is één van de meest spannende scènes uit het boek verworden tot  een anekdote. Deze passage uit het boek wordt nu in een minuut verteld door één van de personage, in plaats van uitgespeeld.

De regiekeuzes en de bewerking van het boek naar musical hebben een grote stempel gedrukt op het eindresultaat. Maar zijn dit de juiste keuzes? Ondanks de goed presterende cast is Oorlogswinter geen hoogvlieger. De projecties zijn soms mooi maar vaker afleidend en storend uitgewerkt dan een toevoeging. De dood van de vader van Michiel komt totaal niet als shockerend over omdat het publiek geen enkele binding heeft met het personage. Ook de muziek maakt op enkele liedjes na geen blijvende indruk. De pauzefinale: “Laat dit het laatste zijn” ligt wel lekker in het gehoor. Tijdens dit liedje en de bijbehorende scène weet de cast voor het eerst echt te ontroeren.

Oorlogswinter de musical is geen hoogvlieger. Het is een voorstelling waarin men met name talent voor de toekomst nu al kan zien spelen. Vooral Soy Kroon als Michiel is een van die talenten. De musical weet helaas niks toe te voegen aan het prachtige boek en de sterke verfilming.

Klik op een foto om te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies