Hoe overleef ik (zonder) liefde vol met humor en handige tips

Hoe overleef ik (zonder) liefde is de tweede musical die gebaseerd is op de bestsellerreeks “Hoe overleef ik?” van Francine Oomen. Een spetterende musical vol liefde, swingende liedjes en natuurlijk survivaltips voor iedereen die verliefd is of van plan is dit te worden.

Wat: Hoe overleef ik (zonder) liefde?
Wie: O.a. Roos van Erkel, Jan Elbertse, Barbara Pouwels, Rutger Le Poole, Thijs Prein
Wanneer: 6 november 2011 (première)
Waar: Theaters Tilburg
Door: Stéphanie van Gerven

Het verhaal is uiteraard gebaseerd op het gelijknamige boek. We zien hoe Rosa en Neuz verliefd op elkaar worden, of Rosa’s moeder uiteindelijk voor Alexander Apenbil of voor Meneer Rosetti kiest en we leren waarom verliefd zijn zo ingewikkeld is. Natuurlijk zijn ook de bekende lijstjes met tips van de partij, telkens aangekondigd door een duidelijk toontje. De musical is echter absoluut geen exacte kopie van het boek; het boek is door Heleen Verburg op een hele sterke manier herschreven, waardoor het een waardig musicalscript geworden is. Rosa besluit in deze musical om het heden en het verleden (beschreven in de eerdere boeken) eens flink door elkaar te gooien. Soms spoelt ze vervelende stukjes door en soms slaat ze gewoon de pagina om naar een compleet ander gedeelte, waardoor we een sprong in de tijd maken. Dit levert in het verhaal af en toe bizarre situaties op: meneer Rosetti blijkt ineens mee te zijn verhuisd van Amsterdam naar Groningen (het verleden), omdat je volgens hem “altijd de liefde van je leven moet achtervolgen”, en Alexander Apenbil wil ineens alles goed maken als engel. Toch schiet het verhaal door deze tijdsprongen lekker op en blijft het continu interessant. Bovendien zijn de leukste stukjes verder uitgediept en zit het script vol met scherpe humor uit iedere (soms onverwachte) hoek, dus reden te meer om lekker te blijven kijken.

Het eerste wat opvalt bij deze musical is het toepasselijke decor. De gehele musical speelt zich af in een groot boek dat uitklapt naar de verschillende scènes. De tekeningen op het decor zijn gemaakt door Annet Schaap, die ook de originele illustraties voor de boeken van Francine Oomen heeft ontworpen. Het decor wordt bovendien verlevendigd doordat het op allerlei manieren betrokken wordt in het spel. De pas gespoten graffiti wordt mooi weergegeven door lichteffecten. De kleding van Rosa, die ze inpakt als ze thuis wil vertrekken, of een muis in de keuken als Rosa alleen voor het huishouden en haar kleine broertje moet zorgen, worden rechtstreeks van het decor geplukt. Soms worden rekwisieten op handige wijze toegevoegd en later weer weggehaald, zoals bijvoorbeeld de trap in een heftige scène tussen Rosa en Neuz (wat moet Rosa het rekwisietenteam daar dankbaar zijn geweest!). Het doordraaien van de scènes is, als het omdraaien van de pagina’s, handig ingebouwd in het verhaal en gaat bovendien ontzettend snel. Niks dan lof voor decorontwerpster Marjolein Ettema dus!

Naast het decor zijn ook de kostuums (Willemijn Kaasjager) in deze musical een lust voor het oog. Wat dacht je van een prachtig paars pak voor een gekke Spanjaard – overigens briljant gespeeld en gezongen door Jan Elbertse, compleet met een accent met sissende ‘s’, lelijke plaksnor en overdreven houding – of een compleet wit kostuum met gouden kraag, gouden boorden en (om het geheel af te maken) schitterende gouden schoenen voor Alexander Apenbil als engel?

Het enige minpuntje aan dit mooie stuk bevindt zich op het muzikale vlak. De liedteksten zijn niet heel sterk en de muziek is niet pakkend. Alhoewel ook hier duidelijk weer is gekozen voor humor en de liedjes inderdaad regelmatig een schaterlach op weten te wekken, doet de keuze om grote gedeeltes in het Engels te zingen absoluut afbreuk aan de kwaliteit.

Gelukkig zijn er ook nog eens briljant gespeelde scènes in dit stuk te vinden. De huilscène van Rosa (Roos van Erkel) in de prullenbak gaat door merg en been. Ook de ondersteunende rollen van de vriendinnen van Rosa (Sophie Schut, Susanne Büchner Presburg en Mirtele Snabilie) worden op een sterke en bijzonder grappige manier neergezet, waardoor deze verhaallijnen op een mooie manier bij elkaar komen. Tenslotte geeft ook de humoristische wijze waarop met het publiek wordt omgegaan, zoals wanneer Alexander Apenbil niet terug wil komen voor het applaus omdat hij dat niet verdiend heeft, een mooie extra dimensie aan dit verhaal.

Deze musical is perfect als je een middag of avond flink wilt lachen met de gehele familie. Waar anders kun je de hoofdpersonen als “deleted items” terugvinden in de prullenbak of ploetert een acteur als engel het hele publiek door om zijn geliefde weer te zien? Zeker als je de boeken gelezen hebt is het absoluut de moeite waard om dit verhaal op deze manier tot leven te zien komen. In visueel opzicht zul je in deze uitvoering niets tekort komen en het is zeker dat je na afloop lachend terugdenkt aan deze productie.

Hoe overleef ik (zonder) liefde trekt nog tot en met 25 maart 2012 als tournee door heel Nederland.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies