Jamai Loman is “De Winnaar”

De nieuwe muziektheaterproductie “De Winnaar” vertelt het verhaal van een gewone jongen die een tv talentenjacht wint en binnen korte tijd gekatapulteerd wordt tot grote ster. De hoofdrol wordt gespeeld door Jamai Loman. Alhoewel hij de eerste editie van Idols gewonnen heeft is het stuk niet biografisch. De Winnaar is een interactieve voorstelling waarbij de telefoons voor de verandering aan mogen blijven. Net als bij talentenjachten op tv kan het publiek door middel van tweets en likes het verloop van de voorstelling beïnvloeden.

Op 29 november vond de perspresentatie van deze productie plaats, waarbij aan cast & creatives vragen gesteld konden worden. Musical Reports was erbij.

Wat: De Winnaar
Wie: Jamai Loman, Thomas de Bres, Christine van Stralen, Frans Heemskerk, Sieta Keizer
Waar: M-lab, Amsterdam
Wanneer: 29 november 2011
Door: Stéphanie van Gerven

Wat is nu precies het verhaal achter de winnaar?
Sieta: Het gaat over een jonge jongen, die heel veel moet van de buitenwereld en in die toestand opgroeit. Dit geldt voor iedere puber, maar de showbizzwereld dient hiervoor als een prachtige metafoor.
Jamai: Ik wil niks vertellen met “De Winnaar”. Het is een verhaal, niet biografisch, dat gaat over wat er kan gebeuren met een persoon na een talentenjacht. Het is niet bedoeld om de keerzijde te laten zien en dit hoeft ook niet perse negatief te zijn.
Sieta: Het is voor ons natuurlijk wel de kers op de taart dat Jamai de rol van Emiel wilde spelen, aangezien hij voor ons als allereerste Idols winnaar toch wel symbool staat voor dit soort winnaars. Eén van de doelen van het M-Lab is om jongere mensen (weer) naar het theater te trekken. Wij hopen met dit verhaal aan deze doelgroep te appeleren.

Wat voor liedjes kunnen wij precies verwachten in “De Winnaar”?
Jamai: Er zitten heel veel mooie nummers in deze voorstelling. Dit zijn allemaal bestaande nummers.
Christine: Jamai en ik zingen samen ook een prachtig lied van Harry Jekkers.
Thomas: En ik gooi er nog even een Justin Bieber rap tussendoor.

Hoe moeten wij de invloed van het publiek (door tweets en likes red.) zien?
Sieta: Dit is echt een experiment, iets wat nog nooit eerder gedaan is. Wij willen kijken of de directe interactie met het publiek een meerwaarde creëert voor een stuk. Hierin gaan we vrij ver, het is zelfs mogelijk dat er per avond een andere uitkomst van het stuk is. Het zou echter prima kunnen dat na dit experiment blijkt dat het toch geen meerwaarde oplevert en dat dit een eenmalige test is. Dit is juist waar het M-Lab voor staat; het ontwikkelen van nieuwe ideeën en kijken of we dit in de markt kunnen zetten.

Waarom is er gekozen om het script door Henk Rijks te laten schrijven (Henk Rijks is in principe een auteur en geen scriptschrijver red.)?
Sieta: Ik las zijn roman (“De Kostwinnaar” red.) en het stoute en eigenzinnige taalgebruik beviel me wel. Dit geeft voldoende bite om dit verhaal voor een jonger publiek en in de huidige tijd te kunnen plaatsen.
Thomas: Ik zeg bijvoorbeeld nadat Jamai net gewonnen heeft: “Emiel, Emiel, nu al beroemd maar nog geen haar op zijn piel”. Best wel stout taalgebruik denk ik zo!

Frans, jij lijkt zo’n beetje de huispianist bij M-Lab te worden, klopt dat?
Frans: Het lijkt erop ja, dit wordt nu al mijn 13e voorstelling.
Jamai: 13de?
Frans: Nou ja, aan één voorstelling heb ik alleen meegewerkt en niet gespeeld, dus eigenlijk is het de 12,5de voorstelling. Komt het toch nog goed!

Thomas en Christine komen uit het “serieuzere” toneel en hebben nog niet eerder iets met musicals gedaan. Wat is nu precies het verschil tussen die vorm van toneel en musicalacteren?
Christine: In mijn ogen is er niet echt verschil.
Jamai: Voor mij voelt het wel wezenlijk anders. In musicals is het normaal gesproken meer een kwestie van de scènes op de juiste manier “zetten” en ben je minder betrokken bij het creatieve proces. Het is wel heel prettig dat je hier bij het M-lab juist wel van het begin tot eind bij betrokken wordt.
Sieta: Het belangrijkste is dat er goed geacteerd wordt, onafhankelijk van in welke vorm, of dat nu in een musical is, op televisie of in een toneelstuk is. In mijn ideale wereld zouden al deze verschillende vormen door elkaar heen lopen. Om deze reden waren wij ook juist zo blij dat Thomas en Christine “ja” hebben gezegd op deze productie.

Thomas en Christine, jullie geven al aan dat deze muziektheaterproductie in het M-Lab iets heel anders is dan de gemiddelde musical, vanwege het creatieve proces waarbij je toch betrokken wordt. Betekent dit dat jullie “nee” zouden zeggen als jullie gevraagd worden om in één van de grotere producties te spelen?
Christine: Ik zou direct “ja” zeggen. Het lijkt me een fijne ervaring om een keer een radertje te zijn in het grote geheel en deel uit te mogen maken van zo’n gigantische productie (hiermee bedoelt ze bijvoorbeeld Soldaat van Oranje, die zij twee weken hiervoor met haar zoontje gezien heeft red.).
Sieta: Het zou toch prachtig zijn als deze grenzen een keer open gegooid zouden kunnen worden en we één creatief vak zouden creëren i.p.v. allerlei verschillende acteervakken?

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies