Hema: de leukste winkel van Nederland?

Na de flinke terugloop van de bezoekersaantallen aan zelfs de grote en bekende (internationale) musicalklassiekers de laatste tijd, besloot Bos Theaterproducties het over een heel andere boeg te gooien. Zij produceerden een nieuwe, ontzettend Nederlandse voorstelling: Hema, de musical. Maar of musical het juiste woord is, of het eigenlijk beter een 2 uur durende reclame genoemd kan worden..?

Wat: Hema, de musical
Wie: o.a. Joep Onderdelinden, Anne-Mieke Ruyten, Sytske van der Ster, Maaike Martens en Wimie Wilhelm.
Waar: Carré, Amsterdam
Datum: 21 oktober 2012 (première)
Door: Saskia Ebbing

Dat er in de Hema alleen maar overenthousiaste, superblije en toegewijde medewerkers werken, weet iedereen. Vandaar ook dat we enkele keren een twintigtal échte Hemamedewerkers als figurant op het toneel zien verschijnen. In de voorstelling zien we de Hema aan de Nieuwendijk in Amsterdam, uiteraard helemaal op z’n Hema’s ingericht: de Jip & Jannekelaarsjes, gordijnafdeling en fleurige bh’s ontbreken dan ook niet in het kleurrijke geheel. Zelfs de bedrijfskledij komt overeen met het tijdperk waarin het verhaal zich afspeelt. Het is september 2001, en net als heel Nederland staat ook het personeel van de Hema aan de vooravond van een aantal belangrijke gebeurtenissen: de euro wordt over enkele maanden ingevoerd, Willem-Alexander en Maxima staan op het punt te gaan trouwen..én de Hema krijgt een nieuwe stagiaire.

Het vaste ‘personeel’ van de Hema bestaat uit Tilly ‘van de gordijnen’ (Wimie Wilhelm), haar puberende kleindochter Nancy (Sytske van der Ster), de hoogzwangere Yildiz (Annelotte van Aarst), de homofiele Huibert van de fotoafdeling (Thomas Cammaert), bedrijfsleider Van Seumeren (Joep Onderdelinden) en Anja ‘van de klantenservice’ (Anne-Mieke Ruyten). Stuk voor stuk worden deze personages neergezet door sterke acteurs die hun rol met overtuiging weten neer te zetten. Ieder heeft een herkenbaar eigen karakter met eigen problemen en issues. Stagiaire Ramona (Maaike Martens) is tijdens haar stageperiode een tijdelijke aanvulling op dit team.

Hoewel de humor in de voorstelling vaak uitermate flauw is, klinkt er vanuit de zaal regelmatig gelach. Vooral Tilly weet met rake opmerkingen de lachers op haar hand te krijgen, maar ook Van Seumeren roept met zijn foute opmerkingen en pogingen aandacht te krijgen van Ramona regelmatig gelach op. Het zal een kwestie van smaak zijn of je van deze grappen houdt, of niet.

Muzikaal gezien is er een oude truc uit de goocheldoos gehaald: bekende melodieën van klassieke musicalnummers als ‘Brand New Day’ en ‘Moonlight’ en Top 40-hits uit het verleden (Why, tell me why) overgoten met een nieuwe tekst zorgen ervoor dat de sfeer er snel in zit, want men kent de melodie. Toch zijn de liedjes alles behalve sterk. Op de mooie soloballad van Ramona en het komische ‘homonummer’ van Nancy in de tweede akte na, dan. Maar goed, met dansende rookworsten en zingende, glimmend roze tompoucen moet je daar misschien ook niet te veel van verwachten.

Hoewel geprobeerd is toch wat diepgang te geven aan de diverse karakters blijft het verhaal vrij vlak en mist de voorstelling vaart. Het is grotendeels aan de sterke cast te danken dat er toch nog zo veel van de voorstelling overeind blijft. Met name in de eerste akte, die toch het meest wegheeft van één groot reclameblok. De tweede akte komt iets beter uit de verf, zowel qua tempo als qua vorm; deze akte voelt in zijn geheel iets minder aan als één groot Hema-prijzend reclameblok. Lof moet zeker worden toegekend aan Maaike Martens, die in de rol van stagiare Ramona a.k.a. Maxima het haar zo kenmerkende accent heel goed weet na te bootsen. Overigens doet Annelotte van Aarst haar turkse accent ook voortreffelijk.

De slotsom is dat Hema, de musical een kwestie van smaak is. De één zal het fantastisch vinden, de ander zal er minder van houden. In ieder geval zal de gemiddelde Nederlander zich erg thuis voelen in het herkenbare decor en blij zijn dat de normaliter door een winkel schallende “..écht Hema!”-reclames achterwege zijn gelaten.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies