Simone Kleinsma & Carolina Dijkhuizen over Sister Act

Op 3 maart zal onder toeziend oog van ‘oer Deloris’ en medeproducent Whoopi Goldberg de Nederlandse uitvoering van Sister Act de musical in première gaan. Simone Kleinsma trekt het habijt van moeder-overste aan en Carolina Dijkhuizen duikt als Deloris Van Cartier bij haar onder.

Wat: Sister Act de musical
Wie: Oa. Simone Kleinsma, Carolina Dijkhuizen & Stanley Burleson
Door: Sebas van Buuren

“Mijn rol is de karakteristieke Moeder Overste”. Aldus Simone Kleinsma. “Ze leeft heel erg volgens de regels die in het klooster heersen en hiërarchie is belangrijk voor haar. Ze hecht veel waarde aan regels: zo doen we het al eeuwen en zo hoort het ook. En dan komt er zo’n ‘dartel ding’ binnen als Deloris en die zet de hele boel op zijn kop.” Volgens Carolina blijft Deloris, ondanks dat ze in een klooster zit, zichzelf. “Ze probeert het zelfs hier fabulous te maken. Ze voelt dat ze iets gemeen heeft met de nonnen en dat is hun liefde voor muziek. Zij leert de nonnen dat het is oké om jezelf te laten zien. En dat ze het woord van God ook op een leuke manier kunnen verspreiden.. Daarmee pakt ze uiteindelijk ook Moeder Overste in. Ze lijken volgens mij veel meer op elkaar dan ze denken. Sister Act is natuurlijk lachen, gieren, brullen én erg swingende muziek, maar ik vind het ook mooi om te zien hoe ze aan het eind bij elkaar komen.”

In tegenstelling tot de film met Whoopie Goldberg is ervoor gekozen om de musical te voorzien van nieuwe muziek, in plaats van bestaande muziek. Voor deze musical, die oorspronkelijk in 2009 op West End haar première vierde, schreef Alan Menken (o.a. Disney’s The little mermaid en Beauty and the beast) een volledig nieuwe score.

Voor Carolina is Menken de soundtrack van haar jeugd. “Hij heeft de liedjes gemaakt voor zoveel Disneyfilms. Hij heeft daar maar liefst acht Oscars mee gewonnen.” Simone vult aan: “En de muziek van Sister Act swingt. Het zijn nieuw geschreven stukken, maar het is net alsof je ze al kent. Dat geeft ook helemaal dezelfde sfeer als in de film.” Carolina beaamt: “Het heeft heel erg het Motown- en discogevoel uit de film. Ik geniet elke keer als ik naar de muziek luister, lekker swingend. Je móet gewoon bewegen op die muziek, je kunt niet anders dan erin meegaan.”

Naast de muziek is humor een belangrijk element in deze voorstelling. Het is tenslotte een comedy. Volgens Simone is een goede timing daarbij an groot belang. “Dat is iets wat je niet kunt leren. Ik denk dat je met comedy timing geboren wordt. Je kunt het oefenen, maar je moet er wel aanleg voor hebben. Wat het geheim is weet ik niet, het zit ‘m in net even wachten met een grap te plaatsen, of het juist net even wat sneller doen. Het zit ‘m ook niet alleen in de tekst, het zit ook in kijken – een blik, een wenkbrauw optrekken bijvoorbeeld – en reageren. Je verleert het ook niet.” Bij Carolina zit dat wel goed: “Mijn moeder zegt over mij dat ik altijd een clown ben geweest. Vroeger entertainde ik mijn vriendjes en vriendinnetjes al. Dus voor mijn gevoel ligt comedy niet zo ver bij me vandaan, alleen is het nu voor het eerst dat ik het in een rol moeten laten zien. Dat is spannend en een grote uitdaging waar ik me erg op verheug.”

Sister Act is vanaf februari 2013 exclusief te zien in het AFAS Circus Theater te Scheveningen.

Mogelijk ook interessant...

COOKIES: Musical Reports maakt gebruik van cookies om uw website ervaring te optimaliseren. Het niet accepteren van cookies kan resulteren in een onjuiste weergave van deze website of het niet functioneren van verschillende functies.

Klik hier voor meer informatie: Privacy & Cookies