Home Again: een springplank voor jong talent?

Het Nationale Fonds Kinderhulp en Lef Theaterproducties zijn de samenwerking aangegaan. Deze samenwerking resulteert in de nieuwe theaterproductie Home Again, wat een vervolg is op de musical Home van enkele jaren geleden. Destijds maakte Kim-Lian van der Meij haar musicaldebuut. Of dit vervolg als net zo’n springplank zal dienen zal de toekomst uit moeten wijzen.

Wat: Home Again
Wie: Oa. Joël de Tombe, Desi van Doeveren, Maikel Leijenhorst & Amir Vahidi
Wanneer: 8 maart 2012 (première)
Waar: Stadsschouwburg, Deventer
Door: Robin Streppel

Home Again speelt zich af in een opvanghuis voor jongeren. De jongeren die er wonen hebben allen hun eigen problemen, welke in de verschillende scènes duidelijk worden. Hoofdpersoon Burg is de criminele broer van Sept, die zijn leven wil veranderen. Hij moet echter nog één laatste klus doen om afscheid te nemen van zijn criminele bestaan. Die klus gaat volkomen verkeerd en als hij geen vluchtplaats meer kan vinden, bedenkt Burg dat hij wellicht onderdak kan krijgen in dit huis, bij zijn jongere broer Sept. Dit leidt tot rare verwikkelingen en uiteindelijk komt het publiek de oorzaak van de problematiek te weten. De andere verhaallijnen zijn minstens zo spannend en indrukwekkend.

De problematiek die speelt binnen de voorstelling lijkt herkenbaar voor het aanwezige publiek. Bij deze premièreavond zijn vele jongeren uit de jeugdzorg uitgenodigd. Hun reacties zijn uiteenlopend, want er wordt veel informatie gedeeld tijdens de voorstelling, dit leidt meerdere keren tot veel rumoer in de zaal. De acteurs spelen pittige scènes vol seksualiteit, geweld en drugsgebruik. Ondanks de emoties van het jonge publiek, dat gepaard gaat met veel geschreeuw, laten de acteurs zich niet afleiden; dit getuigt van professionaliteit. Desi van Doeveren speelt een heftige scène, waarin ze haar lichaam verkoopt om drugs te kunnen kopen. Deze scène laat niets aan de verbeelding over. Hetzelfde geldt voor het naakt wat te zien is in deze productie. Helaas is dit is niet altijd functioneel voor het verhaal, al lijkt het de jongeren wel te prikkelen. Het getuigt hoe dan ook van lef om letterlijk naakt te staan voor een halve middelbare school. Van deze doelgroep kun je niet verwachten dat zij de theateretiquette volledig beheersen.

Deze productie lijkt dé gelegenheid om als jonge musicalacteur ervaring op te doen in een hoofdrol. De acteurs zijn net afgestudeerd of lopen stage, en dat komt de jeugdigheid van de voorstelling ten goede. Stuk voor stuk hebben ze iets eigens, dit past bij de personages die tot uitersten gaan. Met bewondering reageerde het publiek op de jonge actrice Nicole Rushing die automutilerend onder de douche te zien is; naakt! Een pittige vuurdoop in het professionele theater, maar ze geeft prachtig de emoties weer. Hetzelfde geldt voor Coumba van Hoven, die neerzet hoe zij als zwangere tiener worstelt met haar problematiek.

Minder goed uit de verf komen Joël de Tombe en Amir Vahidi, die beiden regelmatig onverstaanbaar zijn tijdens het zingen. Amir heeft op het toneel een innemende persoonlijheid, maar zijn rol biedt hem niet de gelegenheid iets toe te voegen aan de voorstelling. Mooi is het samenspel van Guus Bok (Sept) en Joël de Tombe, deze acteurs weten hun conflict en strijd met elkaar mooi uit te beelden. Guus Bok weet in zijn personage juist dat stoere te leggen wat Joël mist. Joël de Tombe is in zijn rol als de stoere en criminele Burg niet geloofwaardig, wat komt door zijn brave voorkomen. Zijn stem leent zich niet voor de rauwe rockklanken die bij zijn personage en zeker de muziek passen. Juist de rockmuziek spreekt aan in deze voorstelling. Zeker in combinatie met het heftige thema zorgt de muziek ervoor dat het binnenkomt. Het ene nummer is sterker dan het ander, maar de productie heeft geen zwakke score. Het enige minpunt is dat Dick van den Heuvel en Fons Merkies voor veel herhaling hebben gekozen. De herhaling maakt het wat saai, maar dat wordt opgevangen door het grove taalgebruik in de liedteksten. Dit grove taalgebruik lijkt wederom als enige functie te hebben het jeugdige publiek te prikkelen en reacties uit de zaal uit te lokken. De techniek was deze avond niet optimaal, daarnaast leken acteurs te schakelen tussen verschillende registers van hun stem. Dit kwam de verstaanbaarheid in de harde solonummers niet ten goede. De samenzang was daarentegen prima te verstaan.

De tekstfouten in de voorstelling waren niet gering, dat terwijl deze voorstelling ook een pedagogische doelstelling heeft. Om een voorbeeld te noemen in één van de nummers van Desi van Doeveren: “Ik heb geen geld, maar ook geen poen.” Jammer, want het beladen thema van prostitutie wordt met zulke nietszeggende teksten tekort gedaan.

Het decor van deze voorstelling is simpel, maar functioneel. Een huis is neergezet met drie verrijdbare wanden en hekken. Deze worden aangepast aan de scéne. Uri Rapaport laat zien zijn ontwerp dat er niet veel nodig is om dergelijk verhaal vol echte menselijke problemen te ondersteunen. De zwarte basis van het decor maakt mogelijk dat het publiek zich vooral op de personages kan focussen. Home Again lijkt een light versie van de musical Rent, doordat niet alles in de regie van Benno Hoogveld op elkaar lijkt aan te sluiten. Het concept is leuk benaderd, maar mist samenhang.

Home Again is een spannend nieuw project in de Nederlandse theaters. De pedagogische functie van de voorstelling maakt deze productie sympathiek. Ondanks de aansprekende rocknummers en heftige verhaalijnen lijkt Home Again niet één geheel. Een voorstelling met positieve elementen, maar ook zeker verbeterpunten. De voorstelling leidt tot gesprekstof en herkenbaarheid bij de doelgroep. Deze doelstelling heeft Home Again bereikt.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies