Interview met ‘musicaldebutant’ Ursel de Geer over Grand Hotel

Eind april en begin mei is de musical Grand Hotel voor het eerst te zien in Nederland. M-Lab brengt deze voorstelling op locatie. Het vijfsterrenhotel Sofitel Legend The Grand dient als decor voor deze musical. Op 11 april vond de perspresentatie plaats. Tijdens deze presentatie gaf de volledige cast act de presence en trakteerde de aanwezige pers op twee optredens. Musical Reports sprak met Ursel De Geer over zijn musicaldebuut als regisseur van Grand Hotel.

Wat: Grand Hotel
Wie: o.a. Ursel de Geer en Trudi Klever
Wanneer: 11 april 2012 (perspresentatie)
Waar: Sofitel Legend The Grand, Amsterdam.
Door: Jouke van Buuren & Marianne van der Zwaag

Bent u tot nu toe al tevreden?
‘Ja. Ik merk dat er heel hard gewerkt wordt. Dit is mijn eerste musical die ik moet regisseren en ik merk dat het heel anders gaat dan bij toneel. Er zijn bij musical natuurlijk drie disciplines in plaats van één en dat is een groot verschil. Daar moest ik in het begin wel even aan wennen. Ik dacht steeds, vandaag ga ik gewoon een dag alleen maar werken aan de acteurs en aan de scènes maar dat kan niet bij musical. Ik heb niet zo veel ervaring met musical. Ik heb ooit 1x stage gelopen in New York bij de musical ‘Oh what a lovely evening’. En daar verbaasde ik me heel erg over het strakke schema en omdat het feit dat iedereen in groepjes aan het werk was.  Dat zijn we bij toneel  niet gewend.  Daar zit men diepgaand aan scènes te werken door heel veel uit te proberen en hier moeten heel vlug dingen tot stand komen en dat is heel spannend en fascinerend werk.’

Jullie zijn pas net begonnen met de repetities. Is het haalbaar om over 2 weken al te gaan spelen?
‘We zullen wel moeten. Ik hoop dat het tegen die tijd de moeite is om er naar te gaan kijken. Kijk dingen zijn nooit af zoals een balletvoorstelling af kan zijn als de choreografie klaar is. Bij toneel en musical kan er altijd nog wel gesleuteld worden. Er kan altijd nog meer verdieping in en scènes kunnen op een andere manier worden gespeeld. Als ik 80% haal van het gene dat ik in mijn hoofd heb in die vier weken dat we mogen repeteren, dan ben ik al ongelofelijk tevreden. Bovendien is het een experiment, het is het M-lab, ik hoef hier niet mee op broadway te staan.’

Dit is de eerste keer dat u een musical regisseert. Waarom nu pas?
‘Ik ben nooit eerder gevraagd. Ten tweede is mijn grote passie toneel. Daarnaast doe ik ook wel eens film en televisiedingen. Maar waar ik vandaan kom en wat ik ben is toneel. De moeder der dingen. Ik werd voor deze functie gevraagd en ik heb ja gezegd omdat het me een geweldig experiment leek.’

Waarom komt de musical nu pas naar Nederland?
‘Geen idee. Ik vind het onbegrijpelijk want ik denk dat het ook een hele mooie musical is om in de grote theaters te doen.’

De musical speelt op locatie en niet zoals gewoonlijk in het theater van het M-lab. Waarom is dat?
‘ Op locatie is veel spannender dan een gebouwd decor in de theaterzaal van het M-lab.  Zeker met dit stuk omdat we het ook spelen in een grand hotel. Het is fantastisch, maar we hebben doordat we op locatie spelen ook wel last van beperkingen. Zo kunnen we hier bijvoorbeeld maar een paar keer repeteren.’

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies