Yab Yum: een circus is het zeker.

De nieuw geproduceerde Nederlandse productie Yab Yum, het circus van de nacht  -vrij naar Theo Heufts bestseller- ging gisteravond in première in het bekendste circus van Amsterdam: Carré. Wij waren zeer benieuwd en besloten ook een kijkje te nemen in het alom bekende bordeel.

Wat: Yab Yum, het circus van de nacht
Wie: o.a. Richard Groenendijk, Annick Boer en Nelly Frijda
Waar: Carré, Amsterdam
Wanneer: 29 augustus 2012 (première)
Door: Saskia Ebbing

Het klinkt veelbelovend: een musical over het beroemde Yab Yum. Een voorstelling die niet enkel gaat over de mooie jonge vrouwen in een bordeel, maar juist ook de gevoelens, de twijfels, het verdriet en de eenzaamheid van diezelfde meisjes laat zien. Centraal staat het liefdesverhaal van Angel (Annick Boer) en de heetgebakerde topcrimineel Kees van Vliet (Bas Muijs). Ondanks één van haar eigen gouden regels -nooit verliefd worden- valt Angel als een blok voor Kees. Hij ontpopt zich echter snel als een soort ‘meester’, die desnoods met geweld de club wil overnemen en Angel zijn eigendom wil maken.

Aan het niveau van de circusartiesten ligt het in ieder geval niet. Vier internationale duo’s, die allen hun vakgebied tot in de puntjes beheersen, weten het publiek keer op keer hun adem te benemen. Dans (Elena Skrypets & Dima Salov), acrobatiek (Anastasiya Nasridinova & Sergii Maliutin en Yuliia Lytvynchuk & Valerii Volynets), een slangenacts: allerlei facetten zijn vertegenwoordigd in Yab Yum. Jammer is dat de acts, hoe fantastisch ook om te zien, weinig logisch in het verhaal passen. Waar het dansnummer aan het begin van de voorstelling nog ondersteunend is voor het gezongen lied, komen de meeste nummers daarna (al dan niet letterlijk) plompverloren uit de lucht vallen. Alleen de krachtige dans van Martin van Bentem (eerder gezien in Dirty Dancing) en Mariëlle Constancia voegt extra vuurwerk toe aan een fikse ruzie tussen Angel en Kees. Dit doet ergens denken aan de ‘Angry Dance’ uit Billy Elliot.

Ook Richard Groenendijk weet als ‘de nicht van Yab Yum’ John het publiek om zijn vinger te winden. Waar het zangniveau helaas niet bij alle acteurs om over naar huis te schrijven is, brengt Groenendijk ’t er met zijn warme stem prima vanaf. Ook krijgt hij voldoende kans juist die komische kant te laten zien, waar hij zo goed in is. Annick Boer (Angel) zingt zich ook gemakkelijk door de partijen heen en staat haar vrouwtje als de wat oudere hoer tussen de jonge, minder ervaren meisjes van de club. Jammer is dat het tegenspel van crimineel Kees (Bas Muijs) zo matig is, dat het de kwaliteit van de scènes niet ten goede komt. Het is vaak zo over the top dat het weinig overtuigend meer overkomt. De verrassing op vocaal gebied is Nelly Frijda, die best een aardig deuntje weet te zingen.

Tussen de jongere hoertjes van Yab Yum zitten echter ook twee opvallende stemmen: die van Ellen Kremers en Wieke Wiersma. De laatste heeft maar enkele regels solo, maar haar stem heeft zoveel power dat het direct opvalt. Kremers heeft meer solomomenten, en weet daarin vocaal zeker te overtuigen.

De nummers in de voorstelling zijn overigens allemaal bestaande melodieën met nieuwe teksten, onder andere ‘Turning Tables’ van Adèle en ‘Feeling Good’ van Muse. Op zich een prima uitgangspunt, toch weten de meeste nummers niet echt te overtuigen. Of dit nu aan de liedteksten of de uitvoeringen ligt? Het decor is eenvoudig, haast samen te vatten in twee zaken: een glittergordijn en een marmeren vloer met bijpassende bar. Simpel maar voldoende. Het oogt wel wat apart dat de bar steeds van hot naar her wordt verplaatst om ruimte te creëren, wat het toch al onsamenhangende beeld dat gedurende de voorstelling ontstaat versterkt. Veel van de gebruikte rekwisieten zullen door de trouwe en oplettende bezoeker herkend worden uit eerdere producties van Stardust Theatre, bijvoorbeeld uit Cirque Stiletto. Slim, in tijden van crisis.

Wanneer er in het geheel meer samenhang en een logische overgang tussen gespeelde en circusscènes geweest zou zijn, én het vereiste spel/zangniveau iets hoger had gelegen, had Yab Yum een fantastische voorstelling kunnen zijn. Een circus is het nu zeker, maar net niet helemaal geslaagd. Voor een goede musical met een sterk verhaal hoef je voor Yab Yum de deur niet uit, maar als je geen logica verwacht en gewoon een avond wilt genieten van fantastische acts is het zeker de moeite waard eens te gaan kijken.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook Minteressant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies