DVD review ‘Love Never Dies’

In 1986 was The Phantom of the Opera voor het eerst te zien. Een musical die zou uitgroeien tot een ware klassieker. Vier jaar na de wereldpremière van The Phantom of the Opera speelde componist Andrew Lloyd Webber al met het idee voor een vervolg. In 2007 maakte Lloyd Webber in een videoblog bekend dat het er dan toch van zou komen. Zo’n drie jaar later beleefde Love Never Dies, ook wel Phantom 2 genoemd, haar première op het Londonse West End.

De Engelse en ook de Amerikaanse pers waren sterk verdeeld over de show. De één beloonde de voorstelling met vijf sterren en de ander slechts met twee. Over één ding waren de meeste recensenten het echter eens: de muziek van Love Never Dies is één van Lloyd Webbers beste werken. Het script van Ben Elton kreeg het echter zwaar te verduren en werd hoofdzakelijk benoemd als zwak punt. Naar aanleiding van deze kritieken werd de productie zelfs korte tijd gesloten om veranderingen in de show aan te brengen. Ondanks dat de kritieken beter waren, bleven de bezoekersaantallen achter op wat benodigd was. In augustus 2011 viel dan ook het doek voor Love Never Dies op West End. Ook de geplande première op Broadway zou geen doorgang vinden. Echter enkele dagen nadat dit officieel bekend werd gemaakt, kondigde Andrew Lloyd Webber een Australische productie aan. Voor deze productie zou de show volledig onder handen genomen worden. Een compleet nieuw decorontwerp en scriptwijzigingen en een nieuwe regie (Simon Phillips) waren hier een onderdeel van. Lloyd Webber heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij niet volledig tevreden was met de Londonse productie. Des te meer tevreden was hij over de Australische productie die in mei 2011 in première ging. Lloyd Webber heeft meermaals gezegd dat dit de show is, zoals hij hem voor ogen had.

De Australische productie werd dan ook zeer goed door de pers ontvangen en ook de bezoekersaantallen waren goed. Iets wat niet zo verwonderlijk is wanneer je de DVD bekijkt van deze voorstelling. De gehele voorstelling is namelijk dit jaar op DVD uitgebracht.

De Britse pers had het vanaf de eerste première al bij het rechte eind: De score van Love Never Dies is ongetwijfeld één van de beste werken van Lloyd Webber. Het is twee uur onafgebroken genieten van melodieuze en bombastische partituren in deze doorgecomponeerde musical. De stemmen van de hoofdrolspelers Ben Lewis (Phantom) en Anna O’Byrne (Christine) zijn prachtig en kleuren mooi met elkaar. De absolute klapper is de opening ‘Till I hear you sing’, waarna muzikale hoogtepunten  elkaar opvolgen.

Ook het aangepaste script werkt. De voorstelling weet te raken, zelfs via je eigen TV. Daarnaast zijn de decors verbluffend. Het aanschouwen van de DVD doet je verlangen naar het live ervaren van Love Never Dies in deze uitvoering. Overigens absoluut niet door de kwaliteit van de opname. De show is zo goed geregistreerd, dat het is als of je naar een film kijkt. Het kan alleen geen kwaad om de Nederlandse ondertiteling uit te laten, die laat namelijk nogal wat te wensen over. De DVD van de Australische Love Never Dies is een echte ‘must have’ voor elke musicalliefhebber. Zeker zolang het Nederlandse publiek alleen maar kan dromen van een Nederlandse uitvoering.

DVD winnen van Love Never Dies? Doe mee met de prijsvraag: http://musicalreports.nl/?p=13130

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.