Patrick de Jong (showregisseur Musical Classics): Een spannende wedstrijd

Op vrijdag 30 en zaterdag 31 maart wordt Ahoy omgedoopt tot een waar musical walhalla. Een keur aan Nederlandse musical- en popartiesten zullen onder begeleiding van een 55-koppig orkest tal van musical klassiekers zingen. In afwachting van dit event presenteert Musical Reports een maand lang elke woensdag een column. Vier betrokkenen kruipen in de pen om hun Musical Classics beleving te delen.

Patrick de Jong schrijft over zijn samenwerking met Maurice Luttikhuis bij de totstandkoming van het programma.

Soms worden je in het leven van die opmerkelijke uitdagingen aangeboden die je gewoonweg niet kunt afslaan. ‘Wil je eens meedenken over een gevarieerd, mooi en klassiek programma waarin thema’s van bekende musicals tot leven komen?’, luidde de vraag van de producent. Hiervoor werd ik gekoppeld aan de bekende dirigent én musicalkenner Maurice Luttikhuis.

‘Nou, Maurice, dit wordt een omgekeerd concert, iets eens totaal anders’, begin ik onze eerste creatieve bespreking. ‘Er wordt een concert gevraagd waarin musical weliswaar een rol speelt, zonder dat er ook daadwerkelijk een hoofdrol gespeeld gaat worden’, vervolg ik terwijl aan de andere kant van de vergadertafel spontaan de ogen van de dirigent en muzikaal leider beginnen te glinsteren. ‘YES! Patrick, het echte acteerwerk zal ditmaal van de muziek komen en daarmee staan we aan de vooravond van een écht hele spannende wedstrijd, amice!’, onderbreekt hij met razend enthousiasme mijn proloog. Een spannende wedstrijd, denk ik. Het bleek uiteindelijk een ware ‘kruistocht’ door een wonderlijke, muzikale wereld, beter bekend als…: musical!

In de weken na onze eerste bespreking laat Maurice mij de schoonheid van het musicalrepertoire ontdekken, waarvan er wereldwijd zo’n onuitputtelijke hoeveelheid is geproduceerd. Van Jesus Christ Superstar tot Evita. Van Cats, The Phantom of the Opera, Sunset Boulevard, 42nd Street, Top Hat, Carousel,  Oklahoma, Show Boat tot aan Funny Girl. Wanneer je denkt de meeste kaskrakers van Broadway en West End enigszins in kaart te hebben gebracht, kun je het lijstje verder uitbreiden met dansmusicals als Dirty Dancing, Fame, Billy Elliot en Footloose. Onderwijl (her)ontdek je ook nog die zo bekende melodieën, maar ook tijdloze arrangementen uit filmmusicals als Yentl, Beauty and the Beast,  The Sound of Music, Hair, Annie, Moulin Rouge, Chicago, De-Lovely, Rent, Hairspray en Mamma Mia. Kortom: een onmetelijke bron van inspiratie. Vraag een willekeurige musicalliefhebber naar zijn of haar voorkeur, dan weet je je vervolgens verzekerd van ‘Telkens Weer’ (Willeke, de musical) of een andere titel of songtrack. Zo stilaan beginnen wij ons te realiseren dat we aan een programma werken dat eigenlijk nooit helemaal af zal en kan zijn. Misschien dat we met deze formule wel een traditie kunnen opbouwen? Voor wat betreft het repertoire kunnen we de komende jaren en jaren stevig vooruit. Omdat ‘de musical’ in feite zo’n een beetje ‘van iedereen’ is, worden via de social media liefhebbers opgeroepen om die ene ‘all-time favourite’ kenbaar te maken. Juist in deze tijd kan je volop ‘oog en oor’ hebben voor de mening van het publiek. We maken per slot een 2 uur durend programma voor en met een aandachtig publiek, een eeuwenoude theaterwijsheid (…). De reacties die hierop volgen zijn overweldigend met meer dan 3.000 actieve deelnemers!

Toch komt er dan dat moment om met elkaar te werken aan die ene sluitende ‘compositie’, maar niet zonder slag of stoot! Aan de hand van enkele zogeheten ‘kill your darlings’-vergaderingen kruisen de zwaarden tijdens de verdediging van die ene ultieme favoriet die uiteindelijk moet wijken voor die andere. Met als resultaat een klassieke avond met pure muziek. Herkenning en emotie wisselen elkaar af, soms lyrisch, dan weer opzwepend. Grootse arrangementen begeleiden straks al die fantastische stemmen. Stuk voor stuk regelrechte pronkstukken uit onze nationale musical- en lichte muziekcollectie.

De eerste helft van de wedstrijd lijkt nu gespeeld. De selectie staat opgesteld en is in topvorm. De ‘grasmat’ van die kolkende Ahoy-arena ligt er straks fantastisch bij. Of er doelpunten gescoord gaan worden? Tja, dat zal blijken. Want inderdaad Maurice, mijn beste amice… het wordt een hele spannende wedstrijd!

Patrick de Jong, showregisseur Musical Classics

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies