De Zangeres weer even tot leven dankzij Ellen Pieters

Van jong tot oud; bijna iedereen (her)kent op zijn minst één van de honderden liedjes van De Zangeres Zonder Naam. De koningin van het Nederlandse levenslied was voor producenten De Graaf en Cornelissen een inspiratiebron voor een nieuwe Nederlandse musical. Musical Reports zocht de Zangeres op in het theater en heeft zich uitstekend vermaakt.

Wat: De Zangeres Zonder Naam de musical
Wie: O.a. Ellen Pieters, Sabine Beens, Jasper Kerkhof, Eric Beekes en Job Bovelander
Wanneer: 22 november 2011
Waar: DeLaMar Theater,  Amsterdam
Door: Jouke van Buuren

De voorstelling vertelt het leven van Mary Bey-Servaes (Ellen Pieters), beter bekend als De Zangeres Zonder Naam. Al snel is duidelijk dat het leven van De Zangeres niet alleen over rozen ging. De hoogtepunten van haar leven en carrière komen aan bod, maar ook de dieptepunten zoals de dood van haar man Sjo. Er is gekozen om het verhaal te vertellen vanuit de ogen van het personage Vivian (Sabine Beens). Vivian doet anno 2011 auditie voor een talentenjacht. Ze besluit auditie te doen met een liedje van De Zangeres. De jury is onder de indruk van haar stem maar vind het liedje erg ouderwets.  Vivian wacht op het oordeel van de jury en op dat moment openbaart De Zangeres zich als een gedachtespinsel. Vivian maakt kennis met De Zangeres, haar leven en de mensen om haar heen zoals haar trouwste fan (Eric Beeks), haar man Sjo (Jasper Kerkhof) en haar ontdekker en manager Johnny Hoes (tevens Jasper Kerkhof).

Ellen Pieters heeft de zware taak De Zangeres weer tot leven te wekken. Tevens is Pieters tijdens de gehele voorstelling op het podium en verplaatst ze zich niet tot nauwelijks. Maar al tijdens het eerste tonen van het eerste liedje (Mexico) weet Pieters meteen te overtuigen. Zoals we van Pieters gewend zijn beheerst ze uitstekend het stemgeluid, de bewegingen en maniertjes van haar personage. Indruk maakt Pieters vooral door haar sterke spel. Ze weet de Zangeres (opnieuw) een gezicht te geven, haar pijn over te brengen maar ook haar humor. Pieters speelt nominatiewaardig in deze voorstelling! Naast haar staat ook Sabine Beens (bijna) altijd op het podium als het auditerende meisje Vivian. Beens zet een sympathieke maar wat onzekere Vivian neer en weet haar personage mooi vorm te geven. Jasper Kerkhof vertolkt de rollen van Sjo Servaes en Johnny Hoes en weet met beide personages het publiek regelmatig te vermaken. Boeiend is te zien hoe moeilijk de relatie tussen Sjo en De Zangeres soms was en het is schrijnend is het om te zien hoe Sjo zijn vrouw Mary smeekt om te stoppen voordat het te laat is. Eric Beeks speelt de trouwste fan van De Zangeres die tot lang naar haar dood optrad in de jurken van De Zangeres om haar maar niet te laten vergeten. Ontroerend is het om te zien dat ook deze fan anno 2011 twijfelt. Hij wil eigenlijk stoppen met het optreden als De Zangeres; maar zullen de mensen dan De Zangeres niet voorgoed vergeten?

Naast deze castleden staan ook Job Bovelander, Stefan de Kogel, Ylva Wichers Schreur en Nikki van Ostaijen op het podium. Het viertal vertolkt verschillende kleine rollen maar ze krijgen niet de kans om echt uit te pakken en op te vallen. Alleen Job Bovelander weet met zijn warme stem de zaal in te pakken als hij het nummer ‘Mijn Schoonste Roos’ zingt.

Lars Boom heeft een sterk script geschreven. Al gebeurt er tijdens de voorstelling eigenlijk niks (het personage Vivian doet auditie en wacht op de uitslag) maar toch krijg je als bezoeker het gehele levensverhaal van De Zangeres te zien. Enkele van haar grootste hits komen voorbij. Meestal helpen de liedjes niet het verhaal te vertellen (wat eigenlijk de voorwaarde is voor een musicalliedje). Toch stoort dit niet, bezoekers verwachten natuurlijk de grootste hits en deze krijgen ze ook. Gekozen is om ook enkele nieuwe arrangementen te schrijven. Het meest opvallend is dan ook de rock versie van “Mag ik van u een lift meneer” wat misschien net iets te veel uit de toon valt. De voorstelling loopt goed door. Voordat je het als bezoeker door hebt is het pauze en een klein uurtje later is de voorstelling al voorbij. Om misschien net wat meer snelheid te krijgen had de medley in de 1ste acte geschrapt kunnen worden. Deze medley valt erg uit de toon en komt totaal uit het niets. De voorstelling is voor het oudere publiek een voorstelling vol herkenning. Bij jongeren is  het repertoire van De Zangeres vooral een synoniem voor ‘fout en kitsch’. Je kan je dan als producent ook afvragen of deze voorstelling een jong publiek zal aantrekken en of er anno 2011 nog volle zalen te vullen zijn met de muziek van De Zangeres.

De voorstelling is een opvallend vermakelijke voorstelling geworden. Ellen Pieters schittert als De Zangeres en weet meteen de gehele zaal in te pakken. De scriptschrijver heeft gekozen om het leven van De Zangeres in een hedendaags jasje te steken en dat is gelukt. Voor de oudere bezoeker een feest van herkenning en voor het jonge publiek stiekem een hele leuke (foute) avond uit.

Klik op een foto om te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies