Anastasia: een bijzonder verhaal

Er was eens..een Russische prinses, wiens ouders onder leiding van slechterik Raspoetin werden opgepakt, waardoor het kleine meisje in het klooster terecht kwam. Zij verbleef hier zoveel jaren, dat ze (mede door een flinke klap op haar hoofd bij de gijzeling) geen idee meer had van wie ze was of waar ze thuishoorde. FanWork presenteert dit jaar de musical: Anastasia, gebaseerd op het verhaal van de Russische familie Romanov.

Wat: Anastasia
Wie: o.a. Eva Diederix, Jorgen Veninga, Joran Schuijn en Niels Boszhard
Waar: Fulcotheater, IJsselstein
Wanneer: 15 september 2012 (première)
Door: Saskia Ebbing

Hoe het ware verhaal van Anastasia nu eigenlijk precies luidt, schijnt niemand helemaal te weten. Er zijn vele versies en er ontbreken allerlei gegevens om de ‘puzzel’ te completeren. In ieder geval is het een feit dat er aan het begin van de 20e eeuw een Anastasia heeft geleefd, die samen met haar drie zussen en haar broertje werd grootgebracht in de Romanov-familie. Zoals het in de boeken staat, wordt de hele familie ten tijde van de uitbraak van de Russische Revolutie (24 februari 1917) verbannen naar Siberië, nadat Tsaar Nicolas II gedwongen afstand heeft gedaan van zijn troon. Niemand schijnt dit verblijf te hebben overleefd, alhoewel…. Tot op de dag van vandaag bestaan er verhalen dat Anastasia nog wel lang heeft geleefd, en er is zelfs iemand geweest die ruim 60 jaar heeft volgehouden dat zij Anastasia was. Een bijzonder verhaal..

Hoe het ook zij, in de musicalversie die FanWork ons presenteert zijn een aantal gegevens ietwat geromantiseerd. In het begin zien we hoe de jonge Anastasia, gespeeld door Loeki Jeuken, wordt opgeleid tot prinses. Liever speelt zij echter met haar beste vriend Dimitri (Tydo Korver), een ondeugend maar vrolijk jongetje. Beide kinderen zijn heel aandoenlijk en hebben een hoog schattigheidsgehalte. Later in de voorstelling komen zij nog een aantal keer terug in herinneringen, wat in deze voorstelling mooi tot uiting komt.

De oudere Anastasia (Eva Diederix) valt op door haar heldere stemgeluid. Haar acteerwerk is zeer geloofwaardig en je zou haar bijna willen helpen door vanuit de zaal antwoorden op haar vragen te roepen. Wanneer zij uit het klooster komt en haar weg in het leven moet zien te vinden, komt zij op het pad van Dimitri –inderdaad, die van vroeger- en Vladimir, gespeeld door respectievelijk Jorgen Veninga en Joran Schuijn. Dit oplichtersduo probeert mensen op allerlei slinkse wijzen geld afhandig te maken; zo ook door ‘audities’ te houden voor een Anastasia, nadat zij gehoord hebben dat er een flinke beloning staat op het terugbrengen van de verloren kleindochter naar haar oma Marie (Lotte Haen) in Parijs. Veninga en Schuijn zetten een af en toe komisch duo neer, maar er zitten ook veel flauwe en voorspelbare momenten in hun spel. Vocaal niet het sterkste duo, maar acceptabel. Lotte Haen zet, hoe jong ze ook is, een behoorlijk overtuigende oma neer. Qua zang zit ze er een aantal keer naast, maar haar acteerwerk maakt dit goed. Haar hele houding en uitstraling als statige, oude vrouw van hoge afkomst passen haar goed.

De gemene Raspoetin tot slot, gespeeld door Fabian Homburg, mist daarentegen in zijn spel de echte overtuiging. Hij is niet slecht genoeg, niet kwaadaardig genoeg; hij lijkt wat onzeker in zijn rol. Zijn zware stem past heel mooi bij de rol en bij de nummers die hij zingt, maar ook daarin mist hij helaas zekerheid.

Een van de muzikale hoogtepunten is wel het nummer ‘Ik geloof in jou’. Een mooie ballad die de gevoelige snaar weet te raken. Daarnaast bevat de voorstelling een aantal semi-grappige, wat serieuze en nog wat andere mooie nummers. Al met al een aardige score, het terugluisteren (CD verkrijgbaar na afloop!) zeker nog eens waard.

Het decor is over het algemeen heel simpel en basaal, maar dat is verder prima en zorgt er met name voor dat je aandacht bij de acteurs blijft. Scripttechnisch hadden er her en der wel zinnen weggelaten kunnen worden, omdat het vaak beter werkt iets te laten zien dan met woorden te zeggen. Hierdoor ontstaat er een aantal keer een situatie waarin iets ‘overbodig’ wordt gezegd, wat een beetje gekunsteld aandoet.

Al met al is er op wat kleine puntjes na weinig aan te merken op Anastasia. Het is een vermakelijke voorstelling voor de hele familie, met redelijk overtuigend en geloofwaardig acteerwerk en een aantal prachtige nummers om dit te ondersteunen. Bovendien is het een intrigerend verhaal, waar zelfs een leerzaam kantje aan zit. En het voordeel van een semi-professionele musical is dat je ook slechts een semi-professionele prijs betaalt voor een middag of avond uit!

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies