De boot en het meisje: theater zoals het M-Lab betaamt

De boot en het meisje gaat over vriendschap en liefde, maar vooral over het schemergebied tussen beide. Bestaat het eigenlijk wel, dat een man en vrouw ‘gewoon’ beste vrienden kunnen zijn? Of zit er altijd meer achter?

Wat: De boot en het meisje
Wie: O.a. Sander van Amsterdam, Nathalie van Gent, Vincent Croiset, Samuel Hubner Casado
Wanneer: 10 februari 2012 (première)
Waar: Diligentia te Den Haag
Door: Stéphanie van Gerven

In ‘De boot en het meisje’ ontmoeten we Iwan (Sander van Amsterdam) en zijn beste vriendin Rosa (Nathalie van Gent). Iwan heeft geen duidelijk doel in zijn leven en Rosa probeert hem hiermee te helpen. Wanneer Rosa als suggestie oppert dat hij een boot kan kopen om op te wonen en om mee te varen, besluit Sander hier direct werk van te maken. Doet hij dit echter vanwege de juiste redenen of is er toch een achterliggend motief?

In 2010 was De boot en het meisje al succesvol te zien in het M-Lab. Het afgelopen jaar is de voorstelling verder doorontwikkeld, om tot de huidige rondreizende versie te komen. Het resultaat mag er wezen: serieus theater met spel op hoog niveau, goede muzikanten en Nathalie van Gent die op vocale wijze de musicalwereld recht aan doet. Een productie die weergeeft waar het M-Lab voor staat dus.

Vooral Sander van Amsterdam (Iwan) draagt de show. We worden compleet meegezogen in zijn wereld, met zijn gevoelens en gedachten. De invulling die hij aan deze rol geeft past hem als een handschoen en als publiek kun je niets anders doen dan genieten van de prachtige vertolking die Sander hier weggeeft. Nathalie van Gent is vocaal sterk en weet met haar charmes de show, als enige vrouw in de gehele cast, toch een vrouwelijk tintje mee te geven.

Naast de twee hoofdrolspelers is ook de rest van de cast, bestaande uit Casper Gimbrère, Samuel Hubner Casado, Lennart Monaster en Vincent Croiset vrijwel de gehele voorstelling op het toneel te vinden. Zij functioneren als achtergrondkoor en brengen daarnaast allevier een eigen rol in, waarna ze weer in het geheel verdwijnen. Vooral het accent van Samuel als de Spaanse uitwisselingsstudent Jordi overtuigt, maar ook de andere individuele rollen zijn qua spel sterk uitgevoerd.

Een kleine kanttekening bij het geheel is de aansluiting van de liedjes bij het verhaal. Normaal gesproken hebben de liedjes in een musical een ondersteunende functie en helpen ze het verhaal beter te begrijpen. In deze voorstelling lijken de liedjes echter vaak overbodig en bovendien (op de solo’s van Nathalie na) qua zang niet hoogstaand.

Veel kleine dingen in deze voorstelling weten echter een glimlach te ontlokken. De camera die vaak heel dicht op de gezichten van de acteurs gezet wordt, het hekje (de winkel) dat continu vastgehouden moet worden door een van de acteurs, het ‘kostuum’ van schipper Koos (een gestippelde onderbroek met een Chinese zijden badjas) en de hond (Rataplan) die vrolijk over het podium dartelt.

Al met al voldoende reden om deze voorstelling te bekijken. Het verhaal intrigeert tot het slot, al zit er weinig voortgang in en eindigt het in een open einde. Door de combinatie van het serieuze acteerwerk en de vrolijke muziek is dit een andere voorstelling dan de meesten. En zeg nou zelf, dat soort voorstellingen zijn meestal toch het allerleukst? De boot en het meisje is nog tot en met 28 februari in verschillende theaters door heel Nederland te zien.

Klik op de foto’s om ze te vergroten of bekijk onze reportage van de perspresentatie op ons Youtubekanaal.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies